După aproape 25 de ani pe piața din Europa, Honda Civic Type R urmează să fie retrasă de la vânzare începând cu anul 2026. Conform conducerii celor de la Honda, modelul Type R, deși s-a aflat la vânzare pentru numai 3 ani, nu mai îndeplinește normele de poluare impuse în contextul actual.
Ca pasionați de mașini, această veste nu poate decât să ne întristeze. Tristețe care reușește doar să amplifice ceea ce ne-a demoralizat deja, și anume, ieșirea din producție a majorității hot-hatch-urilor. Totuși, ne vom lua rămas bun de la Civic Type R cu o ediție finală denumită sugestiv „Ultimate Edition”, disponibilă numai pe piețele din Europa și Regatul Unit, asupra căreia voi reveni imediat.
Pentru a putea oferi o explicație plauzibilă în ceea ce privește importanța Hondei Civic Type R, consider că ar trebui să încep cu o scurtă lecție de istorie.
Povestea lui Civic Type R începe în anul 1997, când celei de a șasea generații de Honda Civic (EK) i-au fost aduse niște modificări substanțiale. Motivul? Japonezii doreau să ne arate interpretarea lor în ceea ce privește o mașină capabilă să ofere performanțe pe circuitele de viteză.
Prima generație de Honda Civic Type R – EK9 din 1997
Așadar, cei de la Honda au trecut la treabă și i-au aplicat lui Civic un tratament similar pe care l-a primit și Integra atunci când i-au fost aplicate emblemele „Type R”. Motorul era unul în 4 pistoane, cu o capacitate cilindrică de numai 1.6 litri. Poate părea banal, în special în contextul de atunci, când motoarele turbo de cilindree mică și putere mare nu erau comune deloc.
Denumirea internă a acestui motor este B16B și acesta dezvolta nu mai puțin de 185 de cai-putere, un număr absolut impresionant, chiar și în zilele noastre. Cum au reușit cei de la Honda această performanță fără a supraalimenta acest motor? VTEC vă spune ceva? Eram sigur.
B16B folosește o chiulasă cu doi arbori cu came, cărora li se adaugă tehnologia de cursă variabilă a supapelor denumită VTEC. Acest motor este capabil de 8 600 rpm, acesta dezvoltând puterea sa maximă la 8 200 rpm. Cuplul maxim este de 160 Nm la 7 500 rpm. Probabil că vă puteți da seama doar din acest numere că acestui motor îi plac turele cât mai ridicate, nu-i așa?
Pentru ca motorul lui Civic Type R să poată fi exploatat la maxim, cei de la Honda l-au cuplat cu o cutie de viteze manuală în 5 trepte, cu rapoarte foarte apropiate, pentru o accelerație cât mai bună. De asemenea, era prezent și un diferențial cu alunecare limitată, pentru ca Civic Type R să poată pune puterea jos într-un mod cât mai eficient, chiar și în viraje.
În mod evident, modificările nu s-au oprit aici, iar japonezii s-au ocupat ca și tot ceea ce înseamna șasiul lui Civic Type R să fie ceva de excepție în ceea ce privește atât experiența de condus, cât și performanțele pe circuit.
Șasiul era unul mai rigid, masa mașinii a fost redusă prin renuțarea la diferite elemente de antifonare prezente pe varianta standard, iar frânele, suspensia și direcția au fost și ele atent calibrate pentru a crea ceea ce mulți numesc una dintre cele mai capabile mașini cu tracțiune pe roțile din față din toate timpurile.
Masa mașinii se învârte în jurul valorii de 1 050 kilograme, ceea ce, în combinație cu modificările aduse trenului de rulare, cred că transmite suficiente detalii despre agilitatea lui Civic Type R.
Deși nu viteza în linie dreaptă este principalul scop al existenței acestei mașini, o să fac și o mențiune scurtă în ceea ce privește viteza maximă de 225 km/h și accelerația de la 0 la 100 km/h care se desfășoară în 6.7 secunde. Suficient la acest capitol, aceasta este o mașină pentru viraje, nu pentru autostrăzi fără limită de viteză!
