Suntem în 2024 și lumea auto este într-o continuă schimbare, dar anumite lucruri vor rămâne întotdeauna la fel, cum ar fi rivalitatea între cei trei mari producători de mașini premium din Germania – BMW, Mercedes-Benz și Audi.
Până să pornim discuția de azi, am vrea să mulțumim celor de la Textar care susțin clipurile noastre. Pentru voi cei care aveți nevoie de componente ale sistemului de frânare, Textar oferă acoperire de 99.7% a parcului auto, astfel că orice mașină ai avea, fie că e vorba de vehicul de pasageri, fie că e vorba de vehicul utilitar, ești acoperit de oferta acestui producător de sisteme OE premium. Ca să te convingi că au produse pentru mașina ta, intră pe textar.com/brakebook și vei vedea toată oferta Textar.
Pentru început, haideți să vorbim despre ce se întâmplă cu industria auto, per total, în prezent. Știm cu toții că legile Uniunii Europene obligă producătorii să fie mai atenți cu nivelul de poluare al modelelor noi, astfel că s-a ajuns într-un stadiu în care mașinile electrice par a fi răspunsul universal la întrebarea “cum putem fi mai prietenoși cu mediul?“. Deși există teorii care spun că producția, reciclarea și alimentarea unei mașini electrice sunt mai poluante decât un model termic de-a lungul vieții sale, un lucru e clar – dacă am reuși să alimentăm sustenabil mașinile electrice, centrele orașelor mari ar fi mai puțin poluate. Problema este că pentru a dezvolta aceste tehnologii noi pentru mașini electrice, e nevoie de bani, iar sumele de bani pe care clienții le dau pe mașinile electrice conțin și aceste costuri de dezvoltare imense. Da, componentele dintr-o mașină electrică nu sunt neapărat scumpe, dar modul în care producătorul ajunge la acele componente și programarea necesară pentru ca ele să fie eficiente, costă foarte mult, iar costurile acestor dezvoltări nu sunt suportate de producători, ci de noi, clienții. Vă spun toate aceste lucruri ca să înțelegi de ce producătorii voștri preferați au început brusc să aibă prețuri astronomice. Prețuri care, îmi pare rău să o spun, nu vor scădea prea curând, deși, în ultima vreme, scumpirea a fost mult mai lentă ca la începutul pandemiei. Acum haideți să luăm la puricat fiecare producător în parte.
Începem cu bavarezii și o informație interesantă la nivel de grup BMW. Dacă în 2019 au avut profit de 7 miliarde de euro, în 2020, din cauza pandemiei au scăzut la 5 miliarde de euro, dar în 2022 acest profit s-a ridicat la 23 miliarde de euro. Din nou, nu uitați – orice dezvoltare pe care o face un producător, o face din buzunarul clienților, nu din buzunarele proprii.
BMW a fost întotdeauna constructorul cu caracter sportiv și mi se pare că acest lucru nu s-a pierdut, în ciuda schimbărilor petrecute în lume auto în ultimii ani.
Abordarea BMW este inteligentă – pentru fiecare model termic pe care tu ți l-ai dorit de-a lungul vieții, există acum și o variantă electrică – îți place Seria 5, dar te poți descurca cu ușurință cu o mașină electrică, nicio problemă, BMW îți vine un i5 care arată la fel ca un 520D, ceva din dinamica specifică unui BMW, dar nu poluează pe unde merge. Mulțumită acestei strategii de a masca mașina electrică sub un model deja iubit, BMW este producătorul german care a vândut cele mai multe mașini electrice dintre cei 3 pe care îi analizăm azi. Dar nici nu a uitat complet de modelele termice.
Pentru că sunt fan al mașinilor sport, voi începe cu M2, M3 și M4.
M2 G87 în continuare nu mi se pare o mașină la fel de atrăgătoare cum era F87, dar performanțele nu sunt ușor de trecut cu vederea – 480 cai putere, punte motrică spate și Steptronic sau o cutie manuală în 6 rapoarte. Nu mai sunt mulți producători care să-ți ofere opțiunea unei cutii manuale, dar BMW o face. 0-100 în 4 secunde sau chiar mai puțin cu steptronic-ul și un motor numit S58 care abia așteaptă câteva modificări pentru a-ți oferi mulți cai în plus.
