Există un număr mare de persoane care consideră că mașina pe care o conduci te reprezintă și poate fi considerată chiar o extensie a personalității tale. Practic, conduci un anumit model, încerci să transmiți un anumit mesaj.
Din păcate, se întâmplă mai des decât am vrea ca mesajul pe care îl transmite un anume posesor să nu se potrivească în totalitate cu filosofia unui anumit producător și sunt sigur că știți exact la ce fel de situații mă refer.
Cu toate acestea, mie îmi place să cred că există anumite modele fabricate de-a lungul anilor care reușesc să transmită un mesaj atât de puternic încât îmi pot da seama într-un mod complet instinctiv despre ce fel de proprietar ar putea fi vorba.
După cum probabil că v-ați dat deja seama din titlu, aș vrea să discut despre Toyota Century, o mașină care transmite o lecție importantă despre ceea ce înseamnă statutul de fapt și cum este el câștigat.
Pentru a pune în context aparița lui Century, va trebui să ne întoarcem puțin în trecut.
Toyota este un producător japonez de autovehicule care are o istorie lungă și foarte bogată. În ciuda faptului că la ora actuală Toyota este lider mondial în ceea ce privește producția de autoturisme, aceștia au început prin a fabrica… războaie de țesut.
Compania a luat naștere în anul 1926 și se numea „Toyota Automatic Loom Works”. Ea a fost denumită după fondatorul său, Sakichi Toyoda, născut la 14 februarie 1867. Rețineți acest detaliu fiindcă are legătură cu Century.

Sakichi Toyoda – fondatorul Toyota
În anul 1933, Kiichiro Toyoda, care era fiul cel mare al lui Sakichi pune bazele departamentului de autovehicule din cadrul fabricii Toyota, urmând ca în anul 1937 să ia naștere „Toyota Motor Corporation”.
Revenind la Century, să ne oprim acum asupra anului 1967. De ce este acesta un reper important din istoria Toyota? Pentru că numele Century (eng.), nu a fost ales întâmplător sau pentru că suna bine, ci pentru a comemora un secol de la nașterea omului care a pus bazele companiei, și anume, Sakichi Toyoda.
În anul 1965, cu numai 2 ani înainte ca prima generație de Toyota Century să se lanseze, Nissan introdusese deja în producția de serie modelul President, care era adesea folosit de către oficialitățile din Japonia. Nissan President a fost, de asemenea, folosit inclusiv de către Împăratul Japoniei de la acea vreme.
Doi ani mai târziu, în 1967, prima generație a Toyotei Century intră în producția de serie, iar principala competiție de la acea vreme era reprezentată de modele precum Mitsubishi Debonair sau chiar Nissan President.
Cu toate acestea, Century nu era de la început despre cel mai înalt rang din societatea japoneză de la acea vreme. De fapt, Toyota Century dorea să transmită un mesaj a cărui însemnătate este mult mai mare. Aici nu era vorba despre un statut transmis din generație în generație, ci despre munca pe care o presupune câștigarea statutului.
Un fapt care atestă acest lucru este chiar o campanie promoțională de la Toyota, care spunea că „Century se dobândește prin muncă perseverentă, genul care se face într-un costum simplu, dar formal”. Aici nu vorbim despre excese.
Prima generație a lui Century se baza pe limuzina Toyota Crown aflată în producție între anii 1964 și 1967. Aceasta era, la rândul ei, o limuzină de dimensiuni mari și era considerată o posibilă mașină pentru Casa Imperială la acea vreme.
Toyota Century avea un design foarte conservator și deloc strident, ceea ce era de așteptat având în vedere mesajul pe care dorea să-l transmită. Cu toate acestea, Century emană o eleganță desăvârșită, asemenea unui costum care este croit exact pe măsura ta.

Prima generație de Toyota Century
În ciuda faptului că Century nu pare mai mult decât un obiect care avea ca scop să transporte directorul unei companii, vorbim, totuși, despre un vârf de gamă. Asta înseamnă că, deși nu o arată, Century nu duce lipsă de echipamente sau de o motorizare potrivită.
Toyota Century a fost propulsată la început de o motorizare V8 cu capacitatea cilindrică de 3 litri, care a fost împrumutată de la modelul Crown. Ulterior, motorul lui Century a crescut în ceea ce privește cilindreea, ajungând în anul 1973 la 3.4 litri, iar apoi în anul 1982 la 4 litri. De-a lungul carierei sale, Century a avut puteri cuprinse între 150 și 190 cai-putere.
Transmisiile foloseau selectoare montate pe coloana de direcție, indiferent dacă se opta pentru o cutie de viteze manuală sau una automată. În anul 1974 s-a hotărât renunțarea la transmisia manuală, Century fiind disponibilă exclusiv cu transmisii automate cu 3 sau 4 trepte.
Interiorul lui Century este un loc aparte în care au fost folosite doar materiale de cea mai bună calitate, precum lemn sau chiar lână. Da, am scris bine, lână.

Aici stătea șoferul…
În ciuda faptului că ne-am obișnuit să considerăm pielea ca fiind un material mai „luxos”, japonezii au o abordare diferită în acest sens. Century folosește o tapițerie de lână, aceasta fiind un material mai plăcut la atingere, care nu este prea cald sau prea rece și care nu face galagie atunci când te miști.
Dacă analizăm puțin situația din trecut, vom observa că în vremurile în care automobilul nu exista încă, materiale precum pielea erau folosite la trăsuri pentru locul vizitiului. De ce? Fiindcă este un material mai rezistent la uzură, nefiind considerat unul tocmai nobil. În schimb, locul pasagerilor avea scaune din lână sau catifea.

…iar aici stătea cineva important
Deși vorbim despre o mașină lansată în anii ’60, Toyota Century nu ducea lipsă nici de dotări. Printre cele mai interesante se numără un mecanism de ușă electromagnetic și, atenție, un sistem de climatizare automată! De asemenea, Century beneficia și de un sistem de control al emisiilor de gaze de evacuare, denumit „TTC (Toyota Total Clean System)”.
Prima generație de Toyota Century a avut parte de diverse modificări de-a lungul carierei sale, majoritatea de ordin tehnic, aspectul fiind, în cea mai mare parte, neschimbat. Până când a fost produsă această generație de Century? Până în martie 1997, ca să fiu exact, moment în care se face trecerea la o nouă generație.
În luna aprilie a anului 1997, Toyota lansează cea de-a doua generație a limuzinei Century. La o primă vedere aceasta pare… neschimbată. Designul a rămas foarte asemănător cu cel al modelului precedent, iar în prezent l-am considera de inspirație retro.

A doua generație de Toyota Century avea un design foarte asemănător cu cel al primului model
Din punct de vedere tehnic, noua generație de Century reprezintă un pas semnificativ înainte față de modelul anterior. De fapt, Toyota a muncit la ceea ce majoritatea oamenilor nu văd, dar pot simți. Nu, mă înșel, nu mai pot simți.
Ca să ofer niște explicații mai puțin abstracte, a doua generație a lui Century a dus rafinamentul la rang de artă, iar unul dintre principalele motive este noul motor. Mai exact, Century folosea acum un propulsor V12, cu o capacitate cilindrică de 5 litri, o situație unică în ceea ce privește mașinile japoneze de serie.
Din punct de vedere al numerelor, Century continuă tema moderației, puterea acesteia fiind de 280 cai-putere și dezvoltând un cuplu maxim de 481 Nm. Cu toate acestea, 80% din acest cuplu era disponibil de la numai 1200 rpm, lucru care mă aduce la ce s-a urmărit de fapt aici.
Este evident că, deși a intrat în producție în urmă cu aproape 3 decenii, motorul V12 care echipa Toyota Century era capabil de mult mai mult. Totuși, așa cum ne-am obișnuit deja, la Century este vorba despre moderație, dar și despre lejeritatea cu care funcționează un motor care nu este deloc suprasolicitat.
Și pentru că tot am adus în discuție lejeritatea cu care funcționează propulsorul denumit intern 1GZ-FE, trebuie să vorbesc și despre modul în care acesta a fost conceput. În stilul caracteristic Toyota, fiabilitatea a fost extrem de importantă.
Din acest motiv, Century folosește două calculatoare independente, fiecare dintre acestea controlând un banc a câte 6 cilindri. Practic, în cazul în care apare o problema cu unul dintre bancuri, motorul poate funcționa în continuare doar cu celălalt.
Cutiile de viteze automate au avut atât 4, cât și 6 trepte, iar suspensia pneumatică era una nouă, cu brațe duble pentru ambele punți.
Habitaclul lui Century rămâne în continuare un loc gândit, mai mult decât orice, pentru bunăstarea pasagerilor din spate. Deși este foarte modest și poate chiar îmbătrânit, ar spune unii, Century nu duce nici acum lipsă de cele mai importante echipamente.

Simplu, funcțional, și de o calitate impecabilă
Tapițerie din lână Ruikyo, lemn fin, scaune încălzite, ventilate, cu masaj și reglaje electrice, televizor și chiar un reportofon montat în cotiera din spate sunt doar o parte dintre detaliile de la bordul lui Century.
De asemenea, spătarul scaunului pasagerului din față avea o secțiune care putea fi rabatată, detaliu care avea rolul de a-i oferi posibilitatea celui care stă în spate să își întindă complet picioarele. Câte mașini mai cunoașteți cu acest nivel de atenție la detalii?

Aici se folosește lână
Continuând cu atenția la detalii, haideți să discutăm puțin despre vopseaua lui Century. Au fost disponibile doar 5 culori, deloc stridente, cea mai populară fiind negru. Ce poate fi atât de interesant aici?
Procesul de vopsire prin care trece fiecare Century este unul deosebit, fiind aplicate nu mai puțin de 7 straturi de vopsea, ajungând ca acestea să măsoare în total aproape 200 de microni, o valoare mult mai mare decât cea a unei mașini obișnuite.
Mai mult decât atât, între aplicările fiecărui strat este urmărită eliminarea oricăror perfecțiuni, urmând ca rezultatul final să dea impresia de oglindă. Nu, nu este o exagerare, stâlpul C al Toyotei Century este gândit exact cu scopul de a servi drept oglindă pentru pasagerul care urmează să coboare din mașină. Așadar, ce înseamnă, de fapt, atenție la detalii?
În anul 2006, o variantă denumită Century Royal devine și mașina oficială folosită de către Împăratul Japoniei. Aceasta avea niște detalii deosebite, precum trepte de intrare fabricate din granit și niște modificări în ceea ce privește securitatea pasagerilor. Practic, aici vorbim despre o ilustrație concretă în ceea ce privește drumul pe care Century l-a parcus de-a lungul carierei sale, transportând de la directori la demnitari și chiar până la Împăratul Japoniei.

Century era mașina oficială a Împăratului Japoniei
Cea de-a doua generație de Toyota Century a fost și prima care a fost disponibilă în afara pieței domestice din Japonia, fiind fabricate aproximativ 100 de exemplare care aveau volanul pe partea stângă.
A doua generație a lui Century a fost produsă nu mai puțin de două decenii, până în anul 2017, mai exact, când a fost înlocuită cu un model complet nou.
În anul 2018 a intrat în producție cea mai recentă generație de Toyota Century, dar acum folosește drept bază tehnică modelul Lexus LS600h fabricat între anii 2008 și 2017. Așadar, nu mai vorbim despre un motor V12, ci despre un sistem de propulsie hibrid format dintr-un motor V8 de 5 litri și un motor electric, puterea combinată fiind una de 425 cai-putere.
Atât designul exterior, cât și cel interior păstrează tradiția modelelor precedente, dar cu un aer ușor mai modern. Cea mai mare schimbare în acest sens este dată de poziționarea oglinzilor exterioare, acestea fiind acum montate pe uși și nu pe aripile față, deasupra roților.

Primul Century lansat în secolul XXI
Dotările lui Century rămân la fel de numeroase ca și până acum, printre acestea numărându-se scaunele încălzite, ventilate și reglabile electric, un sistem audio cu 20 de difuzoare, dar și un ecran LCD cu diagonala de 20 inch pentru pasagerii din spate. Toate sistemele de asistență din portofoliul Toyota sunt disponibile și la bordul celei de-a treia generații a lui Century.

Interiorul păstrează tradiția
Dacă până acum nu ați mai auzit vreodată despre Century, cum v-ați da seama că este o Toyota? După cum probabil ați observat, nu este nici urmă de vreo emblemă Toyota în cazul lui Century. În schimb, aici este folosită o emblemă cu o pasăre phoenix, care are o simbolistică atent aleasă.

Așa arată sigla celei mai Toyota dintre Toyote
Emblemele de pe Century sunt reprezentate de un phoenix auriu, denumit Hō-ō (jap.), acesta fiind un element specific culturilor din sfera de influență chinezească, precum Japonia. Acesta este un simbol al Casei Imperiale a Japoniei și reprezintă valori precum fidelitatea, dreptatea și obediența.
Așadar, este Century „doar o Toyota”? Cu siguranță, dar este o Toyota în cel mai adevărat sens al cuvântului.