Nu mă voi ascunde, dacă ar fi să aleg un SUV coupe de la cei trei producători premium germani, ar fi Audi Q8, strict din punct de vedere al design-ului mai conservator, care nu sare în ochi. Acolo unde GLE-ul și X6-le fac tot posibilul să fie vizibili, Q8 este ca un costum negru, simplu, elegant, dar discret.
Mașina aceasta nu s-a schimbat mult, facelift-ul nu a făcut decât să ofere faruri și stopuri noi, cu o semnătură luminoasă diferită. Farurile HD Matrix LED au și laser care devine activ la viteze de peste 70 km/h și, după cum vă imaginați, fac o treabă excelentă noaptea, aceste faruri sunt ușor de recunoscut după nuanța albastră ce se regăsește în blocul optic, iar stopurile cu tehnologie OLED pot avea 4 design-uri diferite, selectabile din sistemul de infotainment. Toate bune și frumoase, dar cum ajunge acest exemplar pe care îl conduc eu azi să coste 120.000 euro?
Pentru început, motorizarea este 55 TFSI e. Asta nu înseamnă nimic pentru voi, nu? Vă cred, și pentru mine ar fi mult mai ușor dacă pe spatele mașini ar scrie, 3.0 V6, dar haideți să vă explic exact cât de bulversant este. Audi Q8 55 TFSI este o motorizare mild hibrid ce are la bază un V6 turbo iar sistemul dezvoltă 340 cai putere. Mașina pe care o avem noi, este Audi Q8 55 TFSI e, și este un sistem plugin hibrid care are la bază un V6 turbo, iar sistemul dezvoltă 394 cai putere. Deci dacă nu vezi acel mic e, după sigla Q8 55 TFSI, n-o să știi că mașina asta este PLUGIN hibrid și practic, pe lângă motorul termic, mai are și un motor electric. Abia aștept să schimbe nomenclatura cei de la Audi.
Bun am stabilit că este un plugin hibrid, sistemul complet dezvoltă 394 cai putere, dar cât dezvoltă motorul electric cu care te poți propulsa dacă încarci bateria mașinii? Ei bine, asta e o bună întrebare – în fișa mașinii scrie că motorul electric are o putere maximă de 177 cai putere, dar are o putere continuă, disponibilă pentru 30 de minute, de 95 cai putere. Deci tu când mergi prin oraș te deplasezi cu 95 cai putere. Dacă accelerezi mai tare în modul electric, vei avea 177 cai putere la dispoziție și dacă accelerezi și mai tare în modul hibrid, trezești la viață motorul termic vei avea 394 cai putere.
Pentru a merge electric circa 80 km, cât zice producătorul, trebuie să ai o baterie destul de mare. În cazul de față, mașina are sub podeaua portbagajului o baterie cu capacitate netă de 22 kWh. Din păcate nu am avut cum să testez mașina doar în modul electric, am primit mașina de la Audi fără curent în baterie, dar dacă producătorul zice 80 km autonomie, cel mai probabil ai 60 fără probleme.
Audi RSQ8 este cel mai rapid SUV de pe Nurburging, iar Audi se pregătește să intre în Formula 1, deci acest constructor are aspirații sportive puternice. Acest caracter se observă și aici – cutia Tiptronic în 8 trepte nu este tot timpul fericită în oraș, are anumite smucituri la care nu mă așteptam la 120 mii de euro. Poate e din cauza faptului că bateria era descărcată, dar se simte atunci când Q8 55 TFSI e trece de pe electric pe termic.
Ce-mi place mult din punctul de vedere al experienței de condus – volanul. Acest volan subțire cu piele perforată, este atât de plăcut de manevrat, față de acela butucănos de la BMW, încât am impresia că acest Q8 este mai compact.
0-100 are loc în 5.7 secunde – rapid, iar bateria se încarcă la 7.4 kW – destul de lent, dar în circa 4 ore se încarcă, așa că vei putea să te bucuri din nou de condus fără noxe și fără carburant fosil pe care trebui să ni-l lași nouă care avem mașini fabricate în 1993.
Audi Q8 are și un sistem de frânare regenerativă adaptivă – dacă mergi constant în oraș și iei piciorul de pe accelerație, mașina intră în coasting, dacă în acest timp te apropii de un alt vehicul, mașina va cupla puțin frânarea regenerativă, atât pentru a te încetini, cât și pentru a recupera curent în baterie. Practic frâna o folosești doar când vrei să oprești brusc. Dar nici pentru asta nu prea trebuie pentru că mașina are atât de multe sisteme de siguranță, încât frânează singură orice ar fi.
Q8 este mai manevrabil decât pare, suspensia pneumatică adaptivă este prezentă, astfel că poți mări garda la sol, ca să nu mai spun că există și direcție integrală, deci și puntea spate virează. Sincer, mă uimește cât de distractiv la condus este acest mamut de 2.5 tone, chiar și atunci când ești la viteze de oraș. Îmi place să intru un pic mai tare într-un sens giratoriu sau să iau virajele mai sportiv când sunt singur în mașină pentru că dinamica este plăcută chiar și atunci când mergi cu 60 km/h.
Mașina are pachetul S Line exterior și interior, 5000 de euro te costă, direcția integrală e și ea 1500, scaunele față ventilate cu masaj, 1700 euro, tapiterie din piele, 3300 euro, și așa ajungi brusc la 120.000 euro. Și na, dacă tot ai ajuns la dealership și te-a ajutat vânzătorul să o configurezi, o și cumperi ca să nu zică omul că i-ai pierdut timpul degeaba.
Nota: