Închide
Închide
Închide

INTERACȚIONEAZĂ CU NOI PE REȚEAUA DE SOCIALIZARE PREFERATĂ!

Cum a fost la Porsche Experience

Cum a fost la Porsche Experience

O să încep cu concluzia. Nu știu cum voi face, dar cândva, în viața asta, îmi voi lua un Porsche! Viața oamenilor se împarte de obicei: înainte și după facultate, înainte și după nuntă, înainte și după primul copil… Ei bine, eu cu siguranță am un reper nou: înainte și după Porsche on Track. Pentru că este incomparabilă cu orice altă experiență la volan trăită de mine până acum. Sunt acasă de câteva zile și tot mă trezesc dimineața cu un zâmbet tâmp pe față și-mi zic: Ce noroc pe mine!

Porsche Anniversary

Dar cum de am avut această șansă? Porsche aniversează anul acesta 75 de ani de existență. Și facem un pas uriaș în istorie, până în 1898, când la 22 de ani, Ferdinand Porsche construiește o mașină dintr-o caroserie de trăsură și un motor electric, pe care gravează codul P1. Adică primul Porsche și doar 4 unități! În 1949, lansează apoi oficial Porsche Type 356. Dar poți vedea toată desfășurarea acțiunii în clipul pregătit de noi: 75 de ani de Porsche în 75 de secunde! 

Porsche Experience

Pentru a marca acest moment, cei de la Porsche au organizat o nouă ediție Porsche Experience, de data aceasta în Ungaria, la două ore de Budapesta, pe noul circuit de la Balaton. Au fost invitați din mai multe țări precum Letonia, Bulgaria, Malta, Azerbaijan, Armenia, dar și din România. Iar pentru asta, mulțumirile merg către Porsche România.

Porsche ar trebui să apară în dicționar la explicația cuvântului experiență. Pe lângă definiția clasică oferă emoție, entuziasm, zâmbete, cunoștințe noi și dorințe. Toată experiența este construită din mici detalii. La aeroport ești întâmpinat de cineva din echipă, în mașina care te duce la hotel găsești o revistă cu istoria Porsche. Apoi, la recepție, când ajungi, vezi un Porsche 911 Turbo și doi oameni zâmbitori care îți povestesc despre ce te așteaptă.

În lift, râdeam și mă ciupeam: Chiar mi se întâmplă mie asta? În cameră, alte surprize: pachet de bun venit cu daruri personalizate și o scrisoare în care era prezentat programul pe ore. Din decorul camerei nu putea lipsi un tablou cu un Porsche, iar când să mă conectez la Wi-Fi, rețeaua disponibilă era: 75 Years of Porsche. Și ghici cum se numea restaurantul unde am luat cina? Ferry. Deci da, un vis care se întâmpla în realitate!

Porsche on Track. Sau cum e să conduci toate modelele Porsche într-o singură zi

A doua zi de dimineață, am plecat spre Balaton Park, unde aveam să trăim visul! Noul circuit s-a deschis oficial luna trecută (mai 2023). Are o lungime de 4,115km, cu 16 viraje. Este în prezent de gradul 2, dar are ca scop obținerea gradului 1 de la FIA, iar asta i-ar permite apoi să găzduiască un Grand Prix F1. Porsche Experience a fost primul mare eveniment organizat aici.

Am fost împărțiți pe culori, în patru grupe. Eu am ajuns în echipa galbenă: Speed Yellow. În funcție de culoare, exista o ordine a probelor pe care aveam să le susținem, iar eu am picat chiar bine la galben, pentru că avansul a fost de la ușor la greu. Îți spun imediat de ce!

Înainte de a ajunge la volan, ne-au fost prezentate regulile musai de urmat. Pe lângă sportivitate, nerăbdare și distracție, nu trebuia să uităm că siguranța este prioritară! Iar pentru asta, fiecare echipă era condusă de câte doi instructori Porsche, care pe parcursul întregii zile ne-au învățat cum să gândim ca niște piloți profesioniști. În fiecare mașină exista o stație, din care răsuna vocea instructorului care ne dădea indicații și ponturi.

