0

Test Drive Mercedes-Benz CLA 220 CDI Shooting Brake

Hai sa fim seriosi: la cate break-uri ai ramas cu privirea gandindu-te ca te-ai considera un om norocos daca ai putea avea o asa masina? Asa credeam si eu. Nu sunt prea multe, asa-i? Nu sunt multe pentru ca break-ul e vazut ca o masina pe care si-o cumpara familistii care nu mai au nicio speranta sa detina o masina interesanta dar au nevoie de practicalitate. Cum cei de la Mercedes sunt obisnuiti sa inoveze, s-au hotarat sa schimbe aceasta idee generala despre break-uri si asa s-a nascut CLA Shoting Break.

Motor/Cutie: Modelul pe care l-am avut noi in teste a fost 220 CDI cu cutie automata in 7 rapoarte. Ca sa recapitulam, unitatea diesel de 2143 cc dezvolta 177 cai putere si, fiind diesel, un cuplu disponibil imediat, chiar si la cea mai usoara apasare pe acceleratie. Sa stabilim un lucru de la inceput: aceasta motorizare nu este una sportiva, ba chiar este concentrata pe eficienta si practicalitate. In ciuda accentului pus pe practicalitate, break-ul are un echilibru bun intre peformanta si consum, masina simtindu-se agila la condusul in oras. Un mare plus este cutia cu 7 rapoarte care ofera destula putere in orice viteza ai fi. Diesel-ul cu cuplu mare la turatii joase si cutia cu rapoarte bine etajate dau impresia de agilitate, permitand soferului sa se “infiga” fara nicio grija in traficul urban. La drum lung motorul nu face mult zgomot, cabina fiind bine izolata fonetic. Cutia poate fi controlata si manual folosind padelele din spatele volanului dar masina isi face atat de bine treaba de capul ei incat nu simti nevoia sa o pui in manual prea des.

mercedes cla shooting brake (4)

Consum: In estimarile oficiale Mercedes-Benz spune ca aceasta masina, in conditii ideale, va consuma nici mai mult nici mai putin de 4.3 litri in regim mixt. In regim mixt am condus si noi: am facut drumul pana in locurile frumoase unde am filmat review-ul si am condus si prin oras, facandu-ne treburile de zi cu zi. Acestea fiind zise, am ajuns la un consum mediu de 7.5 litri /100 km. Da, nu este conform estimarilor producatorului, dar estimarile lor tot timpul sunt mai generoase decat este cazul. Chiar si asa, consumul este unul respectabil pentru o masina break de aceste dimensiuni.

Performante: Deja cand spui Mercedes, spui “bun-gust”, “design”, dar nu in ultimul rand “performanta”. Modelul testat de noi nu era 4Matic-ul cu tractiune integrala, ci era versiunea normala cu tractiune fata. Chiar si asa, sprintul de la 0 la 100 km/h se face in 8.3 secunde – conform datelor oferite de producator. Daca si aici sunt generosi nu avem de unde sa stim deoarece nu avem aparatura sa cronometram masina. Cei 177 cai putere sunt de ajuns pentru a propulsa masina pana la o viteza maxima de 228 km/h; avand in vedere ca acest model cantareste 1555 kg, datele de performanta sunt laudabile. Dar exista si anumite lucruri ce nu pot fi masurate in numere cum ar fi modul in care se simte masina la viteza mare pe autostrada. Avand in vedere forma caroseriei si coeficientul aerodinamic de 0.29, masina iti da o incredibila siguranta la viteze mari, aerul ajutand-o sa se lipeasca de asfalt. Ca sa intelegeti ce inseamna coeficient aerodinamic de 0.29, ganditi-va ca Nissan GT-R (2014) si BMW i8 au coeficientul 0.26. Cu cat numarul este mai mic, cu atat obiectul opune mai putina rezistenta aerului impotiva caruia incearca sa se deplaseze. Deci forma CLA-ului Shooting Break nu este doar estetica ci are si functionalitate.

mercedes cla shooting brake (3)

Siguranta: La acest capitol Mercedes nu se incurca deloc. Pe langa pleiada de airbag-uri (genunchi, cortina, etc.) germanii vin si cu diverse sisteme electronice ce ar putea chiar sa iti salveze viata la un moment dat. Printre aceste sisteme se afla si Collision Prevention Assist Plus. Lasand la o parte ca e un nume lung si greu de pronuntat, ceea ce face e destul de simplu: masina foloseste un radar pentru a “vedea” ce se afla in fata chiar daca este intunecat sau conditiile meteo nu sunt prielnice. Sistemul calculeaza viteza cu care se deplaseaza masina vis-a-vis de obiectul din fata si daca e nevoie, ajuta soferul la franare pentru a evita un accident. Sunteti impresionati? Ei, tineti-va bine pentru ca vine unul si mai tare: Attention Assist. Daca sistemul de dinainte era atent la drum, acest sistem nu face nimic altceva decat sa monitorizeze soferul, incercand sa deduca daca acesta este obosit. Sunt masurati diferiti parametri cum ar fi: mici corectii ale directiei, de cat timp conduce soferul, modul in care interactioneaza cu masina, vremea, calitatea drumului, etc. Daca sistemul isi da seama ca ai nevoie de o pauza, iti poate cauta automat cel mai apropiat hotel pentru a merge sa te relaxezi. Ei, ce ziceti: noi conducem masinile sau ele ne conduc pe noi?

mercedes cla shooting brake (2)

