0

Test Drive Renault Megane RS Trophy 275 [REVIEW&VIDEO]

Test Drive Renault Megane RS Trophy 275: Constructorii francezi au detinut mult timp coroana de regi ai hatchback-urilor performante. Anul trecut, spaniolii de la Seat s-au gandit sa spulbere recordul celor de la Renault si au si reusit. Acum insa, francezii s-au facut foc si para si au organizat ofensiva: noul Renault Megane RS Trophy 275 – o masina care iti aduce aminte ca piciorul tau drept, folosit cum trebuie, te poate face un om fericit.

Motor/Cutie: Cred cu tarie ca cea mai interesanta parte a acestei masini este motorul: o unitate de 2 litri, 16 valve, turbo ce nu are nicio rusine in a se tura pana la limita superioara de 6800 rpm, pentru ca mai apoi sa te propulseze inainte cu o viteza ametitoare ce necesita intreaga ta atentie. Cand te uiti sub capota nu vezi nimic iesit din comun: un simplu motor, nimic ciudat, nimic special. Dupa ce ai apasat butonul Start si incepi sa accelerezi, intelegi de ce motorul acestei masini este atat de laudat: masina reuseste sa te pironeasca in scaun daca stii sa o manevrezi. In incercarea de a salva putin combustibil, francezii doteaza masina si cu un sistem Stop – Start. Nu, nu am gresit ordinea, asa se numeste sistemul lor start-stop: Stop – Start. Chiar din nomenclatura, Renault incearca sa ne demonstreze ca masina asta e facuta sa mearga, sa fie condusa, nu sa stea in parcare.

renault-megane-rs-trophy-275-review (4)

Cutia de viteze, spre surprinderea mea, nu se ridica la nivelul motorului. Unitatea in 6 trepte pune fara nicio problema puterea pe sosea, iar rapoartele sunt scurte si sportive dar, uneori, precizia cutiei nu era pe atat de buna pe cat m-as fi asteptat. Cel mai des am avut problema la treapta a 3-a: mi s-a intamplat de cateva ori sa nu nimeresc viteza sau sa nu intre din prima in viteza. Ce-i drept, nici eu nu sunt vreun Fernando Alonso, dar cel mai bine ar fi sa luati masina intr-un test drive si sa va convingeti chiar voi daca va deranjeaza sau nu cutia. Poate ca a fost o problema doar pe masina de test drive pe care am primit-o noi. Inca un lucru despre cutia de viteze si inchei: de cum m-am urcat in masina si am pus mana pe schimbator, mi s-a parut ca recunosc cutia. M-am gandit vreo 3 zile de unde recunosc eu cutia aia de viteze si intr-a patra, mi-a picat fisa: acelasi sentiment l-am avut si cand am condus noul Renault Scenic. Nu mare mi-ar fi mirarea daca ar fi aceeasi unitate pe amandoua masinile.

Consum: Deja stim cu totii ca producatorii auto mint mai tare ca Pinocchio cand vine vorba de consumul estimativ al masinii. Francezii spun ca masina ar trebui sa consume in mediul urban cam 9.8 l/100 km. Sa zicem 10 l/100 km in oras. Cand am luat masina de la reprezentanta, computerul de bord imi arata un consum mediu de 16.5 l/100 km. M-am speriat putin dar m-am gandit ca cine a avut-o inainte a condus-o doar sportiv si ca acest numar va scadea in timp ce o voi conduce mai lejer. Am activat sistemul Stop Start si am pornit la drum. Dupa ce colegul Beldie a “pedepsit” masina timp de vreo 2-3 ore pe niste serpentine, masina iar arata consum mediu de 16l/100 km. Am condus-o mult prin Bucuresti in modul normal si am reusit sa scot un consum mediu urban de 12.2 l/100 km. Celor de la Renault tocmai le-a crescut nasul.

renault-megane-rs-trophy-275-review (6)

Performante: Aici, Megane R.S. Trophy isi intra in elementul sau. 275 cai putere, 360 Nm cuplu, 255 km/h viteza maxima si 0-100 in 5.8 secunde. Acestea sunt numerele importante pe care trebuie sa le tineti minte cand vine vorba de aceasta masina. Sunt numere mai mult decat respectabile, numere ce permit Megane-ului sa preia titlul de “Hot hatch”. Puterea este livrata foarte bine iar masina sta atat de bine in curbe incat la un moment dat m-a facut sa ma simt ca un pilot de raliu. Cred ca aceasta este cea mai mare calitate a unui sasiu exceptional, asa cum este acesta: iti da incredere in tine si iti permite sa impingi masina pana la limitele ei. Contrar tendintelor masinilor cu tractiune fata, subvirarea nu este o problema aici dar exista o mica pierdere de aderenta la accelerare. Acest lucru ar putea fi datorat cauciucurilor de pe masina noastra de teste.