Off-road

Prima probă a fost cea de off-road. Pentru asta, am avut la dispoziție toate modelele Cayenne. Ce aveau în comun? Sistemele menite să te ajute pe teren accidentat, în situații extreme. Prima dată, am urcat cu roțile din dreapta pe un dâmb foarte abrupt. De la volan, aveai senzația că mașina se va rostogoli cumva, pentru că dacă întorceai capul spre geam, privirea era la 30 de centimetri de drum… Apoi, am urcat până într-un vârf improvizat, abrupt și el. Nu se vedea decât cerul, iar când am trecut de partea cealaltă a vârfului, intra în acțiune sistemul Porsche Hill Management sau Please Help Me, cum glumeau instructorii. Adică luam piciorul de pe frână și Cayenne cobora singur. Cum ar veni, aveai situația sub control fără să o ții tu sub control, ci Porsche. Iar ultima etapă presupunea traversarea unui teren accidentat, atât de accidentat, încât la un moment dat o roată rămânea în aer și transfera toată puterea spre celelalte.

4 – Door Models

După o pauză de cafea, ne-am mutat pe pistă pentru următoarea probă: 4 – Door Models. Înainte să ne punem căștile, am luat parte la o sesiune de informare, în care instructorii ne-au spus ce ar trebui să facem, dar mai ales, ce ar trebui să evităm: mișcările bruște și agresive. Ne-au explicat cum ar trebui să abordăm virajele și un lucru pe care să-l avem în minte mereu: fiecare pas trebuie abordat anticipându-l pe următorul care va veni.

Dintre toate modelele Porsche cu patru uși, cel mai mult mi-a plăcut Taycan Turbo S (zero emisii, sută la sută distracție – 2,8 secunde 0-100 km/h cu Launch Control, autonomie combinată: între 440 și 468 km; silențios, dar fără să-i lipsească acel zgomot sportiv), iar cel mai puțin mi-a plăcut Macan GTS și nu pentru că nu mi-ar fi plăcut deloc, ci prin comparație cu celelalte. Și Cayenne Turbo GT a fost o surpriză frumoasă. Are un motor V8 de 4 litri care pune la tropăială 640 CP. Ajungi de la 0 la 100 km/h în 3,3 secunde! Iar când am coborât din Panamera Turbo S, râdeam pur și simplu…

Totul s-a desfășurat ca pe bandă rulantă. Terminam tura, trăgeam pe dreapta, se schimbau șoferii sau treceai la următoarea mașină. Suficient cât să prinzi gustul, să te dea (la propriu!) pe spate ușurința cu care fiecare model prinde viteză pe pistă, indiferent ce viteză ai avea…

Slalom și Launch Control

După pauza de masă, au urmat pentru echipa Speed Yellow probele cele mai grele, despre care celelalte echipe spuneau că le-au dat emoții: Slalom și Launch Control. Firește, nu înainte de a trece din nou prin partea teoretică, din care scot ideea principală: less is more. Plus: lasă piciorul stâng să se odihnească și virează repede, dar nu brusc.

Slalomul l-am parcurs la volanul lui 718 Spyder, un roadster ca niciun altul,  care produce 420 CP și 420 Nm. Zgomotos și fioros, privit din exterior. Dar cu care făceai echipă excelentă din interior. Cel care a scos cel mai bun timp din fiecare echipă a primit și un Porsche pe care să-l pună acasă, la loc de cinste, în sufragerie. ???? Eu am primit felicitări de la instructor. Mi-a zis: Well done, Mihaela. Și chiar am apreciat. Pentru că am scos 25 de secunde, prin comparație cu cele 20 ale câștigătorului.

Pentru Launch Control am un singur cuvânt care ar descrie proba: brusc! 911 Turbo S accelerează de la 0-100 km/h în 2,7 secunde și cei 650 CP m-au făcut să-mi pară rău că nu-mi făcusem antrenamentul în săptămâna aia: ți se lipește spatele de scaun și trebuie să te ții bine cu mâinile de volan. La mine a fost mai mult Launch decât Control, dar așa e în viață, nu-ți pot ieși chiar toate perfect!

