Una din cele mai mari placeri ale vietii este sa conduci un automobil construit in Stuttgart, fie el din zilele noastre, fie chiar si mai vechi. Intamplarea a facut ca ni s-a oferit sansa de a conduce un model al germanilor ce conduce avangarda noului val in ceea ce priveste motoarele cu combustie interna: motoare mai mici, dar mai eficiente! Porsche Cayman 718 este primul motor cu 4 cilindri al celor de la Porsche dupa o foarte lunga perioada. Dezamageste? Nici pe departe.
Performante
E foarte frumoasa ziua in care trebuie sa conduci, chiar si pentru 4-5 ore, o masina gandita si asamblata in Stuttgart. Parca oricat de grav ar fi traficul pana la locatia de unde ridici masina cu pricina, tot nu are cum sa iti strice cheful. De fapt, nimic nu are cum sa iti strice cheful; urmeaza sa conduci un Porsche! Probabil ca va imaginati fiorul pe care il simteam pe masura ce ma apropiam de Porsche Pipera. Ajung la destinatie, semnez actele necesare, mi se ofera cheia – deja devine serioasa treaba!
Ma urc la volan si merg cu masina 20 de metri, fara sa ies din parcare: imi vine greu sa cred ca am sub mine un Porsche Cayman S 718 si trebuie sa ma opresc un moment sa apuc sa constientizez ce se intampla. Incep sa ma plimb pe langa masina si sa imi aduc aminte datele de performanta: 0-100 km/h in 4.4 secunde, viteza maxima 285 km/h. Toate aceste numere sunt posibile datorita unui motor boxer de 2.5 litri, asistat de o turbina, ce dezvolta 340 cai putere. Se anunta a fi o zi buna in continuare.
Imi cam pare rau ca masina mea nu are cutia manuala despre care am auzit doar lucruri bune, dar nici PDK-ul nu e de lepadat deloc (de fapt, nu cred ca exista vreo cutie dublu ambreiaj care sa nu uimeasca). Ma reculeg si urc in masina. Pe volan am o rotita (in stilul celor de la Ferrari cu al lor “manetino”) cu care pot selecta caracterul masinii. Rezist cu greu tentatiei de a pune masina in sport imediat ce ies pe poarta Porsche Bucuresti Nord. Pe masura ce merg spre locatia de filmare ajung pe un drum virajat; nu mai pot rezista – masina trebuie pusa in modul sport! Aici se intampla un lucru interesant: in loc sa invart de rotita de pe volan pentru a schimba caracterul masinii, apas pe butonul din mijlocul acestei rotite. Pentru cei care nu urmariti Formula 1, exista un sistem numit KERS ce stocheaza energia masinii pe masura ce pilotul conduce, astfel ca atunci cand trebuie sa faca o depasire are un plus de ajutor din partea motorului. Exact asta face si butonul de pe volanul lui Cayman S: apas butonul si vad ca in ciuda faptului ca nu apas mai tare acceleratia, masina fuge de sub mine ca o apucata. Ma inchin si multumesc Domnului ca eram in linie dreapta. Efectul KERS-ului nu dureaza mult, asa ca imi revin si pun masina in modul sport si cutia in modul manual. Incep sa iau virajele: unde e lipsa accea de cuplu specifica motoarelor turbo la turatii joase? De ce suspensia care mai devreme era destul de iertatoare pentru oras acum este perfecta pentru curbe rapide? Si nu in ultimul rand, cum de aceasta masina cu tractiune spate sta lipita pe sosea de parca ar avea tractiune integrala? Incerc sa imi eliberez mintea de toate aceste intrebari ce ma distrag si continui sa conduc: ma uimeste sensibilitatea directiei – este perfecta pentru condus sportiv!
Este uimitor cum suspensia absoarbe socurile datorate drumurilor noastre mai mult decat imperfecte si reuseste sa ma tina pe asfalt chiar si la viteze mari. Motorul nu suna deloc rau, desi am impresia ca si boxele masinii ajuta la efectul ce imi incanta auzul. Cutia schimba instant, nu am ce sa ii reprosez si incepe sa nu imi mai para rau ca nu beneficiez de cutia manuala. Ma obisnuiesc foarte repede cu ceea ce poate sa faca masina: imi da incredere, dar in acelasi timp ma tine la respect! Suntem intr-o relatie prietenoasa: ea ma respecta, eu o respect si asa suntem fericiti! Opresc undeva sa incep sa trag video-ul de prezentare a masinii. Nu-mi vin sa cred ca eu condus am asa ceva si incerc sa ajung la motorul amplasat central. Nicio sansa, e bine ascuns. Asa ca ma enervez si mai dau o tura!
