În ultima periodă, tot mai mulți producători au început să renunțe la modelele lor de clasă mică propulsate de motoare cu ardere internă. În contextul normelor actuale, devine tot mai dificil să oferi un astfel de model la un preț competitiv.
Tocmai din acest motiv, majoritatea producătorilor au adăugat în ofertele lor înlocuitori pentru modelele clasice la care au renunțat, dar cu o mică diferență: propulsie exclusiv electrică!
Japonezii de la Toyota nu par să se grăbească în ceea ce privește electrificarea, motiv pentru care aceștia insistă pe sistemele lor de propulsie hibride, care sunt recunoscute la nivel mondial atât pentru eficiența cât și pentru fiabilitatea lor.
Modelul care a beneficiat cel mai recent de tratamentul hibrid este chiar cel mai mic din gamă, și anume, Toyota Aygo X.
Cei de la Toyota încadrează Aygo X în categoria „crossover urban compact”. Știu, multitudinea de concepte de caroserie și denumiri poate deveni obositoare în contextul actual, dar urmează niște explicații. Practic, aici vorbim despre un hatchback de dimensiuni mici care este ușor înalțat și care are niște protecții în plus în zona aripilor. Era nevoie de așa ceva? Aparent, da!
Încă de la lansarea din 2005 a primei generații, Toyota Aygo a avut mereu un design care, deși nu l-aș considera excentric sau deosebit în vreun fel, și-a atins scopul. Mai exact, Aygo s-a integrat perfect în peisajul urban, exact ceea ce s-a și urmărit.
Noua Toyota Aygo X are, totuși, un aspect puțin diferit față de cel al generațiilor trecute. Protecțiile de plastic din jurul aripilor, dar și grila frontală de mari dimensiuni o fac să pară o mașină robustă.
Nu aș spune că îmi amintește de o mașină de teren veritabilă, fiindcă ar fi exagerat, dar Aygo X nu pare a fi fragilă. Până la urmă, obiectivul ei principal este să urce borduri și să treacă fără griji peste liniile de tramvai din orașe, nu-i așa?
De asemenea, Aygo X poate fi comandată în diferite nuanțe de culoare, acestea putând fi combinate cu o vopsea contrastantă neagră, care se extinde începând cu plafonul și până la partea din spate a pragurilor.
Toyota Aygo X poate fi comandată atât cu jante de 17 inch, cât și cu jante de 18 inch.
O noutate este și nivelul de echipare GR Sport, care reprezintă varianta destinată celor care își doresc o experiență mai plăcută de condus, dar și un aspect puțin mai sportiv. În cazul acestei variante de echipare, grila aduce aminte de modelul foarte apreciat de către cei împătimiți, și anume, de Toyota Yaris GR.
Varianta de echipare GR Sport
Deși Aygo X este o mașină de dimensiuni mici, cei de la Toyota au dorit să ofere cât mai mult spațiu atât pentru pasageri, cât și pentru bagaje. Ampatamentul a rămas același cu cel al variantei cu sistem de propulsie 100% termic, de 2 430 mm, în ciuda faptului că bateriile sistemului hibrid necesită spațiu în plus.
Volumul portbagajului de 231 litri nu este unul tocmai mare, dar ar trebui să fie suficient pentru cumpărăturile săptămânale.
În peisajul actual, unde în interioarele mașinilor par să domine ecranele de mari dimensiuni și lipsa oricăror comenzi fizice, Aygo X vine ca o gură de aer, putând fi observate butoane clasice pentru controlul celor mai importante comenzi, precum cele ale sistemului de climatizare.
Deși nu cred că va fi pe gustul tuturor, eu consider designul planșei de bord unul inedit, având niște forme rotunde care îi oferă un aspect diferit față de tipicul vremurilor noastre, unde se poate observa o preferință pentru linii drepte și simple.
Toyota Aygo X promite și o poziție de condus mai înaltă, tocmai pentru a amplifica faptul că este o mașină destinată celor care își doresc o experiență mai relaxantă la volan atunci când circulă prin oraș.
La bord este disponibil și tehnologia Toyota Safety Sense, care cuprinde toate sistemele de asistență specifice vremurilor moderne, precum frânarea automată în caz de urgență, recunoașterea semnelor de circulație sau asistența pentru păstrarea benzii.
Atât antifonarea, cât și calitatea asamblării și a materialelor au fost îmbunătățite, spun cei de la Toyota, iar împreună cu un sistem de evacuare revizuit și niște geamuri mai groase, Aygo X promite o experiență mai liniștită pentru pasageri.
Față de varianta pur termică pe care o înlocuiește, noua Aygo X dezvoltă cu 44 de cai-putere mai mult, datorită sistemului hibrid care folosește un motor termic de 1.5 litri cu 3 cilindri. Transmisia este una automată de tip CVT, iar tracțiunea este pe roțile din față.
Celulele bateriilor sistemului hibrid sunt amplasate longitudinal sub bancheta din spate, nefiind astfel nevoie de modificarea ampatamentului mașinii. De asemenea, spațiul portbagajului nu este afectat în vreun fel.
Datorită creșterii substanțiale de putere, dar și a masei reduse a mașinii, Aygo X poate accelera de la 0 la 100 km/h în sub 10 secunde. Unde ar trebui să testez asta în oraș? Nu știu, dar mă simt bine să știu ca mașina este capabilă de așa ceva!
Și pentru că vorbim despre o mașină care va circula preponderent în oraș, trebuie să aduc în discuție și raza de bracaj a lui Aygo X, care este de numai 4.7 metri. Japonezii garantează și o ținută de drum confortabilă, dar fără să compromită agilitatea în vreun fel.
Totuși, pentru cei care și-ar dori un plus de agilitate, varianta GR Sport pe care am menționat-o mai devreme aduce, pe lângă modificările cosmetice, și anumite rafinări ale trenului de rulare, mai exact ale amortizoarelor și direcției. Și în acest caz, cei de la Toyota spun că nu va fi afectat confortul.
Toyota Aygo X se laudă cu cele mai mici emisii de CO2 din segment, acestea atingând valoarea de numai 86 g/km, conform normelor WLTP.
Noua Toyota Aygo X va fi oferită oficial spre vânzare undeva la sfârșitul anului 2025. Momentan, nu sunt disponibile informații în ceea ce privește prețul acesteia.
Personal, consider că succesul acestui model va depinde într-o mare măsură de prețul său, care ar trebui să fie unul mai mic decât al unui model comparabil cu sistem de propulsie 100% electric.