Ce se intampla atunci cand Renault Captur merge la sala cateva luni, tine o dieta stricta si se pregateste sa se ia la tranta cu varul indepartat de la Nissan, modelul Qashqai? Raspunsul e simplu: devine mai “musculos”, mai indraznet si isi schimba numele in Kadjar. Si pentru ca partea estetica nu trebuie neglijata, Kadjar-ul vine sa isi faca o operatie de “facelift” la un roman!
Motor/Cutie: Renault Romania ne-a pus la dispozitie un Kadjar cu cel mai puternic diesel din gama: 130 de cai putere pusi pe sosea prin intermediul unei cutii manuale cu 6 rapoarte si a unui sistem de tractiune integrala ce poate fi activat dupa cum doreste soferul. Sa vorbim mai intai de “inima” acestei masini – motorul: datorita cuplului disponibil imediat (1750 rpm) masina nu pare deloc sa isi arate greutatea. Aceasta motorizare mi-a permis sa ma strecor cu usurinta prin oras, in ciuda faptului ca acest SUV nu a fost gandit, in principal, pentru “strecurat” cu usurinta prin oras. Cutia de viteze manuala este o unitate precisa si bine etajata pentru o masina de familie ce pune consumul si siguranta mai presus de orice asa ca Renault Kadjar e usor de condus prin oras iar pedala de ambreiaj nu tortureaza piciorul soferului. La drum intins motorul nu face galagie iar treapta a 6-a este perfecta pentru calatoriile lungi.
Consum: Deja suntem cu totii obisnuiti cu estimarile mult prea optimiste ale producatorilor auto, asa ca nu are rost sa va mai uimeasca diferenta pe care o veti vedea in continuare. Masina noastra si-a petrecut mare parte a perioadei de testare in oras – singura exceptie facand-o o mica iesire pe centura Bucurestiului. Acestea fiind zise, ne vom ghida dupa consumul urban estimat de francezi; adica 5.5 litri/100 km. Trebuie sa tinem cont ca aceasta masina dispune si de un sistem Stop&Start care nu prea a intrat in vigoare deoarece temperatura exterioara era destul de scazuta si instalatia de climatizare a masinii muncea din greu sa mentina o temperatura confortabila de 23 de grade Celsius in habitaclu. Pe scurt – acesta este cel mai mare consum pe care il va avea vreodata aceasta masina, in conditiile cele mai vitrege. Fara sa mai amanam inevitabilul, Kadjar-ul nostru a reusit un consum mediu de 7.9 litri/100 km. Da, pare foarte mare in comparatie cu estimarile producatorului, dar de fapt este un consum bunicel pentru un SUV destul de greu (1536 kg). Concluzia noastra: Kadjar-ul are un consum bun pentru segmentul din care face parte.
Performante: In ciuda faptului ca este un SUV greu, diesel-ul de 130 de cai putere isi pune tot cuplul la bataie de la turatii joase pentru a-ti oferi impresia ca masina francezilor este mai sprintena in oras decat ai crede cand o vezi. Ca atare, Renault Kadjar Energy dCi 130 4X4 pleaca de pe loc pana la 100 km/h in 10.5 secunde si continua sa mearga pana la o viteza maxima limitata electronic la 190 km/h. Sasiul pare bine pus la punct, chiar daca am luat unele curbe mai in viteza, ruliul nu parea a fi agresiv. De performante off-road nu poate fi vorba, mai ales cand in lumea 4X4 exista masini precum Toyota Land Cruiser (daca vreti sa vedeti ce poate face un Land Cruiser, dati click aici), dar pentru iernile mai agresive – asa cum este aceasta prin care trecem acum – Kadjarul echipat cu pneuri all season poate sa treaca peste majoritatea obstacolelor. Mai mult, nici terenul un pic accidentat nu il sperie, chiar daca este o masina gandita pentru familie si oras.
Vezi si alte teste cu modele RENAULT
Siguranta: Nu are rost sa ne ascundem dupa deget: oamenii cumpara SUV-uri pentru siguranta. Vrem masini mai inalte care sa ne dea impresia ca nimic nu ne poate atinge in cazul unui accident. Tocmai de aceea, piata SUV-urilor compacte si a crossover-elor este in continua crestere. Asa ca sa nu va fie cu mirare cand va spun ca Renault Kadjar a primit 5 stele la testele Euro NCAP. Inca din varianta de baza masina dispune de airbag-uri frontale si laterale pentru sofer si pasager, cat si de airbag-uri de tip cortina pentru pasagerii din spate. Toate functiile electronice pentru stabilitate sunt si ele prezente aici: A.B.S.+E.B.D., E.S.P., H.S.A. (asistenta la pornirea in panta) etc. Ca sa incheiem si cu acest capitol: toate bune si frumoase la capitolul siguranta.
