0

Salonul Auto București 2014: Masini Clasice

Salonul de anul acesta a avut câteva surprize plăcute, multe dintre ele fiind mașini din pavilionul celor clasice. Câteva automobile rare pentru Europa de Est, câteva ce se potrivesc perfect cu România și unele care… parcă nu erau din lumea aceasta. În articolul de față vă vom vorbi, pe scurt, despre câteva dintre mașinile clasice care ne-au atras privirile. Este un pic pleonastic să spunem „masina clasică ce atrage privirea” deoarece în general toate mașinile clasice atrag privirea. Oamenii care apreciază astfel de automobile sunt cei ce cunosc istoria mărcilor și nu sunt străini de suișurile și coborâșurile mărcilor respective. Cei mai curajoși sunt cei care nu doar posedă astfel de mașini dar le și circulă destul de des. Multe dintre ele sunt atât de atrăgătoare încât ar putea sta fără nicio jenă într-o galerie de artă, altele au câștigat cursă după cursă în competițiile vremurilor lor, unele sunt reprezentative pentru cultura pop mondială în vreme ce altele sunt mașinării complet ciudate ce nu se încadrează în nicio categorie. Nu contează ce mașină clasică ți-a picat cu tronc, un lucru e sigur: ai nevoie de bani pentru a le cumpăra și întreține.

Fiat 500

fiat-500În categoria mașinilor care au rămas vii în cultura pop se găsește și micuța mașină a celor de la Fiat: modelul 500. Una dintre marile lor succese, această mașină continuă să aibă vânzări mari chiar și în zilele noastre. Lansată în 1957, mașina era ideală pentru orașele ce incepusara să fie din ce în ce mai populate și mai aglomerate. Modelul văzut de noi este în Fiat 500 D din 1962 în stare excelentă. Interiorul arată mai bine decât atunci când mașina a fost lansată iar culorile roșu și alb sunt în armonie perfectă. Modelul „D” este cel produs între 1960-1965, având un motor mai puternic decât mașina originală: 17 cai putere dintr-un motor de 499 cc în doi cilindri. După cum se poate vedea în poze, plafonul mașinii este în continuare retractabil.

Mercedes 190 SL Cabrio

mercedes-190-sl-cabrioExistă unii oameni (ca mine) care ar putea să vorbească ore în șir despre o mașină și apoi există alții care preferă să lase faptele să vorbească în locul lor. Oamenii din cei de-a doua categorie merg prin cimitirele de mașini și caută noi provocări de a readuce la viață diferite modele. Trebuie să recunoaștem că am fost uimiți când am văzut mașina de mai jos expusă la loc de onoare în salon. Inițial am crezut că cineva a făcut o glumă proastă. Apoi, am crezut că nu este o epavă adevărată ci o mașină de „butaforie”. Ei bine, nici una nici alta. În poza de jos puteți vedea ce a mai rămas dintr-un Mercedes-Benz 190 ȘL Cabrio după mulți ani în care nu a fost îngrijit deloc. Această mașină are nevoie de unul dintre oamenii despre care vorbeam mai sus: unul care lasă faptele sale să vorbească pentru el. O astfel de „epava” este o provocare pe măsură pentru orice tinichigiu/mecanic care se respectă. În dreapta mașinii defuncte se poate observa un seamăn de-al ei restaurat. Deja îi și auzim pe mecanicii/tinichigii pricepuți: „Pff, eu pot să o fac pe asta roșie să arate de 2 ori mai bine decât cealalata!”. Așteptăm să o vedem pe șosele, readusă la viață.

Renault 12 Gordini + Dacia 1100

dacia-1100Daciile clasice au început să fie obiecte respectate printre colecționarii de mașini. Și începem să îi înțelegem de ce. Dacia 1100 văzută de noi era în stare impecabilă, ba chiar avea la interior scaune de piele. Modelul 1100 este direct înrudit cu Renault 8 și… Alfa Romeo Giulia?! Da. Foarte puțini sunt cei ce știu că la vremea aceea, Alfa Romeo și Renault aveau un parteneriat ce le permitea să facă schimb de piese și tehnologii. Astfel, cei de la Renault au împrumutat elemente de la Alfa Romeo Tipo 103, prototipul din care a fost creat modelul Giulia. Am putea spune că Dacia 1100 este verișoară de gradul II cu Alfa Romeo Giulia. Chiar și așa, are descendență nobilă.

O altă Dacie pretențioasă pe care am putut-o vedea la salon este modelul Gordini al Renault-ului 12 (Dacia 1300). Mașina făcută special pentru performanță cântărește 625 kg. Ca să nu o ia vântul efectul este contracarat de prețul mașinii: 21.400 de euro.

renault-12-gordini

BMW 1602

bmw-1602BMW a reușit de-a lungul timpului să își clădească o reputație de neclintit și acest lucru se vede în vânzările lor. Performanța a fost tot timpul la ea acasă în mașinile producătorului bavarez. În ciuda acestui lucru, acest model nu este printre cele mai pline de succes din palmaresul celor de la BMW. Cel mai mare motor ce putea fi montat pe mașina din fabrică era unul de 2.0 litri. Nimic ieșit din comun. Nu știm ce motor avea mașina de la expoziție sub capotă, cert este că acel kit exterior a fost adăugat în prealabil. Farurile galbene de ceată, kit-ul exterior și modelul de pe capotă cu cele 3 culori ale brand-ului „M” fac din această mașină un succes instant pentru iubitorii mărcii.

Thor/Brutus

thor-brutusAș vrea să știu cum să încep descrierea acestei mașini dar sincer nu știu. Pentru nu sunt sigur că este o mașină. Da, are 4 roți, un motor (și ce motor) și are un loc în care poate sta șoferul și de unde poate controla un volan. Și cam aici se termină similitudinile cu ceea ce noi înțelegem când spunem „masină”. Am recunoscut mașina ca fiind „Brutus”, masinărie condusă de Jeremy Clarkson în emisiunea „Top Gear”. Nu mică ne-a fost mirarea când ne-am apropiat de masinărie și am văzut că pe ea scria „Thor”. Nu știm cum să îi spunem până la urmă dar un lucru e sigur: când mașinile electrice au coșmaruri, asta visează. Dacă am ghicit și „Thor” este rudă în vreun fel cu „Brutus” atunci mașina are un motor de avion cu capacitate de 46 de litri (!) și o putere de 500 de cai putere la 1500 rpm. Eu unul aș încerca să o conduc. Voi?

 Pace și prietenie pe șosele!

Despre autor:

Ziua pasionat auto, noaptea actor, dar tot timpul cu 3 pedale și un volan la îndemână.

Articole Similare

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Cîmpurile obligatorii sunt marcate. *