Închide
Închide
Închide

INTERACȚIONEAZĂ CU NOI PE REȚEAUA DE SOCIALIZARE PREFERATĂ!

BMW M3 CSL (E46) la 20 de ani de la lansare

„Coupé Sport Leichtbau” – de aici provine acronimul CSL care se regăsește pe unele dintre cele mai râvnite modele produse vreodată de BMW, precum 3.0 CSL, M4 CSL și, nu în ultimul rând, M3 CSL.

Cu un timp de 7:50 min. pe arhicunoscutul circuit Nürburgring-Nordschleife, M3 CSL rămâne un concurent demn de luat în serios pentru orice autoturism modern, chiar și douăzeci de ani mai târziu. Și vei vrea să mergi cu el pe un astfel de circuit, deoarece mașina venea echipată cu anvelope semislick direct din fabrică.

Totuși, numerele nu sunt totul, ele nefiind capabile de a oferi o perspectivă asupra a ceea ce înseamnă de fapt CSL, și anume, experiența de condus.

Ce îl face atât de deosebit?

Aceasta este o întrebare foarte bună. De ce? Fiindcă pentru ochiul neantrenat, CSL nu pare foarte diferit de M3, iar faptul că era disponibil doar în două culori, și anume argintiu și negru, înseamnă că nici nu prea iese în evidență.

Totuși, împătimiții modelului te vor corecta înainte ca tu să iți termini remarca, spunându-ți despre multiplele îmbunătățiri aduse modelului CSL față de varianta normală. Pentru că, în viziunea unora, M3-ul standard chiar mai avea nevoie de vreo modificare de orice fel.

În primul rând, trebuie să știți că termenul „Leichtbau” s-ar traduce în limba română prin „construcție ușoară”. Cam cât de ușoară? Cu 110 kilograme în minus față de varianta normală a lui M3, ceea ce inseamnă că CSL cântărește 1385 kilograme.

Dieta la care a fost supus M3 nu se oprește doar la un plafon din fibră de carbon sau la niște fețe de ușă fabricate din același material. Pe lângă renunțarea la diverse componente menite să antifoneze habitaclul, BMW a decis și ca dotările de bun simț precum radioul și aerul condiționat să devină opționale. Absurd? Deloc. Până la urmă, cine are nevoie de radio când sub capotă se află deja legendarul motor S54 care te încântă în mod constant cu muzica sa?

Și pentru că tot a venit vorba despre motor, el este probabil elementul de rezistență și cel mai important punct forte al mașinii. Denumit S54B32HP (HP însemnând High-Performance), se diferențiază de varianta normală printr-o galerie de admisie din fibră de carbon, axe cu came modificate și o galerie de evacuare mai ușoară.

Rezultatul este o simfonie absolut intoxicantă a celor 360 de cai-putere (17 in plus față de modelul standard) care îți lasă impresia că vor să evadeze de sub capotă, iar cea mai bună parte este că acest concert nu se oprește până la 8000 rpm, moment în care va trebui să schimb treapta de viteză pentru a o lua de la început.

Cutia de viteze SMG – Călcâiul lui Ahile

Acum că am ajuns la partea cu schimbatul treptei de viteză, trebuie să menționez și una dintre particularitățile acestui model, care este considerată de mulți fani ca fiind, de fapt, o slăbiciune.

Singura cutie de viteze disponibilă pe modelul CSL este una de tip SMG (Sequential Manual Gearbox), iar, în cazul în care acest fapt nu vă era deja cunoscut până acum, aceasta este o transmisie manuală al cărei ambreiaj este acționat de către o pompă.

Deși se spune că schimbările de trepte ale acestei transmisii sunt mai rapide decât orice schimbare efectuată manual chiar și de către cel mai experimentat șofer, realitatea ne demonstrează contrariul, schimbările fiind, în cel mai bun caz, apropiate de cele ale unei transmisii manuale obișnuite.

Pe lângă schimbările puțin stângace, transmisia SMG nu este renumită nici pentru fiabilitatea sa, motiv pentru care mulți posesori optează pentru schimbarea ei cu o cutie de viteze manuală convențională.

Merită achiziționat în 2024?

După cum probabil știți deja, prețurile mașinilor clasice au luat-o razna în ultimii ani, iar, din fericire și din păcate, M3 CSL nu este o excepție de la această regulă. Prețurile acestui model au ajuns să depășească pragul de €100 000, iar faptul că au fost produse puțin peste 800 de exemplare, nici nu face sarcina de a găsi unul de vânzare mai ușoară.

Comparându-l pe CSL cu succesorul său din prezent, nu pare o afacere foarte bună, cel din urmă având prețuri care pleacă de la puțin sub €90 000, iar când compari și performanțele combinate cu confortul pe care modelul contemporan ți le poate oferi, devine și mai clar care este alegerea mai pragmatică în acest caz.

Totuși, fiindcă un iubitor de mașini nu va putea gândi niciodată 100% limpede, există șanse foarte mari ca cei mai puriști dintre fanii mărcii să opteze pentru bătrânul CSL fără a sta prea mult pe gânduri.

Sentimentul visceral pe care ți-l oferă o astfel de mașină lipsită de sisteme moderne de asistență este aproape imposibil de egalat în prezent, din cauza diferitelor norme de siguranță și de poluare care le sunt impuse în prezent tuturor producătorilor, motiv pentru care răspunsul la întrebarea de mai sus este un DA categoric.

CONCLUZII

Nota: