După o pauză care a durat peste 5 ani, francezii își iau inima în dinți și readuc la viață un nume legendar, și anume, GTi, de data aceasta sub forma lui Peugeot e-208. Cu varianta standard suntem deja familiari, dar GTi promite o experiență care recapturează magia modelelor din trecut.
După cum probabil știați deja, cei de la Peugeot nu sunt la prima ispravă de acest gen, denumirea GTi făcându-și apariția pentru prima oară pe un model de serie în urmă cu peste patru decenii. Cel mai cunoscut model care a purtat aceste inscripții a fost bine-cunoscutul Peugeot 205, despre care puteți citi mai multe AICI.
Practic, rețeta era una simplă: se ia o mașină gândită pentru a fi cât mai economică și mai practică, ideal ar fi să fie și una de dimensiuni cât mai mici, iar apoi i se fac tot felul de modificări la trenul de rulare și, nu în ultimul rând, la motor.
Această rețetă s-a dovedit a fi una de un succes răsunător, motiv pentru care cei de la Peugeot au continuat să aplice tratamentul GTi și altor modele care au urmat, precum 106, 206 sau 306.
Din păcate, lumea în care trăim se află într-o continuă schimbare care pare să fie împotriva celor pasionați de acest gen de mașini, motiv pentru care tot mai mulți producători auto au renunțat la hot-hatch-urile lor, printre care și Peugeot.
Cu toate acestea, în era electrificării, și-a făcut apariția un nou val de hot-hatch-uri, dar de data asta adaptate la vremurile în care trăim. Da, probabil că ați ghicit deja, avem parte de încă un model cu sistem de propulsie 100% electric, sub forma noului Peugeot e-208 GTi!
Originile GTi – Peugeot 205 GTi
Noul Peugeot e-208 GTi promite să fie un înlocuitor demn pentru modelele consacrate din trecut, motiv pentru care avem așteptări mari în acest sens. Și pentru că prima impresie este foarte importantă, haideți să discutăm despre aspectul exterior al noului e-208 GTi.
Versiunea standard e-208 are deja unul dintre cele mai reușite designuri din segmentul său și nu pare să îmbătrânească deloc. Pe lângă asta, designul este și unul care denotă un caracter dinamic al mașinii, nedorind să pară doar un alt coș de cumpărături.
În cazul variantei GTi a lui Peugeot e-208, francezii au dus lucrurile la cu totul alt nivel. Avem parte de un contrast puternic între culoarea roșie, care e standard, apropo, și elementele negre precum prelungirea bării față sau a eleronului de pe portbagaj.
Totuși, cireașa de pe tort o reprezintă jantele. Acestea sunt un tribut pentru prima generație a lui Peugeot 205 GTi, care avea un design al jantelor foarte asemănător, cu multe găuri. Prin aceste găuri pot fi observate etrierele vopsite în roșu, dar și discurile de mari dimensiuni, dar asupra acestor detalii de ordin tehnic voi reveni ulterior.
Pe scurt? Pare că va fi bună!
Interiorul lui e-208, la fel ca și exteriorul, era și până acum un punct forte al acestuia. Tema dinamismului se continuă și aici, dar la acest capitol se poate observa și o puternică tentă futuristă.
De asemenea, alte detalii precum consola centrală ușor înclinată spre șofer și volanul de mici dimensiuni confirmă ceea ce știam deja, și anume, că e-208 este o mașină pentru cei care vor să conducă!
În cazul lui e-208 GTi, diferențele nu sunt la fel de evidente precum cele de la exterior. Totuși, se pot observa diverse elemente care sunt căptușite cu Alcantara, precum volanul, un pedalier metalic și niște scaune cu suport lateral mult îmbunătățit.
Totodată, avem parte și de o multitudine de accente și cusături în culoarea roșie menite să le aducă aminte ocupanților în ce fel de mașină călătoresc. Niște detalii subtile, dar de efect.
Și pentru că am adus vorba de călătorit și, implicit, condus, să trecem la partea cu adevărat interesantă!
După cum am menționat anterior, cei de la Peugeot au spus-o clar și răspicat că noul e-208 GTi va surprinde spiritul modelelor GTi din trecut. Prin urmare, cred că ar fi momentul potrivit să aduc în discuție detaliile tehnice care îl vor ajuta să facă acest lucru, nu-i așa?
Sistemul de propulsie este unul 100% electric și se compune dintr-un motor M4+, care dezvoltă 280 de cai-putere și un cuplu maxim de 345 Nm și dintr-o baterie de tip CATL cu o capacitate de 54 kWh.
Revenind asupra bateriei, aceasta poate fi încărcată de la 20% la 80% în 30 de minute, în cazul în care se încarcă cu 100 kW. Autonomia declarată, conform normelor WLTP, este de 350 km, în cazul unui condus mixt.
Accelerația de la 0 la 100 km/h se va desfășura în 5.7 secunde, iar viteza maximă va fi de 180 km/h. Până aici, rețeta originalului a fost respectată: e-208 GTi promite să recupereze în viraje!
Peugeot e-208 GTi va trimite puterea către roțile din față, unde ea va fi gestionată de către un diferențial cu alunecare limitată.
În mod evident, modificările nu se opresc aici. Am menționat anterior că voi reveni asupra frânelor și a roților, lucru pe care îl voi face chiar acum. Designul cu multe găuri al jantelor? Nu are doar rol estetic! De fapt, cei de la Peugeot spun că are un impact considerabil în ceea ce privește răcirea frânelor.
Jantele au dimensiunea de 18 inch, iar anvelopele standard vor fi Michelin Pilot Sport Cup 2, cu dimesiunile 215/40/R18.
Frânele? De dimensiuni mari, cel puțin pe puntea față! Mai exat, avem un sistem de frânare îmbunătățit care folosește niște discuri cu dimensiuni de 355 mm și niște etriere cu 4 pistonașe. Frânele de pe puntea spate rămân aceleași cu ale variantei standard de e-208.
„Unde vă opriți cu frânele astea?”
Atât amortizoarele, cât și arcurile suspensiei au fost modificate, garda la sol a fost micșorată cu 30 mm, iar ecartamentul a crescut cu 56 mm în față și 27 mm în spate.
Direcția a fost și ea recalibrată, pentru a oferi un plus de feedback, dar și pentru a-i spori agilitatea lui e-208 GTi. Francezii chiar s-au gândit la toate!
Momentan, nu avem detalii despre prețul noului Peugeot e-208 GTi, dar ne așteptăm să fie o concurență directă pentru modele precum Alpine A290.