0

Taxa auto pentru masini rulate revine!

Taxa auto, dotarea de serie a autovehiculelor second hand

Prima taxă auto a fost introdusă în România la 1 ianuarie 2007 ca măsură de descurajare a importurilor de mașini rulate din alte țări. Toate înmatriculările de auto rulate puteau fi realizate numai după plata în prealabil a unei taxe, ce la acea vreme purta numele de taxă de primă înmatriculare.

Taxa adoptată de statul român a fost considerată încă de la început discriminatorie de către Uniunea Europeană, drept urmare, la doar două luni de la intrarea sa în viguare, a fost declanșată procedura de infringement. Guvernul condus la acea vreme de Călin Popescu Tăriceanu, a încercat să aducă modificări taxei impusă mașilor rulate de import, însă niciuna nu a fost agreată de către Uniunea Europeană.

Un an mai târziu, taxa de primă înmatriculare devine taxă de poluare este impusă și la înmatriculările mașinilor noi și la auto rulate. Cum această taxă afecta vânzările mașinilor noi produse de țara noastră, se ia decizia de scutire a taxei, pentru mașinile noi Euro 4 cu motoare sub 2000 cm3 și ulterior triplarea taxei pentru auto rulate.

Scutirea taxei este eliminată începând cu 2010 pentru orice tip de autovehicul, înclusiv Euro 5, iar în 2011 taxa suferă alte modificări, din nou la presiunea Uniunii Europene.

Începând cu 2013 a intrat în viguare o nouă taxă, denumită timbrul de mediu, ce variază în funcţie de motorizarea maşinilor, diesel sau benzină, și sunt incluse maşinile rulate, înmatriculate înainte de 2007 şi pentru care nu s-a plătit taxa auto la momentul primei înmatriculări.

Harababura taxelor pentru auto rulate s-a incheiat in 2016, în urma unei decizii a Curții de Justiţie a Uniunii Europene, prin care statul român este obligat să restituie şi timbrul de mediu în vigoare pentru maşinile rulate, după ce şi celelalte trei forme ale taxei au fost declarate nelegale.

În prezent se lucrează la o taxă nouă, ministrul Mediului declarând că în perioada 1 ianuarie — 1 septembrie 2017, au fost importate un număr foarte mare de mașini rulate, apropae dublu comparativ cu aceeași perioadă a anului 2016.

Noua taxă, ce va fi introdusă începând cu anul viitor are drept scop atragerea de fonduri pentru finanțarea achiziției de mașini noi, prin Programul Rabla și descurajarea importurilor de auto rulate. Nu știm exact în ce formă va fi adoptată, însă sunt luate în calcul fie taxarea o singură dată pe toată durata de viață a autovehiculului, fie o dată pe an, în funcție de nivelul de poluare pentru tipul respectiv de autovehicul.

Ministrul Mediului, Gabriela Gavrilescu a declarat ca noua taxa auto ar putea sa intre in vigoare chiar in martie 2018, adica peste 3 luni, inainte sa fie stabilit bugetul Administratiei Fondului pentru Mediu: „Bugetul AFM va fi aprobat undeva în martie — aprilie, anul viitor. Sper ca, până atunci, să avem o înlocuire a Timbrului de mediu, conform directivelor europene. Vrem ca poluarea să fie diminuată. Nu știu cum va ieși forma finală a acestei penalități pentru mașinile care vor polua și sper ca, în martie anul viitor, înainte ca bugetul de venituri și cheltuieli al AFM să fie aprobat, să avem și o formă finală. Principiul va fi același, adică ‘Poluatorul plătește!’. Amprenta trebuie să fie neapărat carbonul ca emisie. De asemenea, sperăm ca săptămâna viitoare să avem HG-ul de adoptare a Planului Național de Gestiune a Deșeurilor și, în felul acesta, procedura de infringement și o condiționalitate ex-ante pentru România să fie bifată, să notificăm Comisia Europeană”.

Tag-uri: , ,
Despre autor:

Sunt de profesie economist si in timpul liber tatic, deci nicio legatura cu industria auto. Dar pentru ca inca din copilarie iubesc masinile, in 2012 am pornit proiectul eblogAUTO.ro.

Articole Similare

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Cîmpurile obligatorii sunt marcate. *