0

Test Drive Renault Zoe – suprematia francezilor in segmentul vehiculelor full-electric ieftine.

Dupa experienta Twizy, abia asteptam sa mai testez o masina electrica de la Renault si dorinta mea a fost ascultata mai repede decat as fi crezut. Constructorul francez mi-a pus la dispozitie pentru cateva zile Renault Zoe, o masina ce imparte cu mandrie numele cu unul dintre cele mai celebre personaje ale lui Ion Luca Caragiale.

Motor/Cutie: Ei bine, in acest capitol sta sarea si piperul acestui articol pentru ca metoda de propulsie este cea care diferentiaza aceasta masina de oricare alt hatchback din lumea aceasta, fie el frantuzesc sau de alta origine. Avem de a face cu o unitate electrica ce dezvolta echivalentul a 88 de cai putere si un cuplu de 220 Nm. Fiind un motor electric, tot cuplul este disponibil instant asa ca nu este nevoie ca masina sa fie turata pentru a-si atinge cuplul maxim. Deasemenea, masina nu trebuie sa schimbe vitezele! Are o singura viteza pe care o foloseste de cand porneste si pana cand soferul ajunge la viteza preferata. Astfel, sub piciorul drept al soferului sta o pedala care actioneaza ca butonul “W” atunci cand joci NFS: apesi si masina merge. De cutie nu prea este nimic de spus pentru ca nu are multe lucruri de facut. Daca masina pleaca de pe loc atunci cand apesi pe acceleratie inseamna ca toata treaba cutiei de viteze a fost facuta. Simplu si clar.

renault-zoe-test-eblogauto (14)

Consum: Cei de la Renault spun ca autonomia masinii ar trebui sa fie de 210 km la o bateria plina. In Bucuresti noi am reusit sa mergem in jur de 150 Km pana a fost nevoie sa gasim o borna de incarcare. Ca orice masina electrica din gama constructorului francez, masina dispune si de franare regenerativa care incarca bateriile atunci cand soferul franeaza sau pur si simplu ia piciorul complet de pe pedala de acceleratie. E un sistem bine venit care intr-adevar functioneaza. In schimb, cu incarcarea este o mica problema. Cei de la Renault mi-au dat un stecher ce se conecteaza in partea din fata a masinii si apoi la o priza clasica de 220V. Am fost in 3 locuri diferite si masina nu a vrut sa se incarce de la priza. Se pare ca instalatia electrica a casei trebuie sa fie cat mai noua si sa aiba o anumita tensiune pentru ca incarcarea la 220V sa functioneze. A trebuit sa merg pana la Renault si sa incarc masina de la una dintre statiile lor de incarcare rapida: in 3 ore am facut plinul. Deci daca va ganditi sa va luati Zoe, adaugati pe lista si borna de incarcare optionala care se racordeaza la instalatia electrica a casei. Asa, ca sa fiti siguri.

renault-zoe-test-eblogauto (11)

Performante: 4 secunde!!! Atat ii ia domnisoarei Zoe sa ajunga de la 0 la 50 km\h. Pana la 100 km\h mai ai de asteptat inca 9.5 secunde pentru un total de 13.5 secunde. Dar masina aceasta va fi folosita in oras cel mai mult iar in Bucuresti cele mai importante sunt plecarile de la semafor. Aici, cele 4 secunde de la 0-50 km\h devin cu adevarat practice facand masina sa para foarte agila. Nu de putine ori am lasat in urma multe masini cu combustie interna ce pareau a fi mult mai “nervoase” decat Zoe. Bine, dupa 50 de metri m-au intrecut imediat dar asta e alta poveste. Nu este un model cu valente sportive, este o masina ce incearca sa fie eficace, sa te duca din A in B intr-un nivel de confort cat mai sporit.

Siguranta: Avand 5 stele la testele Euro NCAP si airbag-uri peste tot, nu prea am ce sa spun negativ la capitolul de fata. Airbag-uri frontale atat pentru sofer cat si pentru pasager, airbag-uri laterale pentru cap si torace, toate acestea vin in versiunea standard. Sistemele electronice de siguranta sunt numeroase si folositoare: pe langa cunoscutele ABS (anti-locking braking system) si ESP (sistemul de stabilitate) mai gasim si AFU (asistenta la franarea de urgenta) si HSA (sistemul de asistenta a pornirii din rampa). Intr-un cuvant: cam tot ce gasesti in zilele noastre pe o masina, din punct de vedere al sigurantei, gasesti si aici.

renault-zoe-test-eblogauto (16)

Inovare: O masina cu sistem de propulsie exclusiv electric deja nu mai constituie ceva inovativ in zilele noastre. Adevarata inovatie a celor de la Renault e ca au reusit sa aduca maselor o masina practica de oras care nu polueaza deloc! Un lucru interesant pe care l-as incadra la acest capitol este tenta albastra data de producator din fabrica geamurilor masinii: schimba complet atitudinea lui Zoe facand-o sa para ca si cum vine din viitor. Culorile reci i se potrivesc si o fac, in mod ciudat, mai primitoare. Practic vorbind, Zoe este un model nou-nout de la Renault deci totul este “inovator”.

