Așa cum cei de la BMW ne-au obișnuit deja, fiecare lansare a unui model M aduce cu sine o serie de noutăți și inovații care vor fi luate drept etalon în segment pentru următorii ani. Și totuși, lucrurile par să fi luat o întorsătură cel puțin îngrijorătoare odată cu prezentarea noului BMW M5 și nu dintr-un singur motiv, ci din mai multe, asupra cărora vom reveni mai târziu.
O premieră absolută pentru M5 este introducerea unui sistem de propulsie hibrid. În ciuda acestui fapt, nu este cazul să intrați în panică. Motorul termic V8 rămâne în continuare sub capota lui M5, în cea mai nouă iterație a acestuia. Acesta dezvoltă 585 de cai-putere și 750 Nm, cărora li se adaugă cei 197 de cai-putere și 280 Nm (450 Nm cu funcția boost) ai motorului electric. Totalul? Nu mai puțin de 727 de cai-putere și 1000 Nm. Deși nu este cel mai puternic BMW aflat în producția de serie fabricat vreodată (XM Label Red ia acest premiu), noul M5 este aproape de acest titlu. Impresionant! La fel ca și în cazul modelului precedent, viteza maximă poate ajunge la 305 km/h dacă se optează pentru M Driver’s Package.
Motorul electric are o baterie de 18,6 kWh, care îi permite lui M5 o autonomie în mod 100% electric de aproximativ 69 de kilometri, conform ciclului de testare WLTP. Viteza maximă în acest mod este de 140 km/h, suficient de mare pentru naveta zilnică. Ar fi exagerat să spunem că noul M5 face tot posibilul să țină cu casa?
Și tot la capitolul grupului motopropulsor, pe M5 se regăsește bine-cunoscuta transmisie automată cu 8 raporate M Steptronic, cuplată la sistemul de tracțiune integrală M xDrive. De asemenea, pe puntea spate se află și un diferențial controlat electronic. Din fericire, acestă rețetă deja clasică în portofoliul BMW M permite decuplarea roților din față pentru cei dornici de distracție în stil vechi. Danke!
Pentru a rămâne un punct de referință și la capitolul manevrabilitate, noul M5 dispune de o suspensie adaptivă M, dar și de un sistem de direcție integrală, care permite virarea roților din spate cu până la 1,5 grade. Frânele sunt și ele pe măsura așteptărilor, fiind disponibil opțional și un sistem de frânare din carbon, dedicat celor care vor să-l exploateze pe M5 pe circuit.
Când vine vorba de tehnologie, în mod evident, la bordul noului M5 se află cele mai noi și mai sofisticate sisteme de asistență, precum pilot automat adctiv cu funcție stop&go, asistență la parcare, avertizare la părăsirea benzii și multe altele cu care suntem deja familiari de la Seria 5 și care oricum nu sunt motivul principal pentru care achiziționezi un astfel de autoturism.
Iar acum, să trecem la lucrurile mai puțin plăcute…
Mercedes-Maybach Clasa S, Range Rover Sport, BMW X5, două (!!) Mazda MX-5 și lista poate continua. Probabil vă întrebați ce legătură are această înșiruire aparent aleatorie de mașini dacă în acest articol este vorba despre noul BMW M5. Răspunsul este unul cel puțin îngrijorător, în special pentru împătimiții de BMW: noul M5 a reușit performanța de a avea o masă totală mai mare decât a modelelor enumerate anterior. Mai exact, acesta cântărește nu mai puțin de 2 435 kilograme, adică aproape o jumătate de tonă în plus față de modelul pe care îl înlocuiește.
Din păcate, veștile proaste nu se opresc aici. În ciuda faptului că noul M5 dezvoltă cu peste 100 de cai-putere și 250 Nm în plus, sprintul de la 0 la 100 km/h se desfășoară în 3,5 secunde, adică mai lent în comparație cu modelul precedent cu 0,2 secunde. Poftim?
Și nu în ultimul rând, designul atât exterior, cât și interior, care a provocat mai mult reacții negative, încă de la lansarea Seriei 5. Exteriorul cu grilă iluminată și blocuri optice cu formă atipică, alături de interiorul dominat de ecrane de mari dimensiuni nu au fost deloc apreciate de fanii BMW, aceștia considerându-l un mare pas în spate față de modelul precedent, care era atât de greu de criticat. Desigur, gusturile nu se discută, dar opinia generală este clară deja pentru noi. Totuși, cei de la BMW au mai reușit în trecut să vină cu un design care a devenit apreciat abia la multa vreme după lansare, în cazul celei de a 5-a generații a Seriei 5 (E60).
Cântărește cât o casă, este mai lent decât modelul pe care îl înlocuiește și are un design despre care se spune că doar o mamă l-ar putea iubi. Este noul BMW M5 predestinat eșecului sau inginerii bavarezi au avut o viziune greu de deslușit? Testele își vor spune cuvântul, lansarea oficială fiind programată pentru noiembrie 2024.
Nota: