Oricât aș încerca să vă conving că nu SUV-urile sunt răspunsul la întrebarea: „Cu ce ne deplasăm eficient?”, văd că nu vă dezmințiți și continuați să cumpărați, în mare parte, mașini ce fac parte din această clasă. Ei, dacă sunteți așa încăpățânați, măcar ascultați-mi sfatul și alegeți un SUV care să nu vă dezamăgească.
Acum ceva vreme am avut o discuție interesantă cu o persoană ce lucrează la un dealership care îmi spunea: „Unde era KIA acum 10 ani? Nimeni nu îi băga în seamă!”. Încerca astfel să ma convingă că nu e un lucru nemaivăzut ca un producător auto să evolueze masiv, după ani întregi de mediocritate. Mi-a dat de gândit acest lucru și m-am întrebat sincer: „Chiar! Ce făcea KIA acum 10 ani?” iar răspunsul nu a întârziat să apară, sub forma altei întrebări: „Cui îi păsa de KIA acum 10 ani?”.
O, dar cum se-ntoarce roata vieții! Rivalii sud coreenilor au făcut aceeași greșeală fatală de a ignora suflul puternic ce începea a răzbate dinspre Soare Răsare iar acum, aceiași rivali se văd copleșiți de produsele excelente ale asiaticilor. Nu voi rata niciodată o ocazie să ridic în slăvi superba KIA Stinger și tot tumultul pe care a reușit să-l creeze acest model. Cu toții am auzit de mașini JDM (Japan Domestic Market), dar KIA alături de compania soră, Hyundai, a reușit să stabilească într-un mod respectabil ideea de mașini KDM (Korean Domestic Market). Am spus-o și o s-o spun în continuare: când un producător auto trece din sfera „o cumpăr pentru că e adecvată nevoilor mele” în “o cumpăr pentru că îmi place”, atunci e clar că acel producător are ceva cu adevărat special în lumea auto. Cumpărătorii sunt cei care fac numerele de vânzări, dar fanii sunt cei ce clădesc reputația unui constructor.
Acum că am stabilit acestea, să revenim la problema SUV-ului pe care îl cumperi „pentru că îți place”. Deși ne place să credem că design-ul exterior al unei mașini impresionează mai mult reprezentantele sexului frumos, și bărbații se lasă la fel de ușor ademeniți de siluetele frumos sculptate în metal. Poate că nu ne place să recunoaștem, dar acesta este adevărul. Nu mai știu de câte ori am surprins privirile celorlalți participanți la trafic sorbind parcă liniile frumoase ale caroseriei lui KIA Sportage. Partea și mai bună este că la KIA Sportage nu te atrage doar portbagajul de 480 de litri, sau garanția de 7 ani, sau nici chiar sistemul de infotainment cu ecran de 8 inch cu Android Auto si Apple CarPlay, ci și un lucru ce nu poate fi măsurat cu ruleta: modul în care te simți în acest SUV de clasă C.
În review-ul acestei mașini am spus că modul în care ea se diferențiază de verișoara Hyundai Tucson este prin efervescență și spirit tineresc, începând de la suspensia mai sportivă și până la sistemul audio JBL. Dacă Hyundai Tucson este alegerea tatălui, KIA Sportage este cu siguranță alegerea unchiului amuzant care vă vizitează doar de sărbători, dar vrei să îți petreci tot timpul alături de el.
Partea bună este că în 2020 KIA Sportage primește un facelift (de care nici nu cred că avea nevoie, dar nu trebuie să ne plângem) și o nouă motorizare: 1.6 diesel Mild Hybrid. Acest lucru mă bucură nespus din câteva motive: consumul de carburant și noxele vor scădea considerabil, deasemenea cuplul mașinii va primi o binemeritată mână de ajutor de la motorul electric.
După cum am zis și în testdrive-ul cu Kia Sportage 2018, motorul diesel 1.6 rămânea cam repede fără răsuflare, având o plajă de cuplu relativ mică și la o turație mai înaltă decât mi-ar fi plăcut. Dacă și tu ești în asentimentul meu, atunci am vești bune: cuplul noului Sportage e pe cale să se îmbunătățească cu aproximativ 55 Nm. Nu-ți face griji dacă ai un sentiment de deja-vu, același sistem Mild Hybrid a fost implementat și pe 2.0 Diesel, fiind un sistem dezvoltat de KIA împreună cu Valeo. Nu am avut ocazia să conduc KIA Sportage 2.0 CRDI EcoDynamics+, dar am toată încrederea în puterea sud coreenilor de a implementa acest sistem eficient și pe unitățile 1.6 DSL. Producătorul ne informează că ambele variente 1.6 DSL (cea de 136 cai putere precum și cea de 115 cai putere) vor primi cu brațe deschise sistemul Mild Hybrid.
Cum va funcționa acest sistem? Prin definiție, Mild Hybrid înseamnă „hibridizare ușoară”, astfel că nu trebuie să ne așteptăm la cine știe ce baterie cu care vom putea să ne facem cumpărăturile prin oraș fără să consumăm un gram de motorină. Sistemul dezvoltat alături de Valeo va îndeplini următoarele sarcini: va ajuta mașina la pornire, la plecarea de pe loc și în depășiri, oferind la accelerare sprijinul celor aproximativ 55 Nm și 12 Kw în plus; în mers motorul va încărca bateria pentru a se asigura că aceasta nu se golește niciodată; la frânare energia cinetică a mașinii va fi convertită în energie electrică ce va fi stocată în bateria de 48 Volți (436 Wh).
Per total, noua unitate va avea un consum cu 11.5 % mai bun, componentele vitale ale motorului beneficiind de un coeficient de frecare superior generației anterioare. Nu este exagerat să spunem că acest sistem, pe lângă toate beneficiile de mai sus, va și mări durata de viață a motorului.
Evident, vor exista și diverse îmbunătățiri la interior (sistemul de infotainment nu va mai fi disponibil cu diagonală de 7”, display-ul central standard va ajunge la 8”), precum și la exterior (scutul față și spate argintiu tip GT Line se va înlocui cu scutul față și spate argintiu tip STYLE pentru versiunea GT Line), iar anumite dotări se vor schimba (senzorii parcare față și spate vor deveni standard pentru GT Line).
În ciuda acestor schimbări, un lucru va rămâne la fel – KIA Sportage va fi același SUV care atrage cumpărători prin design exterior tineresc și sportiv, interior de calitate și raport calitate preț imbatabil. Segmentul din care face parte Sportage nu este unul iertător, dar modelul coreean are o șansă bună de a se diferenția, fiind singurul MHEV din clasă, un SUV pe care îl cumperi pentru că îți place, nu pentru că ai nevoie de el.
Descopera ofertele pentru KIA SPORTAGE 2020 – Cel mai bine vândut model Kia la nivel global în anul 2018, AICI!