2 – Door Models

Am mai băut o cafea și din nou pe pistă pentru ultima probă și cred că cea mai distractivă! Cele mai sportive modele Porsche, cu două uși.

Începem cu 911 GT3 RS, cel mai rapid Porsche cu motor aspirat și primul Porsche de serie cu sistem DRS (drag reduction system) cum este cel întâlnit în Formula 1. Există un buton amplasat pe volan pentru DRS. Ajunge la 100km/h în 3,2 secunde, cu toți cei 525 CP. Motorul boxer e de 4,0 litri cu șase cilindri, iar transmisia este automată cu 7 trepte.

Despre 911 GT3 Touring pot să spun că… se aude că ai trecut pe acolo cu el!

Apoi am condus 911 Turbo, cu motor de 3,8 litri, care are 580 CP și tracțiune integrală: ajunge de la 0 la 100 km/h în 2,8 secunde.

Cine vrea să privească cerul fără să scoată capul pe geam are de ales între Cabriolet și Targa. Cel din urmă e disponibil doar cu tracțiune integrală. Am pus în mișcare pe circuit Targa 4 și Targa 4S, mi-au plăcut mult amândouă, mai ales combinația dintre eleganță și sportivitate de la interior.

Preferatul meu a fost, însă, Porsche 718 Cayman GTS 4.0, pus în mișcare de boxerul în șase cilindri. De data asta, sub comanda mea. 🙂 Are 400 CP, 430 Nm și ajunge de la 0 la 100 km/h în 4 secunde, dar eu nu mă grăbesc atât de tare…

La final, instructorii ne-au făcut o surpriză! S-au urcat ei la volanul acestor minuni și ne-au dat pe fiecare câte o tură cum vezi numai prin filme. Am vrut să filmez, dar trebuia să mă țin cu ambele mâini, în timp ce țipam și râdeam și nu-mi venea să cred că sunt acolo…

Concluzii după Porsche on Track

Nu trebuie să fii șofer profesionist ca să participi. Trebuie să ai deschidere, dorința de a învăța mai mult și deschiderea a aprofunda la maximum ce știi despre condus. Plus că te vei distra de minune! Vei pleca de acolo cu o stare de bine care va rămâne cu tine mult timp. Și cu dorința de a reveni, de a-l duce pe circuit și pe tata, pe fratele sau pe cel mai bun prieten. Pentru că e cea mai frumoasă surpriză pe care o poți face cuiva pasionat de mașini și de Porsche.

Chiar dacă viteza e prima care îți vine minte când te gândești la circuit, instructorii Porsche te vor face să înțelegi că excesul de viteză te încurcă dacă nu știi cum să intri și cum să ieși corect dintr-un viraj, spre exemplu. Cel mai mult contează să fii constant/ă și să anticipezi mișcările viitoare.

Dacă vrei să trăiești o experiență organizată profesionist până la cel mai mic detaliu, pune pe lista de dorințe #PorscheExperience. Vei vedea că merită mai mult decât orice concediu la all inclusive. E un lucru pe care să-l faci măcar o dată-n viață.

„Driven by Dreams”, sloganul Porsche, este un simbol al motivației oamenilor din spate care lucrează în fiecare zi pentru a îndeplini visurile clienților de pe tot globul. Se vede, se transmite și se simte.

La final, las un citat al fondatorului Porsche, Ferdinand: Viața este o cursă cu un start și o linie de sosire. Tot ce învățăm în cursă și modul în care aplicăm aceste cunoștințe determină dacă participarea noastră la viață are vreo valoare. Dacă învățăm din fiecare succes și din fiecare eșec și ne îmbunătățim pe parcursul procesului, atunci ne-am îndeplinit potențialul și am avut performanțe bune.

Nu știu cum voi face, dar… cândva, în viața asta, îmi voi lua un Porsche!

Încă o dată, mulțumirile merg spre Porsche România pentru acest vis împlinit. Iar lui Radu Chindriș îi mulțumim pentru fotografii și te invităm să-l urmărești aici.