Modificările estetice au fost și ele prezente, Civic Type R fiind ușor de diferențiat față de o variantă normală de mers la piață. Jantele, spoilerele și eleronul de pe hayon sunt doar câteva elemente care atrag atenția la prima vedere asupra faptului că Type R este ceva special.
La interior, Civic Type R are parte de o multitudine de elemente în culoarea roșie, precum scaunele scoică fabricate de Recaro, preșurile cu inscripția „Type R” și chiar fețele de ușă. Nuca schimbătorului este fabricată din titan, volanul este lucrarea celor de la Momo, iar prin el se poate vedea un instrumentar de bord al cărui turometru este gradat până la 9000 rpm. Excelent!
Din păcate, această generație de Civic Type R nu a fost disponibilă pe alte piețe decât cea din Japonia, dar odată cu apariția următoarelor generații, cei de la Honda au fost de acord să le vândă și pe alte continente, printre care și Europa, unde Type R se vinde încă din 2001.
De-a lungul anilor au urmat încă 5 generații de Civic Type R, unele fiind mai mult apreciate, altele mai puțin. În ultimul deceniu, japonezii au renunțat chiar și la a mai folosi motoare aspirate natural, în favoarea celor supraalimentate cu turbocompresor.
Cu toate că sunetul intoxicant al celor peste 8 000 rpm și raspunsul instant la accelerație au dispărut, Honda a compensat printr-o rafinare a șasiului dusă la extrem. Poate că și concurența a avut o influență (puternică) în acest sens. Bonjour, Renault!
Așa cum am menționat mai devreme, din cauza normelor de poluare impuse în contextul actual, cei de la Honda sunt nevoiți să retragă actuala generație a lui Civic Type R de la vânzare. Totuși, pentru a-și lua rămas bun, Civic Type R vine cu o ediție specială, denumită Ultimate Edition.
Honda Civic Type R Ultimate Edition (ce denumire lungă!) a primit câteva modificări, cam subtile, aș spune eu, care să o diferențieze de variantă de serie.
Culoarea este „Championship White”, o nuanță de alb care aduce aminte de prima generație din 1997, care are și niște inserții de culoare roșie, dar și plafonul vopsit în negru. De asemenea, sunt prezente și diverse elemente din fibră de carbon.
Interiorul a primit și el câteva modificări, tratamentul cu fibră de carbon continuându-se și aici. Civic Type R are acum parte și de niște proiectoare în uși cu sigla „Type R”, dar și de o iluminare ambientală modificată.
Motorul rămâne neschimbat, acesta fiind unul cu o cilindree de 2 litri și 4 pistoane în linie. Supraalimentat cu turbocompresor, acest motor dezvoltă în continuare 329 de cai-putere și un cuplu maxim de 420 Nm. Sprintul de la 0 la 100 km/h se desfășoară în numai 5.4 secunde, iar viteza maximă este de 280 km/h.
Ultimate Edition vine și cu câteva accesorii specifice, cum ar fi un breloc de carbon, niște preșuri specifice și o prelată dedicată. Știu că nu schimbă experiența de condus în vreun fel, dar v-aș recomanda ca în cazul în care veți achiziționa un astfel de Civic să aveți grijă de aceste elemente. Cu siguranță, ele vor deveni un motiv pentru care se vor cere prețuri mai mari pentru aceste mașini în viitor.
Și dacă am ajuns la capitolul prețuri, trebuie să vă spun că, momentan, cei de la Honda nu le-au anunțat în ceea ce privește varianta Ultimate Edition.
Ce vă pot spune este că versiunea normală are un preț de pornire de aproximativ €58 000 în România și că vor fi fabricate numai 30 de exemplare cu volan pe stânga și 10 cu volan pe dreapta, pentru Regatul Unit, în cazul lui Ultimate Edition.
Vă interesează? Grăbiți-vă, fiindcă Honda merge pe principiul „primul venit, primul servit”!