M3 și M4 au fost întotdeauna modelele sport definitorii pentru BMW, iar faptul că acum avem un M3 Touring mi se pare foarte tare, BMW ia pâinea de la gură celor lui Audi RS6 și lui Mercedes E63 AMG. M3 și M4 au motoare de până la 530 cai putere, același S58 de 3 litri cu 6 cilindri în linie își face treaba ajutat de 2 turbine. Din nou, design-ul poate împărți părerile, dar și aici poți avea transmisie manuală sau chiar xDrive, dacă puntea spate ți se pare că nu e de ajuns pentru a te propulsa.
Și acum haideți să discutăm și despre M5 G90, primul M5 plug-in hibrid! Modelul dezvoltă 727 cai putere și are la bază un V8 turbo de 4.4 litri. Motorul electric dezvoltă 197 cai putere, deci practic cu această putere te propulsezi când mergi în modul electric circa 40 km, cât este autonomie reală a acestui model Plugin hibrid. 0-100 are loc în 3.5 secunde, dar toate componentele electrice adaugă la masa totală a mașinii, astfel că noul M5 ajunge să cântărească peste 2.4 tone. Pentru a contracara efectele negative ale masei totale, M5 vine cu tracțiune integrală și direcție integrală, deci virează și puntea spate. Nu contestă nimeni accelerația în linie dreaptă, dar nu cred că poți să învingi legile fizicii și în viraje.
SUV-urile X5M, X6M, X3M și XM reprezintă experimente reușite. Dintre aceste modele, X3M nu am condus, dar pot să vă spun că X5M este fără doar și poate preferatul meu. O mașină care chiar reușește ceva incredibil în viraje, în ciuda dimensiunilor. XM nu pot să spun că este la fel de aproape de inima mea pentru că e mai greu, dar interiorul lui XM este, cu siguranță, mai luxos. Problema lui XM este că este primul SUV M, așa zice BMW, dar X5M mi se pare un SUV mai distractiv de condus decât XM și X5M nu are pretenția să fie primul SUV pursânge M. XM mi se pare mai mult un exercițiu de marketing, decât o mașină care chiar îți oferă plăcerea condusului.
Despre Seria 7 nu pot spune decât un singur lucru – încă nu m-am învățat cu design-ul, dar tehnologia este din altă lume, cu siguranță. Abia aștept să treacă 20 de ani să pot să dau 5000 euro pe un șeptar din 2024. Seria 8 este una dintre cele mai frumoase caroserii pe care le-am văzut în ultima vreme de la bavarezi, dar se pare că au încetinit vânzările și BMW se pregătește să înceteze producția și să readucă la viață Seria 6.
Seria 1 are acum tracțiune față, deci prețurile vor crește la generațiile vechi, mai ales cele dotate cu motor 6 cilindri în linie. Spun asta pentru că vechile generații de Seria 1 au fost tot timpul pe lângă noi și nu le-am băgat în seamă, dar când vor dispărea încetul cu încetul, o să ne amintim de seria 1 cu punte motrică spate și motor 6 în linie și atunci cei care vor putea, vor plăti oricât pentru această combinație unică în lumea auto.
Seria 3 G20 mi se pare că arată foarte bine, așa mă aștept să arate un sedan BMW, nu ca seria 7, X4 urmează să iasă din producție pentru că îi ia locul noul X2, și cam asta e tot în principiu cu ce are BMW de oferit în 2024. Haideți să vedem ce au rivalii de la Mercedes.
La Mercedes se întâmplă un fenomen interesant – germanii s-au aruncat cu totul în această idee a mașinii electrice. Dacă BMW a ales să păstreze caroseriile cunoscute, dar să le ofere baterie și motor electric, Mercedes a făcut exact invers – a dezvoltat un nou brand numit EQ. La acest prefix EQ se adaugă clasa mașinii, și așa obții diferitele modele electrice – EQE e corespondentul lui clasa E, EQS, corespondentul lui clasa S și așa mai departe. Cel puțin așa s-a vrut inițial. De menționat că unele modele electrice au și variante SUV, de exemplu există EQS SUV. Important este că orice începe cu EQ este model electric.