Inovare: In afara de reusitele tehnice pe care le-au realizat cei de la Mercedes, inovarea in cazul lui CLA Shooting Break sta si in design-ul caroseriei. Ca sa va dati seama cat de mare este inovatia lor, haideti sa facem urmatorul lucru: incercati sa imi gasiti inca un break de dimensiuni asemanatoare ce foloseste elemente de coupe in design-ul sau. Gata? Va dati batuti? Pe buna dreptate, pentru ca nu exista altul. CLA Shooting Break isi face propria nisa in piata concurand in propriul segment. Daca nici asta nu e inovare, atunci nu stiu ce mai este. Sistemele de siguranta amintite la capitolul anterior si ele sunt notabile la aceasta categorie. Orice pas in fata catre siguranta soferului reprezinta o inovatie importanta.

mercedes cla shooting brake (7)

Tehnologie: Nici aici nu sta rau constructorul german. In primul rand, sa vorbim putin despre tehnologia cu care va interactiona cel mai des soferul: sistemul de infotainment. Este usor de folosit, punand la dispozitie utilizatorului o rotita multifunctionala in stilul celei oferite de rivalii de la BMW. Meniurile nu sunt aglomerate iar selectiile se fac cu usurinta. Deasemena, nu putem sa vorbim de tehnologia din interiorul masinii fara sa mentionam sistemul audio Harmann Kardon Logic 7 care invaluie pe cei din masina in sunet, facandu-i sa aiba impresia ca sunt in mijlocul actiunii. La fel ca majoritatea masinilor din ultima vreme, CLA 220 CDI vine si cu sistem start-stop, sistem ce poate deveni deranjant la opriri dese la semafor dar care poate fi oprit cu usurinta. O dotare optionala bine venita pe aceasta masina a fost si lumina ambientala ce isi putea schimba culoarea foarte usor cu doar cateva setari simple. Nu pare a fi ceva extravagant dar aduce o nota personala interiorului masinii. Adaugand la acestea si tehnologiile de siguranta despre care am vorbit la unul din capitolele anterioare, putem spune ca din punct de vedere tehnologic Mercedes-ul CLA Shooting Break nu o duce rau deloc.

Interior: Am devenit paranoic. De cand am aflat ca Smart-ul este produs alaturi de cei de la Renault, am impresia ca aproape toate masinile pe care le testez au tot felul de plasticuri imprumutate de la constructorul francez. La interior, CLA-ul ma uimeste deopotriva pozitiv si negativ: cusaturile de pe bord se imbina foarte frumos cu cele de pe usi iar gurile de ventilatie de pe consola centrala mi se par adevarate opere de arta. In acelasi timp, daca mai coboram putin privirea pe consola centrala observam acel element despre care va ziceam ca am eu impresia ca vine de la Renault: temutul plastic dur. Nu vreau sa par rasfatat, dar aceasta este o masina destul de scumpa si nu ar trebui sa aiba plastic dur la interior, cu atat mai mult pe consola centrala – o zona pe care o atingi in mod constant; asta pentru ca e o zona destul de aglomerata. Continuand cu criticile, nu stiu exact ce s-a intamplat cu ceasurile de bord, dar par a fi niste jucarii facut dintr-un plastic destul de ordinar. Noaptea arata foarte bine, dar ziua dau impresia unor elemente ce ar trebui sa fie intr-o masina mult mai ieftina. Insa, sa mai pasuim putin CLA-ul si sa vorbim si despre partile bune ale interiorului. Scaunele initial mi s-au parut cam dure, dar imediat ce m-am invatat cu ele m-am simtit comod, avand o pozitie confortabila la condus. Locul pentru pasagerii din spate este la limita, asta pentru ca anumite sacrificii trebuie facute atunci cand vrei o masina cu un design un pic mai special.

mercedes cla shooting brake (6)

Exterior: Aici sunt complet subiectiv cand spun: cred ca e cel mai frumos break pe care l-am vazut vreodata. Incepand de la grila fata cu model diamant, continuand cu plafonul si forma speciala a caroseriei, masina aceasta are o prezenta aparte. Nu pot sa spun ca am fost vreodata un fan al break-urilor, dar nu m-ar deranja deloc sa detin un CLA Shooting Break. Stopurile mi se par foarte bine desenate iar LED-urile ii confera un aspect agresiv. Deasemenea, un element exterior ce mi-a facut foarte mare placere este si vopseaua: Violet Northern Light Metallic. Pe inserat masina pare ca e neagra, dar ziua cand bate lumina in caroserie automobilul capata o tenta de mov inchis care ii da o elegenata aparte.

Pret: Aici vine si marea problema cu aceasta masina. Cu un pret de pornire de 32.100 Euro, modelul nostru a avut un pret final cu TVA inclus de 54.901 Euro. Ce mai, 55.000 Euro. Au! E acesta un pret prea mare pentru un pic de extravaganta ce va fi observata doar de cunoscatorii marcii? Daca ai banii astia in buzunar, normal ca nu e. Daca nu ii ai, atunci se schimba povestea. 55.000 Euro sunt multi bani cu care iti poti cumpara un Volvo V60 echipat binisor. Nu a zis nimeni ca Mercedes va fi o masina ieftina prea curand.

Pace si prietenie pe sosele!

PRO: Design exterior, motorizare/cutie, manevrabilitate

CONTRA: Consola centrala, ceasuri de bord, spatiul la cap pentru pasagerii spate

Galeria foto o puteti vedea accesand urmatorul link: http://on.fb.me/1WAFLn8.

Rating Editor
  • NOTA
Scor total
Rating Utilizator
  • NOTA
Scor total
Despre autor:

Ziua pasionat auto, noaptea actor, dar tot timpul cu 3 pedale și un volan la îndemână.

Articole Similare

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Cîmpurile obligatorii sunt marcate. *