Închide
Închide
Închide

INTERACȚIONEAZĂ CU NOI PE REȚEAUA DE SOCIALIZARE PREFERATĂ!

Peugeot 205 – O poveste de succes

Peugeot 205 – O poveste de succes

Se întâmplă adesea ca cele mai de succes creații să își facă apariția în cele mai dificile momente ale autorului. Mai mult decât atât, uneori soluția salvatoare este de a lua lucrurile de la zero și de a încerca ceva complet diferit.

De-a lungul anilor, diverși producători auto au fost puși în situația de a veni cu o soluție care să îi scoată din probleme fie legate de partea financiară, fie legate de imaginea lor. BMW a creat modelul Isetta pentru a ieși din impas, Porsche a lansat modelul Boxster, iar Peugeot a dat naștere unuia dintre cele mai de succes modele facute vreodată, și anume, 205.

Contextul apariției lui Peugeot 205

În perioada cuprinsă între anii ’70 și prima parte a anilor ’80, francezii de la Peugeot au întâmpinat anumite dificultăți, motiv pentru care aceștia se aflau în căutarea unei soluții care să îi scoată din acest impas.

Geneza lui 205 începe undeva în cursul anului 1978, aceea fiind perioada în care Peugeot a preluat producătorii Simca și Rootes. Chiar dacă poate aceste nume nu vă spun mare lucru, acești producători aveau expertiza necesară dezvoltării de modele din categoria supermini.

În contextul prezent, poate părea absurd faptul că Peugeot avea nevoie de ajutor în ceea ce privește dezvoltarea unui model de dimensiuni reduse, dar lucrurile stăteau complet diferit în urmă cu mai bine de patru decenii.

Dintre cei trei producători importanți din Franța, mai exact, Renault, Citroën și Peugeot, cei din urmă erau considerați cei mai „conservatori”, aceștia fiind cunoscuți pentru modelele lor de clasă mare, precum 504 sau 604.

Cererea conducerii Peugeot de la acea vreme suna în felul următor: „o mașină mică ce poate fi mai mult decât o simplă mașină de oraș”. Așadar, mașina trebuia să fie versatilă, să fie capabilă atât de drumuri în orașe, cât și de drumuri în afara lor și, nu în ultimul rând, să aibă un preț cât mai mic.

Într-un final, în luna februarie a anului 1983, Peugeot lansează ceea ce avea să fie un succes răsunător, și anume, noul 205.

Peugeot 205 – Etalon în segmentul său

În momentul lansării, Peugeot 205 a devenit un hit instant în segment, acesta fiind lăudat în nenumărate rânduri de către toate publicațiile importante ale vremii. De asemenea, acesta a fost foarte aproape și de a câștiga titlul de „Mașina Europeană a Anului”, clasându-se fix după Fiat Uno.

În marea de modele supermini lansate în acei ani, precum Opel Corsa, Ford Fiesta sau Volkswagen Polo, Peugeot 205 se diferenția de acestea printr-un design ieșit din tiparul specific conservator al francezilor.

În trecut, majoritatea modelelor Peugeot au fost desenate de către italienii de la Pininfarina. Evident, acesta nu era un lucru rău, dar pentru 205 s-a dorit o implicare mai mare a designerilor „casei”. Și implicați au fost, fiindcă diverse elemente de design ale lui 205 au rămas în folosință și pe alte modele de-a lungul anilor, acesta fiind considerat la momentul lansării „un clasic în devenire”.

Și pentru că aici nu vorbim despre teoria formelor fără fond, mă simt dator șă discut și despre partea tehnică a lui Peugeot 205.

Șasiul lui 205 era unul de excepție pentru acea vreme, acesta folosind o suspensie față de tip MacPherson și o suspensie spate cu bară de torsiune. Ce înseamnă asta? Un compromis excelent între agilitate și confort, dar și o intruziune minimă a componentelor suspensiei în portbagajul mașinii. O mașină mică și totuși spațioasă, plăcută la condus, dar totuși confortabilă? Rezolvat!

La capitolul motorizări, Peugeot 205 nu a dus lipsă de arsenal. Acesta putea fi echipat atât cu motoare pe benzină, din seriile X și, ulterior XU sau TU, cât și cu motoare diesel, din celebra serie XUD, renumite pentru fiabilitatea excepțională.

Motorizările pe benzină aveau capacități cilindrice cuprinse între 954 cmc și 1905 cmc, acestea folosind fie sisteme de carburație, fie de injecție.

Complet atipic pentru acea vreme, motorizările diesel au fost foarte apreciate de către consumatori, aceștia lăudându-le pentru performanțele lor, dar și pentru consumurile considerabil mai reduse decât cele ale variantelor pe benzină. De asemenea, și rafinamentul motoarelor era unul de excepție pentru acea vreme. Motoarele diesel aveau capacități cilindrice cuprinse între 1769 cmc și 1905 cmc.

De-a lungul perioadei în care a fost produs, Peugeot 205 a avut numeroase variante de echipare diferite, precum XL, GL, XR, GRD, SRD… nu o sa mai continui, ați înțeles ideea. Totuși o variantă care merită toată atenția este legendarul GTi.

GTi – Inventat în Germania, perfecționat în Franța?

În anul 1974, pentru a înlocui bine-cunoscutul Beetle, Volkswagen lansează prima generație a modelului Golf, care s-a dovedit a fi un succes de proporții majore. Pe lângă diverse criterii precum fiabilitate, versatilitate sau costuri reduse de întreținere și achiziție, Golf s-a mai remarcat prin ceva.