Inovare: Kadjar-ul se ghideaza dupa o reteta clara a SUV-ului din zilele noastre asa ca factorul inovare nu este neaparat cel mai prezent aici. In ciuda acestui fapt, avem cateva noutati notabile pe aceasta masina: Sistemul R-Link 2.0 si sistemul electronic de control al tractiunii integrale. la R-Link mai trebuie lucrat putin; dupa cum am aratat si pe review-ul video, mai sunt cateva elemente ce trebuie puse la punct cum ar fi traducerea in limba romana si accesul usor in magazinul R-Link Store. Sistemul electronic de control al tractiunii integrale si-a facut treaba atunci cand l-am pus putin la treaba, chiar daca nu i-am pus in fata cele mai grele obstacole. La capitolul inovare intra si sistemul care permite masinii sa parcheze singura, despre care vom elabora in capitolul urmator.
Tehnologie: Poate cea mai importanta componenta a masinii care se incadreaza la acest capitol este noul R-Link 2.0, un sistem ce a ramas la fel de usor de folosit ca si in versiunea anterioara, dar care acum aduce cateva finisaje. Pentru inceput, ecranul tactil este superior celui de dinainte, astfel ca raspunde mult mai usor la comenzi. De foarte putine ori a trebuit sa introduc de doua ori aceeasi comanda. R-Link 2.0 pare ca imprumuta din ce in ce mai multe elemente pe care le putem gasi pe telefoanele mobile: ecranul principal poate fi personalizat in functie de utilizator, permitand astfel teme diferite si informatii pe placul fiecarui sofer. R-Link Store este si el prezent aici daca soferul doreste sa descarce alte aplicatii, dar mai e putin de lucrat la traducerea in limba romana. Din punct de vedere al conexiunilor auxiliare se ofera USB si jack de 3.5mm. Noi am avut la dispozitie si sistemul audio Bose care intr-adevar se auzea foarte bine. Nu as putea sa va spun cat suna de bine fata de sistemul audio de baza pentru ca pe acela nu l-am auzit, dar pot sa va spun ca sistemul Bose se folosea de 7 difuzoare si un subwoofer.
Acum sa vorbim despre elementul tehnologic de care vorbeste toata lumea atunci cand vine vorba de aceasta masina: Easy Park. Acest sistem permite soferului sa parcheze masina masinii sa se parcheze aproape singura. Cum reuseste acest lucru? Folosind toata pleiada de senzori ce il inconjoara, Kadjar-ul calculeaza exact cate manevre trebuie sa faca pentru a incapea in locul de parcare ales. Masina controleaza directia iar soferul nu trebuie decat sa selecteze treptele de viteza sugerate de computerul de bord. De asemenea, se poate alege si tipul de parcare dorita: garare cu spatele, parcare laterala, parcare cu fata, etc. Este un pic ciudat la inceput cand trebuie sa te lasi pe mana masinii sa parcheze in locul tau, dar dupa ceva vreme devine chiar distractiv! Dupa toata nebunia aceasta tehnologica, nici nu va mai impresioneaza daca va spun ca masina are si un sistem ce recunoaste semnele de circulatie si avertizeaza soferul atunci cand trece de limita de viteza, nu?
Interior: Cand am spus la inceputul review-ului video ca in curtea celor de la Renault bate vantul schimbarii, nu am glumit. De cand m-am urcat in masina prima data mi-am dat seama de lucrul acesta si de aceea imi permit sa spun cu toata sinceritatea: interiorul este un pas important facut de cei de la Renault in ideea de a mari increderea in brand-ul francez. Daca pana acum ne urcam in masinile nemtesti si ne minunam de calitatea interiorului zicandu-ne: “oare de ce nu pot si francezii sa faca asa interioarele?”, acum nu mai putem sa facem lucrul acesta. Interiorul Kadjar-ului are cu siguranta un aer nemtesc si asta e un lucru bun. Multi cumparatori vor sa stea intr-un habitaclu care sa dea impresia de sobrietate si seriozitate, dar mai ales calitate. Norocul lor e ca, in sfarsit, Renault i-a ascultat.
Exterior: Cum sa nu ne placa exteriorul noului Kadjar cand stim ca masina a fost desenata de un roman din Satu Mare? Chiar daca Victor Sfiazov nu ar fi desenat masina, tot ar ramane un model frumos. Mai mult, romanul din Satu Mare a proiectat si prototipul Alpine Vision pentru jocul Gran Turismo. Cu asa proiecte in urma sa, Victor Sfiazov nu avea cum sa nu deseneze o masina cu un aspect dinamic si placut privitorului.
Pret: Cred ca cea mai buna motorizare pentru aceasta masina este cu siguranta una diesel, asa ma voi concentra pe preturile aferente acestui tipde motorizare. Diesel-urile pornesc de la 20.000 euro si urca pana la 27.750 euro. Tot cam in aceasta marja se situeaza si diesel-urile de la Nissan Qashqai: 20.220 euro pana la 28.350. In tabara germanilor, Tiguan-ul cu motor diesel si diferite echipari variaza intre 21.849 euro si 29.556 euro. Pentru ceea ce este, eu cred ca Renault Kadjar are un pret corect avand in vedere ceea ce ofera: o masina sigura, aratoasa, cu motorizari economice in oras si performante, in limitele bunului simt, la drum lung sau chiar pe teren accidentat.
Vezi galeria foto completa a testului cu noul Renault Kadjar
Pro: design exterior, motorizarile, interiorul
Contra: R-Link 2.0 mai are nevoie de finisaje, portbagajul putea fi mai mare