renault-megane-rs-trophy-275-review (9)

Siguranta: O masina cu un asa caracter sportiv pronuntat cum este Megane R.S. Trophy are nevoie si de siguranta pe masura: nu stii cand te ia valul si apesi mai tare pe acceleratie. Tocmai de aceea masina vine cu o sumedenie de airbag-uri frontale si laterale, atat pentru cap cat si pentru torace. Tot la capitolul siguranta vom vorbi si despre modulul antipatinaj A.S.R. – acest sistem face din orice incepator un pilot de raliu in cel mai scurt timp. Sistemul controleaza livrarea cuplului masinii pentru ca soferul sa nu fie luat prin surprindere de puterea masinii.

Deasemenea, trebuie sa amintim si de sistemul C.S.V. ce controleaza subvirarea. Stim cu tootii ca meteahna masinilor cu tractiune fata este subvirarea. Nu este cazul aici! Acest modul isi face treaba foarte bine si masina sta lipita de asfalt chiar si in cele mai solicitante conditii.

renault-megane-rs-trophy-275-review (7)

Inovare: Am fost foarte multumit de modul in care masina se comporta pe serpentine. Nu stiu ce magie au facut francezii cu sasiul CUP dar masina sta foarte bine pe drum. Faptul ca cei de la Renault ofera si un diferential cu alunecare limitata cu siguranta ajuta la performantele acestei masini. Deasemenea, as vrea sa ii felicit pe francezi pentru butonul R.S. Mie imi place sa ii spun “butonul cu zambete” pentru ca imediat ce il activezi si incepi sa accelerezi, zambesti cu gura pana la urechi de parca ai fi castigat la loterie. Butonul cu pricina, pe langa “ascutirea” acceleratiei si a manevrabilitatii, mai si deschide o mica valva in galeria de evacuare astfel ca “simfonia” Akrapovic incepe sa se faca auzita. Si credeti-ma, se aude bine de tot.

Tehnologie: Nu ma asteptam sa fie foarte multe lucruri speciale la acest capitol dar francezii m-au uimit din nou. Aplicatia R.S. Monitor initial mi s-a parut o jucarioara fara folos pusa acolo doar ca sa ia ochii adolescentilor care se uita la review-uri pe internet. Dar invatand sa lucrez cu ea, mi-am dat seama ca datele de telemetrie sunt precise si foarte practice!

Ii felicit pe inginerii de la Renault ca au implementat sistemul Stop Start pentru ca fara el masina asta ar fi avut un consum mult mai mare decat cel pe care l-am reusit noi. La semafoarele lungi, acest sistem este ideal. Totusi, trebuie sa stiti ca masina tine motorul oprit doar 35-45 de secunde, dupa care chiar daca nu luam piciorul de pe frana, motorul porneste din nou. Sistemul de infotainment R-Link este prezent si aici si este la fel de practic ca pe orice alt Renault din ultimii ani.

renault-megane-rs-trophy-275-review (5)

Tot la acest capitol o sa vorbesc si despre suspensie: suspensie de tip McPherson reglabila, produsa de cei de la Ohlins. Pentru a tine in frau toata puterea, suntem dotati cu frane pe disc fata-spate produse de cei de la Brembo. Numai nume mari pe masina asta: Akrapovic, Ohlins, Brembo si, nu in ultimul rand, R.S. Trophy!

Interior: Pe cat de interesant este R.S. Trophy la exterior, pe atat de comune sunt anumite parti ale interiorului. Hai sa revizuim partile bune: volanul este ideal. Nu stiu daca va amintiti din review-urile mele precedente dar mie imi plac foarte multe volanele pe care cei de la BMW le pun in masini pentru ca sunt marimea ideala si materialele din care sunt facute se simt foarte bine la atingere. Acum cred ca am un nou volan preferat. Poate parea putin important: ce mare branza e un volan bun? Este mare branza. Volanul este cel care te conecteaza cu masina, el te face sa simti ce iti transmite masina prin roti, el iti da siguranta preciziei. Volanul imbracat in Alacantara al celor de la Renault este foarte bun din toate punctele de vedere: calitatea materialelor, marime, etc.

