De-a lungul anilor, cei de la Meredes-Benz și-au făcut un renume în ceea ce înseamna inovația în industria auto. În mod evident, nemții n-aveau de gând să rămână în urmă în prezent, adică într-o lume auto care se află în continuă schimbare, motiv pentru care au prezentat oficial un concept cel puțin interesant, care arată direcția pe care o va urma divizia de performanță AMG. Faceți cunoștință cu Mercedes-AMG GT XX, cu sistem de propulsie 100% electric!
Tendința pe care o bună parte dintre producătorii auto o urmăresc în ultimii ani în materie de design este cea a „reinventării” unor modele consacrate din trecut. Ca să vă dau niște exemple, aruncați o privire la Alpine A110 sau la Renault 5 E-Tech.
În cazul de față vorbim despre o invocare a unui model clasic, mai exact, Mercedes-Benz C111. Pentru cei care nu sunt familiari cu modelul, este vorba despre o serie de autoturisme experimentale proiectate la sfârșitul anilor `60, care aveau scopul de a testa diverse tehnologii ale vremii, urmărindu-se implementarea lor ulterioară pe mașini de serie.
Revenind asupra conceptului GT XX, designul acestuia combină elementele clasice ale lui C111 cu cele ale conceptelor Vision One-Eleven și Vision AMG, prezentate în urmă cu câțiva ani.
Mercedes-AMG GT XX urmează un concept de caroserie care a devenit popular în ultimii ani, mai exact, cel de coupé cu 4 uși. Deși în prezent nu se mai află în producție, responsabil în mod indirect de popularizarea acestei caroserii este tot un model Mercedes, mai exact, CLS, lansat în urmă cu două decenii.
Lungimea lui AMG GT XX este de 5.2 metri, fapt care îl face să aibă o prezență impunătoare. La acest aspect contribuie și grila frontală de mari dimensiuni, dar și farurile orientate vertical, care au și niște difuzoare integrate, probabil cu scopul de a emite sunete în vederea protejării pietonilor.
De asemenea, pentru a contribui la aerodinamică, în partea din față există și un splitter, care se continuă pe partea laterală a mașinii. Și pentru că acum aruncăm o privire la profilul lateral al mașinii, trebuie să aduc în discuție și jantele aerodinamice active.
Un actuator montat în centrul fiecărei jante reglează 5 „lamele” în funcție de cerințele mașinii. Pe scurt, atunci când frânele au nevoie de răcire suplimentară, lamelele se deschid, iar când mașina trebuie să fie cât mai aerodinamică, acestea se închid. Diametrul jantelor este de 21 inch.
În partea din spate se pot observa stopurile circulare care au în mod categoric o inspirație retro, iar între ele se află un panou cu 700 de leduri RGB programabile, care pot afișa diverse mesaje. De asemenea, există și o frână aero activă, sub forma unui eleron, care se ridică la nevoie. Apropo, ați observat că AMG GT XX nu are lunetă?
Toată partea de dedesubtul mașinii este acoperită de scuturi care contribuie la aerodinamica mașinii, acesta fiind unul dintre motivele pentru care AMG GT XX reușește să aibă un coeficient aerodinamic de numai 0.198!
Trecând la capitolul interiorului, nu am cum să nu aduc în discuție orientarea vizibilă a acestuia către șofer. Practic, aici se vede gena AMG, unde șoferul este adus în prim plan.
Pentru a amplifica acest fapt, interiorul lui Mercedes-AMG GT XX nu este aglomerat de detalii sau echipamente care nu își au rostul. De fapt, conform informațiilor de la Mercedes, principala inspirație pentru interiorul acestui concept vine din motorsport, unde totul se reduce la strictul necesar.
Volanul este unul care are o formă aproape dreptunghiulară, asemenea mașinilor de curse, fapt care ilustrează în mod clar originile din motorsport ale lui GT XX.
Tot la interior, se pot observa două ecrane, care sunt orientate către șofer. Primul este cel al instrumentarului de bord, care are o diagonală de 10.25 inch, iar cel de-al doilea este destinat sistemului de infotainment și are o diagonală de 14 inch.
Scaunele folosesc materiale precum fibra de carbon, pentru a reduce masa mașinii, dar și pentru a accentua tenta sportivă. De asemenea, tapițeria acestora este făcută dintr-un material bio, denumit Labfiber, acesta fiind reciclat din anvelope de curse reciclate.
În rest, interiorul este în cea mai mare parte în culoarea neagră, dar există și câteva accente argintii și portocalii care să creeze puțin contrast. De asemenea, diverse elemente și structuri care sunt expuse amplifică din nou imaginea sportivă inspirată din motorsport a lui GT XX.
Deși aparențele contează enorm, este important să nu fim superficiali și să nu ne limităm la acestea, motiv pentru care ar fi momentul potrivit să discutăm și despre partea tehnică a conceptului GT XX.
Așa cum am menționat mai devreme, Mercedes-AMG GT XX folosește un sistem de propulsie electric. Deși unii dintre voi ați considera acest lucru o blasfemie, eu v-aș încuraja să îi acordați o șansă, fiindcă promite să nu dezamăgească.
Conceptul GT XX folosește 3 motoare electrice cu flux axial, acestea fiind „împachetate” în două unități separate: cea din spate găzduiește două motoare electrice, planetarele și un invertor, iar cea din față un motor electric, angrenajele transmisiei și încă un invertor. Masa totală a celor două unitați? 220 kilograme!
Practic, AMG GT XX este un model cu tracțiune integrală 4MATIC+, dar motorul din față transmite puterea către roți doar atunci când este necesar.
De asemenea, ce este cu adevărat impresionant este și puterea sistemului de propulsie. Scurt și la obiect, Mercedes-AMG GT XX dezvoltă nu mai puțin de 1 360 cai-putere, adică 1 000 kW sau 1 mW!
Viteza maximă ar trebui să fie una de peste 360 km/h, iar accelerația de la 0 la 200 km/h să se desfășoare în doar 5 secunde.
Dacă puterea nu vă impresionează, AMG GT XX are un alt as în mânecă în acest sens. Tehnologia sistemului de propulsie folosește o arhitectură de 800V, iar bateriile dezvoltate împreună cu compania englezească YASA pot fi încărcate cu peste 850 kW!
Ce înseamnă asta? Mercedes promite că în numai 5 minute de încărcare, autonomia va crește cu 400 de kilometri. Deși în prezent nu există stații de încărcare suficient de puternice, cei de la Mercedes lucrează la o soluție în acest sens, sub forma unui prototip de cablu standard CCS, împreună cu compania Alpitronic. De asemenea, indiferent de starea sau temperatura bateriei, aceasta va putea fi încărcată cu 350 kW.
Este de așteptat ca varianta de serie a conceptului Mercedes-AMG GT XX să difere puțin în ceea ce privește designul, dar ceea ce contează cu adevărat este partea tehnică. Faptul că încărcarea unei mașini cu sistem de propulsie complet electric va dura la fel de puțin precum alimentarea unui hypercar cu motor tradițional este un pas uriaș în față în ceea ce privește electrificarea.