Tehnologie: Masinuta francezilor abunda de tehnologie incepand de la sistemul de propulsie si pana la sistemul de infotainment R-link cu touchscreen. De R-link am mai vorbit in repetate randuri: este un sistem intuitiv si usor de folosit, ecranul fiind vizibil chiar si cand razele soarelui bat direct pe el. Ceasurile de bord au fost inlocuite cu un ecran LCD ce ofera informatii la indemana si care este la fel de usor vizibil ca si cel al R-link-ului. Bateria masinii are nevoie de un timp de incarcare de aproximativ 10 ore daca folosim cablul de 220V pe care ni-l ofera francezii implicit. Optional, se pot instala la domiciliul posesorului borne de incarcare ce micsoreaza cu mult timpul necesar umplerii bateriei. Dupa cum am spus si mai sus, eu am incarcat bateria de la statia de incarcare ce se gaseste in parcarea celor de la Renault si in 3 ore masina a ajuns de la 20% la 100%. Micuta Zoe vine si cu faruri LED ce sunt mai eficiente decat cele clasice si camera pentru marsarier ce aproape ca nu isi are rostul avand in vedere dimensiunile reduse ale masinii. Pentru a pastra consumul de curent electric cat mai redus, francezii ne ofera cauciucuri speciale Michelin Energy ™ E-V. Orice masura putea fi luata pentru ca masina sa fie mai eficienta a fost luata!

renault-zoe-test-eblogauto (9)

Interior: Daca Zoe ar primi o varianta cu combustie internta cred ca ar fi un succes instant la publicul feminin. Interiorul este foarte primitor folosind culori ce calmeaza privitorul in combinatii potrivite. Frumusetea acestui interior sta in detalii: pana si plafonul cu modelul E.V. se potriveste de minune. Plasticurile folosite la interior par a fi de o calitate superioara dar acest lucru va fi evident doar in timp. Nu pot sa spun ca m-am simtit prea confortabil stand pe bancheta din spate dar scaunele din fata sunt foarte confortabile. Am o vaga impresie ca sunt aceleasi scaune de pe Smart ForTwo. Nu stiu exact unde se fabrica Zoe dar stiu sigur ca Smart-ul este produs la fabrica Renault din Ungaria. Poate ca au ramas cateva scaune de la Smart si le-au pus pe Zoe. Nu vad nicio problema cu asta, atata timp cat scaunele sunt impecabile. Nici tapiteria nu lasa de dorit parand ca design-ul interior a fost facut mai degraba de o echipa ce face decoruri interioare pentru case, nu pentru masini. Ca sa inchei acest capitol, va spun doar ca interiorul lui Zoe se potriveste foarte bine cu caracterul masinii si chiar il complimenteaza.

renault-zoe-test-eblogauto (1)

Exterior: Grila fata a lui Zoe este foarte reusita, masina aratand ca un robotel nervos. Grila fata bombata si farurile un pic cocotate dar inguste ii dau un aspect agresiv completat de “branhiile” cu LED ce flancheaza bara fata in extremitatile orizontale. Din lateral nu pot sa spun ca arata prea bine si mi se pare ca arata de-a dreptul neinspirat atunci cand o privesti din spate. Spatele e un pic prea ridicat pentru gustul meu. Sunt sigur ca anumite elemente de design exterior au de-a face si cu aerodinamica masinii, astfel facand masina sa fie cat mai eficienta din punct de vedere al consumului de curent electric. Cred ca jucarioara asta ar atat foarte bine daca ar folosit o caroserie cu 2 usi.

renault-zoe-test-eblogauto (13)

Pret: Cu TVA inclus, varianta cu echipare ZEN (varful de gama) aduce Renaul Zoe la 22.000 de Euro. Lucrurile notabile in plus fata de versiunea standard sunt senzorii de parcare spate, senzorii de ploaie, sistemul R-link si “Take care” by Renault (o chestiuta care da parfum in masina). Dar costurile nu se opresc aici. Dupa ce ti-ai luat masina, ai face bine sa iti pui in curte/fata blocului si o borna de incarcare cu montare in perete. Acestea pornesc de la 677 de Euro fara TVA si ajung pana 2.307 de Euro fara TVA. Acum, sa mai adaugam si chiria bateriei. “Stai putin, ce?!” – ma veti intreba. Da, cei de la Renault ne vand masina dar bateria doar ne-o inchiriaza. In schimb ei se angajeaza sa schimbe bateria pe toata durata de viata a masinii imediat ce incepe sa nu mai performeze. Cum se calculeaza chiria? In functie de kilometri pe care estimezi ca ii vei face cu masina: minim 12.500 km/an. La numarul de kilometri de mai sus, chiria bateriei este de 79 de Euro pe luna cu TVA inclus. Daca, Doamne-fereste, depasesti numarul de kilometri, te costa 0.05 euro/km. Brusc, parca nu mai e asa usor sa detii o masina electrica, nu? Daca estimezi ca faci 30.000 km/an atunci chiria bateriei ajunge 142 de Euro pe luna cu TVA inclus. Totusi e o masina de oras deci cred ca cea mai mica chirie va fi cea potrivita pentru majoritatea cumparatorilor.

In incheiere as vrea sa spun urmatorul lucru: daca as fi un corporatist care merge in fiecare zi la serviciu unde as avea un loc de parcare intr-o parcare subterana unde exista si o statie de incarcare eventual, atunci nu m-as gandi prea mult si mi-as lua Renault Zoe. Pentru mers la mare, gasesc eu ceva la mana a doua care sa ma serveasca.

PRO: design-ul interior, scaunele, sistemul R-link, pretul

CONTRA: chiria bateriei, timpul lung de incarcare cu cablul implicit

GALERIE FOTO – Test Drive Renault ZOE 2015

Rating Editor
  • NOTA
Scor total
Rating Utilizator
  • NOTA
Scor total
Despre autor:

Ziua pasionat auto, noaptea actor, dar tot timpul cu 3 pedale și un volan la îndemână.

Articole Similare

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Cîmpurile obligatorii sunt marcate. *