Pe lângă modelele electrice, Mercedes a avut și câteva modele de performanță cu motorizări îndoielnice pentru fani și cumpărători. AMG C63 S E Performance și AMG E53 Hybrid au renunțat la motoarele V8 care le-au făcut celebre. Pentru că nomenclatura AMG este prea complicată, le voi numi AMG C63 și AMG E53. AMG C63 a frapat publicul când a fost lansat pe piață cu sistem plugin hibrid ce are la bază un motor 2.0 cu 4 cilindri turbo, în ciuda faptului că sistemul livra un total de 680 cai putere și mașina avea circa 2.1 tone. Există un motiv întemeiat pentru care mașina e relativ ușoară pentru un plugin hibrid – bateria nu e foarte voluminoasă – doar 4.84 kWh capacitate, ceea ce îi oferă maxim 13 km autonomie pur electrică. În ciuda timpului de 3.4 secunde până la 100 km/h și a performanțelor sporite, e greu să înlocuiești un V8 și sentimentul specific pe care acesta ți-l oferă, astfel că nu foarte mulți au fost fani ai acestui propulsor.
AMG E 53 Plug-in Hybrid 4MATIC+ SPEEDSHIFT TCT 9G DYNAMIC PLUS, vă jur că acesta e numele complet al mașinii, a primit deasemenea un sistem de propulsie plugin hibrid, dar la bază are un motor V6 de 3 litri. 0-100 în 3.8 secunde, masă de 2.3 tone, ceea ce este mai bine decât noul M5 cu ale sale 2.4 tone. Puterea totală este de 612 cai putere, iar motorul electric livrează maxim 163 cai putere, deci cu ei te deplasezi pur electric. Fiind bateria mai mare, autonomia este de aproape 90 km, dar haideți să vă întreb ceva sincer – câte AMG-uri plugin hibrid ați văzut pe străzi în ultima vreme? Pentru că eu nu prea am văzut, deci tind să cred că nu au fost pe placul clienților aceste propulsoare. În schimb, oriunde întorc capul văd litera M. Dar există un capitol unde Mercedes câștigă fără doar și poate, iar BMW nu are niciun răspuns – G Class.
G-ul este în continuare un model pe care nimeni nu-l poate copia în lume auto. Și dacă ar încerca cineva să-l copieze, tot nu i-ar reuși, atât de puternică este influența acestui model. G-ul ți-l poți cumpăra cu 6 în linie diesel de 3 litri, ți-l poți cumpăra cu 6 în linie, 3.0 benzină, sau direct cu V8-ul de 4 litri pe care și-l dorește toată lumea. Există și EQG-ul și nu putem să-l ignorăm, G Class-ul electric are 4 motoare electrice, ceea ce-i permite să facă niște trucuri interesante, cum ar fi să se întoarcă în loc. În ciuda acestui lucru trebuie doar să te uiți în traficul din București și vei observa că există destul de multe G-uri, unele mai noi, altele mai vechi, dar majoritatea cu motoare pe benzină. Nu o să vă mint, mi-a plăcut foarte mult G Class-ul când l-am condus, îți dă un sentiment că ești o persoană importantă care încearcă să se ascundă de ochii trecătorilor, ceea ce face trecătorii să fie și mai interesați despre cine este la volan. G-ul îți rezolvă instant toate problemele de încredere în sine pe care le-ai putea avea, plus că toate femeile adoră această mașină. Atenție, femeile nu au neapărat o atracție pentru cel care conduce, ci mașina în sine! Spune-i unei femei să zică mașina ei preferată și există mari șanse să-ți arate o poză cu un G Class.
La fel cum i7 face tot posibilul să iasă din tipare, S Class-ul, și varianta sa opulentă, Maybach, fac tot posibilul să păstreze o frumusețe clasică, fără prea multe schimbări. S Class-ul este la fel de important precum G Class, ca să nu mai vorbesc de Maybach și luxul pe care îl propune acest tip de Mercedes. Poate să introducă BMW câte ecrane vrea la interior unui seria 7, un S Class are o eleganță specifică. Acolo unde BMW câștigă pe partea de sportivitate, Mercedes contraatacă cu confort și lux clasic. Cred că dintre A8, Seria 7 și S Class, modelul de la Mercedes îmbină cel mai bine tehnologia și luxul, așa cum te aștepți când te pregătești să dai peste 110.000 euro pentru un astfel de model.