Sa vorbim putin si de scaunele Recaro. Sunt foarte bune pentru condusul sportiv asigurand un foarte bun suport lateral si surprinzator de confortabile prin oras. Depinde acum si cat de prost stai cu spatele. La drum lung se schimba treaba. Am facut cu masina un drum in afara Bucurestiului si dupa vreo doua ore de mers, ma cam durea putin spatele. Din nou, depinde cat de prost stai cu spatele. Pasagerii din spate au destul loc dar sa nu incercati sa inghesuiti acolo trei persoane pentru ca nu vor incapea.

renault-megane-rs-trophy-275-review (8)

Acum sa vorbim si despre elementul de interior care m-a dezamagit: bordul! Daca cineva de la Renault citeste articolul asta, va rog fiti atenti la ce urmeaza sa scriu: este o masina atat de speciala incat nu puteti sa ii puneti acelasi bord ca la Scenic sau Fluence. In acele masini se potriveste dar in Megane R.S. sa pui acelasi bord ca intr-o berlina ieftina peste care sa lipesti un abtibild cu “Renault Sport” nu e de ajuns. Stiu ca e vorba de costuri de productie dar ma deranjeaza ca aceasta masina nu si-a atins potentialul maxim din cauza taierii costurilor de productie. Materialele folosite la interior sunt bune, dar design-ul lasa putin de dorit. Domnilor de la Renault, ati reusit sa faceti o masina foarte speciala dar ati uitat ca soferul va petrece cel mai mult timp in interiorul masinii, nu in exteriorul ei.

Exteriorul: Aici parerile sunt subiective pana la refuz. Inainte sa iau masina in test, m-am uitat la cateva video-uri pe youtube si la cateva poze si sincer nu m-a impresionat cum arata. Dar vazand-o in fata ochilor mi-am schimbat parerea. Incepand de la modul in care sta pe sosea si pana la forma pe care designerii i-au dat-o, Megane R.S. Trophy arata gata de lupta. Sistemul de evacuare Akrapovic nu doar ca suna bine dar arata bine si se imbina frumos cu difuzorul de aer din spatele masinii creand o senzatie de monobloc: parca masina a fost sculptata dintr-o singura bucata mare de metal! Autocolantul “Trophy” ce se gaseste pe lateralele masinii si pe bara fata e un pic cam mult daca e sa ma intrebati pe mine dar nu e asa deranjant pentru ca masina asta nu vrea sa fie subtila. Arata obraznica si rapida, ceea ce si este cu adevarat. Exteriorul nu face decat sa completeze o masina speciala ce te face sa te uiti in spate dupa ce o incui doar ca sa o mai vezi inca o data cum arata.

renault-megane-rs-trophy-275-review (2)

Pret: Aceasta e cea mai nasoala categorie a review-urilor dar trebuie sa o acoperim. O sa va spun repede pretul ca sa fie cat mai putin dureros, ca si cum ai rupe un leucoplast de pe piele: 23.065 Euro (fara TVA) sau 28.600 Euro (cu TVA). Masina noastra a avut si optionalul plafon vitrat pe care eu nu voi inceta sa il recomand oricui chiar daca poate parea o fita: lasa foarte multa lumina in cabina si da o senzatie satisfacatoare de spatiu. La 27.754 Euro este disponibil si Seat Leon SC Cupra cu 280 de cai putere dar Seat-ul nu l-am condus si nu stiu cum se simte in viraje. Tot in banii astia, la 28.250 Euro se gaseste si Ford Focus ST cu EcoBoost-ul de 2.0 litri ce dezvolta 250 de cai putere. Totusi, eu cred ca Megane-ul R.S. are un singur rival care, la momentul scrierii acestui articol, nu a ajuns in Romania: noua Honda Civic Type-R. Totusi, in aproximativ doi ani, noua generatie Megane R.S. va iesi din uzinele francezilor. Abia astept sa vad cum vor rafina aceasta masina!

Trebuie sa recunosc: o bucatica din mine a fost foarte trista cand am dus inapoi masina aceasta. Nu am mai condus de mult ceva care sa ma faca sa ma simt asa de bine la volan si atat de special chiar si cand merg sa fac cumparaturi la supermarket. Daca problema cu precizia cutiei de viteze a fost doar pe masina mea (masinile de teste sunt tratate foarte nemilos de asa-zisii “jurnalisti”), atunci masina aceasta aproape ca nu are niciun cusur. Nu pot decat sa le urez francezilor: “Tres bien Renault Sport!”

PRO: Componente performante (Brembo, Ohlins, Akrapovic), motorul, subvirare minima

CONTRA: Interiorul mai putin special decat restul masinii, consumul, confortul la drum lung

Pace si prietenie pe sosele!

Rating Editor
  • NOTA
Scor total
Rating Utilizator
  • NOTA
Scor total
Despre autor:

Ziua pasionat auto, noaptea actor, dar tot timpul cu 3 pedale și un volan la îndemână.

Articole Similare

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Cîmpurile obligatorii sunt marcate. *