În anul 1976, nemții se hotărăsc să folosească un motor mai puternic pe Golf și să îi aducă acestuia toate modificările necesare pentru a-l face mai mult decât un simplu cărucior de cumpărături. Astfel, a luat naștere Golf GTI, un model de clasă mică ce a reușit să fure un număr considerabil de clienți care ar fi optat în trecut pentru niște mașini sport veritabile.

Cei de la Volkswagen au estimat inițial că vor vinde aproximativ 5000 de bucăți, un rezultat cu care aceștia ar fi fost foarte mulțumiți, de altfel. Dar nu, nemții nu au vândut 5000 de exemplare ale lui GTI. Au vândut mai multe, mult mai multe. Mai exact, cererea pentru Golf GTI a fost atât de mare, încât până la finalul producției din anul 1982 au fost vândute aproape 462 000 de exemplare. Un număr obscen de mare, nu-i așa?

Inspirați de acest succes răsunător, mai mulți producători ai vremii au încercat această abordare, de a pune un motor mai puternic pe un model de clasă mică, printre care și Peugeot. Astfel, în anul 1984, se lansează modelul 205 GTi.

În primă fază, acesta folosea un motor din seria XU, de 1.6 litri și care dezvolta 105 cai-putere. Poate nu pare mult, dar ținând cont de masa redusă de sub 900 kilograme și de reglajele de excepție ale suspensiei și direcției, 205 GTi este o adevărată plăcere pe un drum virajat.

În perioada anilor ’90, Peugeot 205 GTi primește un motor de 1.9 litri, care dezvoltă acum 130 de cai-putere. Chiar dacă această variantă este mai puternică decât cea pe care o înlocuiește, părerile sunt foarte împărțite în ceea ce privește care dintre cele două este mai bună.

Se spune despre motorul de 1.6 că se turează mai rapid și că este mai distractiv de condus, în timp ce motorul de 1.9 este puțin mai leneș în ceea ce privește turațiile, dar beneficiază de mai mult cuplu. Realistic vorbind, oricare dintre cele două variante reprezintă o alegere excelentă și totul depinde strict de gusturile fiecăruia.

Peugeot 205 în motorsport

Peugeot 205 s-a aflat în producția de serie într-o bună parte a vieții sale în perioada anilor ’80, ceea ce înseamnă că a fost un model contemporan cu celebra Grupă B, un set de regulații pentru raliuri.

Regulamentul spune că pentru a concura în Grupa B, fiecare producător trebuia să fabrice un minim de 200 de exemplare ale unui model de serie destinat omologării. Astfel, ia naștere modelul Peugeot 205 T16 (denumit Turbo 16 în Franța).

După cum probabil știți deja, atunci când un producător pregătește unul dintre modelele sale de serie pentru motorsport, rămân foarte puține elemente comune cu varianta de stradă. Peugeot 205 T16 nu face excepție de la acest caz.

Carosierul care s-a ocupat de toate modificările necesare a fost Heuliez, renumit pentru fabricarea unor modele exclusiviste de-a lungul anilor. Totul pleacă de la o caroserie standard în trei uși de Peugeot 205 care este apoi… schimbată radical.

Zona din spatele scaunelor față a fost complet modificată prin adăugarea unui perete ignifug. De ce era acest lucru necesar? Fiindcă 205 T16 trebuia să aiba un motor amplasat central. Un lucru perfect obișnuit pe o mașină de acest gen, nu-i așa?

Pe lângă amplasarea atipică a motorului, cred că ar trebui să aduc în discuție și câteva detalii despre construcția acestuia.

Baza pentru motorul lui T16 a fost un bloc provenit de la un motor diesel în patru cilindri, cu o capacitate de 1775 cmc din seria XU, căruia i s-a adăugat o chiulasă cu 16 supape pe cilindru. După cum îl trădează denumirea, T16 beneficia și de o supraalimentare cu turbocompresor.

Puterea maximă era una de 200 de cai-putere, iar cuplul era de 255 Nm, niște valori mult peste cele ale celorlalte variante ale lui 205. Dacă vi se pare prea puțin, trebuie să știți că variantele pentru Grupa B aveau mai mult decât dublul puterii, și toate astea acum patru decenii!

Transmisia era și ea una specifică, aceasta fiind preluată de la Citroën SM, un coupé produs în serie limitată și care folosea un motor V6 de origine Maserati. Peugeot 205 T16 beneficia și de un sistem de tracțiune integrală, un lucru absolut necesar în contextul apariției lui Audi Quattro, care a revoluționat lumea raliurilor și a schimbat-o pentru totdeauna.

În ciuda faptului că Peugeot a trebuit să înfrunte rivali de temut precum Audi sau Lancia, în anii 1985 și 1986 ei au reușit să câștige atât la Campionatul Constructorilor, cât și la cel al piloților, cu ajutorul lui Timo Salonen și Juha Kankkunen.

Final de carieră pentru Peugeot 205

În anul 1999, după ce s-a aflat pentru mai bine de 16 ani în producția de serie și după ce a fost asamblat în diverse fabrici situate în mai multe continente, Peugeot 205 își încheie în sfârșit cariera sa de succes, acesta fiind înlocuit de noul Peugeot 206.

Deși urmașul lui 205 a avut și el un mare succes, atunci când vine vorba despre varianta de top GTi, majoritatea împătimiților susțin faptul că francezii nu au mai reușit niciodată să surprindă magia primului model. Succesorul spiritual al lui 205 GTi este considerat Peugeot 106 GTi, dar despre povestea acestui model și al fratelui său geamăn Citroën Saxo VTS o să discut într-un alt articol.

AUTOR:

TAGS:

reclama