Apreciez faptul că Mercedes păstrează anumite modele clasice, în ciuda vânzărilor nu foarte mari – vedem o grămadă de GLE-uri pe străzi, dar SL-uri nu prea vedem, în ciuda faptului că este o mașină superbă. Că tot vorbim de coupe-uri și cabriolete, C class și E Class au fost comasate acum în modelul CLE care are și variantă coupe și cabrio. Mercedes mai reușește să aibă un business interesant acolo unde nici BMW, nici Audi nu au și anume în zona de monovolume. Dacă ești un director care-și vizitează partenerii de afaceri, vei fi preluat de la aeroport într-un V Class, nimic mai puțin. Nu voi intra acum în partea de camioane și autoutilitare, dar e clar că Mercedes are un portofoliu mai divers decât celelalte 2 companii din Germania.
În zona de mașini sport, AMG GT în varianta cu 2 sau 4 portiere reprezintă ceva un pic mai special decât un BMW M sau un Audi RS. Se vede că Mercedes a căpătat multă experiență fiind în topul echipelor din Formula 1 și nu cred că acest lucru se va schimba prea curând. Audi R8 putea fi un adversar redutabil pentru AMG GT Coupe, dar R8-ul a ieșit din producție. Cred că pentru cei care caută un constructor care să le ofere cât mai mare diversitate, Mercedes poate să ofere orice de la compacte la camioane. Și pentru că a veni vorba și de compacte, mai bine să vă feriți de ele. Am condus acum ceva vreme un Mercedes GLB și interiorul scârțâia și scotea niște sunete pe care nu le-am auzit deloc în BMW X1 sau în X3. Cred că în zona de entry level, calitatea BMW este peste cea de la Mercedes, dar pe măsură ce ajungi la modelele mai scumpe, Mercedes reușește să contraatace adăugând un sentiment de opulență.
Ajungem în sfârșit și la AUDI! Spre deosebire de Mercedes și BMW, Audi nu este cel mai puternic brand din grupul din care face parte. Pe partea de volume, avem Volkswagen, un brand foarte puternic în toată lumea. Pe partea de mașini sport, nu putem să uităm că în grupul Volkswagen există Lamborghini, dar și Porsche, adevărați giganți cu o istorie bogată. În ciuda acestui lucru, Audi reușește să se impună ca un constructor ce face mașini subtile, dar foarte capabile. Haideți să începem cu break-urile. Vă spuneam mai devreme că BMW abia în 2022 a considerat că merită să lanseze un M3 touring, dar toată lumea cunoaște de multă vreme break-urile rapide de la Audi – mă refer la RS4 și RS6, normal. Recunosc, am o slăbiciune pentru break-uri, mi se pare o caroserie ce-ți permite să ai spațiu, dar să și păstrezi un centru de greutate care-ți conferă sportivitate adevărată, nu ca la SUV-uri! Unde mai pui că Audi beneficiază de sistemul Quattro, astfel că nu vei rămâne nicăieri blocat cu modelul tău preferat Audi Avant.
Un alt model superb de la Audi mi se pare A7, mă bucur de fiecare dată când văd unul pe stradă, și nu mă refer doar la ultimul model, ci la orice generație a lui A7 – o caroserie practică, dar și atrăgătoare, care reușește să îmbine utilul cu plăcutul. Ca să nu mai spunem că există toate motorizările pe care ți le-ai putea dori, de la 2.0 diesel, până la 4 litri V8, orice numai să poți avea parte de acea caroserie simplă și frumoasă. Știu că Mercedes avea cândva CLS, dar modelul nu mai este în producție, iar seria 8 cu 4 portiere nu arată la fel de bine și e și mult mai scump, deci cred că A7 este în continuare o variantă bună pentru cei care vor ceva stilat, dar care să nu treacă de 100.000 euro.
Acum câțiva ani, Audi a introdus o modalitate de a-și denumi mașinile foarte ciudată. Dacă aveai un Audi A3 cu motor 2.0 diesel, de exemplu, nu mai scria pe mașină 2.0 diesel, ci scria Audi A3 30 tdi și mașina dezvolta 116 cai putere. Dar asta nu e tot, pentru că același 2.0 diesel putea fi avut pe aceeași caroserie și cu 150 cai putere, și atunci pe spatele mașinii tale scria Audi A3 35 tdi. Audi a încercat să implementeze această denumire pentru a face o punte între modelele termice și cele electrice – practic, nu conta ce propulsa Audi-ul tău – fie că era termic, fie că era electric, dacă pe spatele mașinii scria 40 sau 55 sau mai știu eu ce, însemna că mașina ta avea, orientativ, o anumită putere. Atât de bine a prins acest sistem încât germanii tocmai au anunțat că renunță la el.
