Prima generație a lui Nissan Leaf, lansată în 2010, poate fi considerată un punct de referință în ceea ce privește mobilitatea electrică pentru mase. De ce? Fiindcă de acum 15 ani și până în prezent au fost vândute aproape 700 000 de exemplare.
Nissan Leaf se află în prezent la a treia generație, iar japonezii au reinventat-o complet: dintr-un hatchback de dimensiuni mici acum s-a transformat în crossover!
Primele două generații ale lui Nissan Leaf au folosit niște caroserii de tip hatchback. Abordarea a fost una bună, Leaf fiind destinat, în primul rând, mobilității urbane. Cu toate acestea, lumea s-a schimbat drastic în ultimii ani, motiv pentru care cei de la Nissan și-au schimbat abordarea.
După cum știe toată lumea deja, caroseriile de tip crossover și SUV sunt la foarte mare căutare, acestea aflându-se în topul preferințelor clienților, motiv pentru care Nissan Leaf s-a transformat acum într-un crossover tip fastback.
Designul exterior al noului Nissan Leaf este unul simplu, fără vreun artificiu deosebit, principalul scop al acestuia fiind unul funcțional, și anume, aerodinamica. Datorită mânerelor ușilor integrate în caroserie, a suprafețelor netede și a protecțiilor de sub caroserie care fac podeaua plată, noul Leaf are un coeficient aerodinamic de 0.25.
Aspectul este unul care dorește să inspire dinamică, în special datorită plafonului care plonjează spre spatele mașinii. Pe partea laterală pot fi observate protecții de plastic în jurul aripilor, ceea ce denotă faptul că Leaf este acum un crossover. Partea din spate, în zona stopurilor, aduce mult cu modelul 400Z, lucru care amplifică ideea de dinamică pe care am menționat-o anterior.
Noul Nissan Leaf poate fi echipat cu jante de 18 sau 19 inch, ambele modele având un design care contribuie la aerodinamica mașinii. De asemenea, anvelopele folosite de Leaf sunt unele înguste în varianta de bază, cu o secțiune de numai 195. Opțional, se pot comanda anvelope de 215 sau cu dimensiunile 235/45/19 în cazul variantelor de top.
Tema designului simplu de la exterior se continuă și la interiorul noului Nissan Leaf. Folosind o rețetă deja clasică în industrie, Leaf este echipat cu două ecrane, unul al instrumentarului de bord și celălalt al sistemului de infotainment. Ambele au diagonala de 14.3 inch.
Primul lucru care sare în ochi este volanul în două spițe, care are un design interesant și pare să devină o nouă modă, mai mulți producători adoptând această soluție în ultima vreme.
Sub ecranul sistemului de infotainment se află comenzile sistemului de climatizare, dar și două guri de ventilație. Butoane fizice? Da, există! Ele se află pe consola centrală și sunt folosite pentru a controla selectorul transmisiei, luminile de avarie și câteva comenzi ale sistemului de infotainment. Ne-am fi dorit comenzi fizice și pentru sistemul de climatizare? Probabil.
Chiar dacă noul Nissan Leaf a devenit acum un crossover, acesta rămâne totuși o mașină de dimensiuni relativ reduse. Cu toate acestea, japonezii promit un interior spațios, adecvat unei mașini de familie. Volumul portbagajului este unul de 437 de litri.
Trecând la capitolul tehnologie, noul Nissan Leaf beneficiază de ea din plin. Toate sistemele de asistență specifice sunt prezente, printre acestea remarcându-se pilotul automat adaptiv care folosește date de la sistemul de navigație pentru a face toate ajustările necesare.
De asemenea, Nissan Leaf are ceea ce se numește „condus cu o singură pedală”. Practic, datorită funcției de frânare regenerativă, care poate fi reglată fie manual prin intermediul unor padele de pe volan, fie automat, face ca în orașe Leaf să poată fi condus în cea mai mare parte a timpului doar folosind pedala de accelerație.
Alte funcții precum frânarea automată de urgență, asistentul pentru păstrarea benzii sau un sistem de camere sunt și ele prezente la bordul noului Nissan Leaf.
Sistemul de infotainment al lui Leaf folosește servicii integrate de la Google, iar prin intermediul aplicației NissanConnect Services pot fi controlate și verificate diverse aspecte ale mașinii, cum ar fi autonomia sau pre-condiționarea temperaturii din habitaclu.
La bordul noului Leaf va fi disponibil și un sistem audio de la BOSE, care are niște difuzoare integrate în tetiera scaunului șoferului, al căror scop este acela de a reda sunetul apelurilor și al indicațiilor sistemului de navigație fără a întrerupe muzica.
Noul Nissan Leaf folosește o platformă dedicată modelelor cu sisteme de propulsie pur electrice, denumită CMF-EV, pe care o împarte cu modelul Ariya. De asemenea, aceeași platformă este folosită și la Renault, cunoscută sub numele de AmpR Medium (după 2023) și folosită de modele precum Megane E-Tech sau viitorul Alpine A390.
Leaf va fi disponibil în două variante diferite, în ceea ce privește capacitatea bateriei. Prima versiune va avea o capacitate a bateriei de 52 kWh și promite o autonomie de 436 kilometri. A doua variantă va avea o capacitate a bateriei de 75 kWh și va putea parcurge până la 604 kilometri cu o singură încărcare.
Dacă se folosește încărcarea rapidă DC de 150 kW, noul Leaf va putea recupera 417 kilometri de autonomie în numai 30 de minute, iar la viteze de 130 km/h va putea parcurge distanțe de peste 330 de kilometri.
De asemenea, Leaf folosește și tehnologia V2L (Vehicle-to-Load), care permite alimentarea unor dispozitive electronice folosind energia din bateria mașinii, putând fi accesați până la 3.6 kW.
Leaf este pregătit și pentru V2G (Vehicle-to-Grid), care îi va permite ca în viitor să trimită energie înapoi în rețeaua electrică, contribuind astfel la reducerea costurilor energiei.
Suspensia noului Leaf este una de tip MacPherson pentru puntea față, iar pentru puntea spate folosește o suspensie de tip multi-link, promițând, mai presus de orice, o ținută de drum confortabilă și sigură.
Noul Nissan Leaf va putea fi comandat începând cu toamna anului 2025, iar livrările vor începe, cel mai probabil, din primăvara anului viitor.