Am condus masina prea putin ca sa reusesc un consum care sa fie relevant pentru ce ar putea reusi aceasta masina daca ar fi utilizata zi de zi, dar pot sa va spun ca la un moment dat, pe masura ce o conduceam in modul Sport, computerul de bord imi arata undeva la 15 l/100 km. Dupa ce ne-am mai calmat putin, a coborat chiar pana pe la 12.5 l/100 km. Deci se poate.
Interior
Am crezut ca va fi mult mai aglomerat interiorul acestei masini decat era de fapt. Cateva spatii de stocare exista in usi si in spatele scaunelor, precum si portbagajul din spate si cel din fata. Din punctul de vedere al soferului, interiorul este dominat de volan, un volan cum doar cei de la Porsche stiu sa faca. Forma si dimensiune perfecte, materiale impecabile, utilitate de la sine inteleasa.
Consola centrala este destul de aproape de sofer, totul fiind usor accesibil, dat fiind faptul ca spatiul este limitat. Sistemul de infotainment, PCM, se misca bine si iti pune la dispozitie toate lucrurile de care ai avea nevoie: Bluetooth, USB, AUX, card SD si unitate optica pentru CD. Nu as putea sa va spun cum suna sistemul audio pentru ca eram prea ocupat sa ascult motorul. Aici intervine o problema: sunetul motorului este amplificat in habitaclu pentru a parea mai interesant, acest lucru fiind destul de evident. Sunetul motorului nu suna fals, dar modul in care te cuprindea iti dadea de inteles ca s-ar putea sa nu fie doar motorul ceea ce bazaie langa urechea ta.
Scaunele te tineau bine in fata volanului atunci cand luai curbele cu viteze mari iar la drum lung nu pareau sa iti faca viata un infern, chiar daca coborarea din masina nu era cea mai lejera si eleganta din lume din cauza formei scaunelor si a inaltimii masinii. In portbagajul din fata al masinii exista mai mult decat ai crede, dar asta nu inseamna ca Porsche Cayman este o masina practica; inseamna doar ca atunci cand ai nevoie sa cari bagaje intr-o excursie, masina nu te va dezamagi complet. Si oricum, nu iti cumperi un Cayman pentru ca ai nevoie de o masina practica de familie. Pentru asta exista Cayenne sau Panamera.
Exterior
Cand stateam cu fotograful sa faca pozele am putut sa observ un lucru: masina asta nu are vreun unghi din care sa nu arate bine. Totusi, partea din spate mi se pare a fi cea mai reusita! Noile linii ale stopurilor se potrivesc perfect cu mica “grila” din spate pe care sta scris cu litere usor lizibile: Porsche; evacuarea pe mijloc face masina sa para mai supla, iar “branhiile” de langa usi ce permit masinii sa “respire” aduc un binevenit aer agresiv. Ideea principala este ca masina asta arata atat de bine pe cat se si conduce.
Pret
O experienta de condus atat de speciala, dupa cum va imaginati, nu vine ieftin. Daca vreti sa va distrati cat mai mult cu cat mai putini bani, mergeti in showroom la Mazda si conduceti o MX-5. Daca, in schimb, nu va deranjeaza pretul de pornire de 69.499 Euro pentru Cayman S, atunci nu vad niciun motiv pentru care sa nu mergeti cu incredere la Porsche Pipera si sa „comandati” o portie mare de Cayman S. Masina porneste de la 56.407 Euro cu motorul de 2.0 litri si 300 cai putere, iar pentru cutia automata PDK veti plati aproximativ 3000 Euro, dar noi nu credem ca este imperativ sa faceti aceasta alegere, avand in vedere ca si cutia manuala este laudata de oricine are ocazia. Orice varianta de Cayman alegeti, cu siguranta veti avea o masina la care va veti mai uita o data cu drag inainte sa intrati in casa.
Vezi galeria foto completa: Click aici! Vezi alte teste cu modele PORSCHE: Click aici!
Pro: manevrabilitate, eficienta motorului, livrarea puterii
Contra: sunetul motorului
Productie eblogauto.ro
Adi Dima – tester
Ionut Enache – foto&video
Tommy Turos – montaj
Partener
Porsche Inter Auto Romania