Și asta e o chestie interesantă la Audi, reacționează destul de bine la ceea ce zice publicul – ca idee, noile modele Audi nu vor mai avea evacuarea desenată cu plastic pe bara spate, ci va exista o evacuare de metal până în capăt. Sincer, nici nu mai aveam vreo speranță la așa ceva, dar uite că cei de la Audi îți ascultă clienții și face tot posibilul să le ofere ceea ce-și doresc. În schimb, nu știu sigur dacă clienții Audi îți doreau atât de multe mașini electrice. Q4, Q6 și Q8 E Tron sunt SUV-uri mari și scumpe care nu au cine știe ce autonomie electrică excelentă și mi se pare că nu au șanse mari pe piață. Ca atare, dintre cei 3 producători germani, Audi a vândut cele mai puține mașini electrice în ultimul an.
În ciuda acestui lucru, singura mașină electrică care îmi place cu adevărat de la acești 3 producători, este de la Audi și se numește E Tron GT. Țin minte și acum cât de uimit am fost de experiența de condus acum 2 ani când am avut acest model la test. Super manevrabilitate grație centrului de greutate jos, stabilitate în viraje mulțumită masei, dar agilitate în linie dreaptă datorită motoarelor electrice puternice. Și acum, în 2024, există o variantă și mai puternică, numită RS e Tron GT Performance, în acest nivel de echipare mașina dezvoltă 843 cai putere și sunt sigur că a păstrat acea manevrabilitate care m-a dat pe spate. Dacă ar fi să aleg o singură mașină electrică de la acești producători, ar fi E Tron GT, fără doar și poate.
Și dacă ar fi să aleg un singur SUV Coupe de la germani, ar fi Audi Q8. Nu știu exact ce mă face să aleg acest model, poate faptul că de curând, un Audi RSQ8 a devenit cel mai rapid SUV de pe Nurburgring, sau poate simplul fapt că-mi place design-ul. X6 mi se pare prea țipător, GLE Coupe arată masiv și lipsit de eleganță, în timp ce Audi Q8 are câte puțin din toate, dar păstrează și o notă utilitară, așa cum ar trebui să fie un SUV. Q8-ul arată ca un Touareg îmbrăcat în haine de gală, dar nu mă deranjează asta, îmi place această onestitate a mașinii și o apreciez mai mult decât modelele similare de la BMW și Mercedes care fac tot posibilul să iasă cât mai mult în evidență.
Audi trece printr-o schimbare, una binemeritată având în vedere vânzările scăzute din ultima vreme. În primul rând, modelele se împuținează – Audi A4 și Audi A5, precum și toate variantele lor, sunt înlocuite de un singur model numit Audi A5 care vine în 2 caroserii – sedan și avant. Nu mai avem A5 coupe, cabrio, A4 allroad sau mai știu eu ce. În afară de asta, se pare că toate mașinile Audi cu număr par, vor fi de acum înainte electrice, iar cele cu număr impar vor fi termice. Da, asta înseamnă că A8 va fi deveni un model electric, de exemplu. Sunt foarte curios cum va funcționa această restructurare pentru producător, vom afla asta în viitor.
Un alt lucru interesant, din punctul de vedere al viitorului automobilului, este că toți acești producători încearcă să dezvolte tehnologii diferite, utilizând motorsport-ul – Mercedes era până acum câțiva ani cea mai puternică echipă din Formula 1, iar acum pare că a început ușor-ușor să-și revină. BMW a intrat în campionatul mondial de anduranță atât la clasa Hypercar, cât și la LMGT3. Audi a câștigat raliul Dakar 2024 și acum se pregătește să intre în Formula 1, după ce câțiva ani și-a încercat norocul și în Formula E. Toți acești producători germani sunt de părere că motorul cu combustie internă mai are câteva lucruri să ne spună și asta ar trebui să avem încredere în ei. Mașinile nu vor fi ieftine o perioadă bună, dar la un moment dat se va stabiliza totul și ne vom putea bucura de mașini care se comportă cum ne dorim și scot sunetele la care ne așteptăm. Și de ce nu, în același timp am putea avea și o mașină electrică compactă pentru oraș.
Nota: