Trebuie să recunosc că prezentarea celor 26 de Toyota Prius la Premiile Oscar în 2003, a fost momentul care mi-a atras atenția asupra mașinilor hibride (privite cu puțină încredere la acea vreme). Fiind fană a mașinilor electrice și hibride, am fost foarte încântată atunci când mi s-a oferit ocazia să testez Toyota Yaris Hybrid și nu orice Yaris, ci noul BI-TONE Edition.
Practic, acestă nouă ediție se prezintă prin două nuanțe de culoare – atât la exterior, cât și în interiorul mașinii. Modelul testat de către mine a fost alb cu negru la exterior și negru cu gri în interior (plafonul negru este frumos și util).
Și unde să realizezi cel mai bine test drive-ul pentru un hibrid dacă nu la Campionatul Național de Viteză în Coastă de la Râșnov. Nu, nu am participat, dar am considerat că traseul București-Câmpina-Râșnov-București este destul de variat și pot testa mașina în mai multe condiții.
Motor/Cutie: Modelul testat este echipat cu versiunea 1.5 VVT-i HSD Sol ce dezvoltă o putere maximă combinată de 100 CP (61 CP pe motorul electric, 75 CP pe motorul 1.5 l benzină), cu un cuplu de 169 Nm pe motorul electric și de 111 Nm disponibili de la 3800 RPM pe benzină şi care respectă normele de poluare Euro 6. Cutia de viteze este de tip e-CVT (transmisie hibridă cu variator continuu de turație, gestionată electric). Avantajul unui hibrid comparativ cu o mașină electrică este dat de faptul că bateria se încarcă atunci când se frânează sau se ridică piciorul de pe accelerație. Astfel, Yaris-ul funcționează atât în sistemul full-electric, cât şi în sistemul combinat. Acest lucru este semnalizat la bord printr-un indicator analog pentru sistemul Charge, Eco şi Power, pentru a indica combinațiile dintre cele două motoare, turometrul fiind absent.
Până să plec spre Râșnov, am zis că nu este un loc mai bun pentru a testa consumul și cutia decât în “jungla” din București, vinerea între 16:00 – 19:00.
Mașina m-a încântat de la primul contact, acela de a o putea deschide fară a utiliza cheia sau vreun buton, ci printr-un sistem inteligent de acces (se atinge cu degetul zona marcată pe mâner). La pornirea motorului, cât și la plecarea de pe loc se remarcă silențiozitatea motorului electric, deoarece motorul pe benzină intră în funcţiune abia după atingerea unei viteze de 20 de km/h.
Test silențiozitate:
Pe parcurs, am fost plăcut surprisă de un delay mic al cutiei de viteze până în 70 km/h, dar și de faptul că din cei 40 de km parcurși în București, mai bine de 15 km au fost bară la bară, iar acul de la rezervor aproape că nu s-a mișcat deloc. Odată ieșită pe autostradă, la 100 km/h, delay-ul cutiei de viteze este resimțit, iar timpul necesar pentru a ajunge la viteza de 130 km/h este foarte mare și personal îl consider un mare dezavantaj.
Consum: Producătorul japonez a anunţat un consum mediu mixt de 3.6 l/100km, însă eu am obţinut 5.7 l/100km pentru ruta: București (40 km parcurși)-Câmpina-Râșnov și de 5.2 l/km pentru ruta: București-Râșnov. Chiar dacă este o diferență foarte mare, eu sunt foarte mulțumită de consum pentru că nu am menajat deloc mașina, ba din contră am vrut să văd care este consumul pentru un stil de condus mai sportiv (modul eco fiind activ). Capacitatea rezervorului este de 36 de litri, iar eu am consumat aproximativ 25 de litri la 437 km parcurși.
Performanță: Toyota Yaris Hybrid atinge 100km/h în 11.8 secunde, iar viteza maximă la care ajunge este de 165 km/h.
Siguranţă: Yaris a fost testat în 2011 de către EURONCAP unde a obţinut 5 stele de siguranţă. Noua versiune vine bine echipată. Noutăţile constau în:
-Sistemul VSC (sistemul de control al stabilității vehiculului) care activează automat sistemul de frânare pe fiecare roată în funcție de necesități și controlează putearea motorului, contribuind la menținerea stabilității și prevenirea derapajelor la abordarea cu viteză a virajelor sau pe carosabilul alunecos. Nu am avut ocazia să o testez pe carosabil alunecos, dar mașina a stat foarte bine în viraje;
-Senzori pentru avertizare asupra presiunii în pneuri (TPWS);
-Sistem de asistență la pornirea în rampă (HAC) – previne alunecarea înapoi a mașinii la plecarea din rampă deoarece aplică o presiune suplimentară în instalația de frânare pentru un timp de până la 2 secunde după eliberarea pedalei de frână;
-Sistem de asistență la frânare (BA) care permite funcționarea sistemului ABS la potențial maxim în cazul unei frânări de urgență;
-Airbag-uri (SRS – sistem suplimentar de siguranță) – acest model este echipat cu 9 airbag-uri.
Tehnologie: Modelul testat de către mine a fost echipat cu sistemul Toyota Touch 2 (cu ecran tactil de 7’’), şase difuzoare (am fost foarte încântată de claritatea sunetului, dar volumul maxim putea fi un pic mai ridicat), Bluetooth, USB şi aux-in. De asemenea, mai regăsim la modelul Sol – geamuri electrice faţă/spate, volan multifuncţional, oglindă interioară electrocromă, senzor de ploaie şi control automat al farurilor, dar și sistem Smart Entry & Push Start (pornire fără cheie). Și chiar este un sistem foarte smart, pentru că dacă uiți cheia în mașină și vrei să o încui prin sistemul inteligent de acces, ești avertizat prin semnale sonore.
Consider că ar fi foarte util pentru siguranța pasagerilor, blocarea automată a portierelor la o viteză de peste 20 km/h. Deși am fost foarte mulțumită de sistemul Touch 2, pot să spun că pe autostradă mi-au lipsit cu desăvârșire pilotul automat și semnalizarea one touch.
Interior: Am plecat la drum 5 prieteni, tocmai pentru a testa confortul pasagerilor pentru o distanță medie parcursă. Este suficient loc în spate pentru 3 persoane, dar nu este așa spațioasă la picioare în cazul unor persoane mai înalte. De asemenea, confortul asigurat soferului pe distanțe mici este unul foarte bun, însă pentru o distanță medie apare un ușor disconfort la nivelul spatelui.
Volanul este îmbrăcat în piele, iar manevrabilitatea acestuia a fost pe placul meu. Cotiera a fost la nivelul perfect pentru înăltimea mea, deosebit de comodă și utilă. Fiind și mașină automată, consider că locul destinat relaxării piciorului stâng ar putea fi mai bine delimitat și mai mare. Schimbătorul de viteze şi mânerul frânei de mână sunt îmbrăcate în piele, dând o notă de eleganță mașinii.
Exterior: Cele mai importante dotări la exterior, sunt: jante din aliaj pe 15 inch, lumini de zi cu LED, faruri tip proiector, sistem Follow-me-home, proiectoare ceață, cameră video pentru manșalier (foarte utilă) și stopuri cu LED.
Sunt foarte încântată de faptul că mașina este destul de înaltă. Ce înseamnă asta pentru mine? Ei bine, a reușit să treacă, așa cum îi spun eu, testul la bordură:
Fac acest test deoarece văd foarte multe mașini zgâriate din cauza aceasta.
Preţ: Pentru modelul testat, Toyota ne-a comunicat un preţ special de lansare de 17.398 euro cu TVA pentru echiparea Sol. Varianta Terra se găsește la un preț special de lansare de 15.030 euro cu TVA, iar modelul Luna la 15.988 euro cu TVA. De asemenea, maşina vine însoţită de o garanţie de 6 ani sau 200.000 de km.
În încheiere aș vrea să subliniez că este mașina ideală pentru oraș, fiind ușor de parcat și strecurat în trafic, dar având și un consum urban foarte redus. Iar cu siguranță această ediție, BI-TONE, atrage priviri. Nu de puține ori s-a întamplat să vad cum ceilalți participanți la trafic întorceau privirea după mașină, dar am și auzit doi pietoni cum dezbăteau și admirau mașina. Și chiar dacă este o mașină tinerească, este ușor de condus și potrivită la orice vârstă.
PRO: Consumul, design-ul, cutia automată, înălțimea.
CONTRA: Lipsa pilotului automat, spațiu inconfortabil pentru piciorul stâng al șoferului și absența blocării automate a mașinii la plecarea de pe loc.
Vezi galeria foto completa: Click aici!
Cei de la Toyota se laudă cu:
și pe bună dreptate!
Productie:
tester: Adina Pitigoi
foto: George Trasca si Adina Pitigoi
Parteneri:
Toyota Romania si F64