1

Test Drive Citroen C4 Cactus

Am avut ocazia să testăm una dintre cele mai jucăuşe maşini pe care le-am condus în ultimul timp: noul Citroen C4 Cactus. Noul crossover al francezilor se remarcă prin design-ul ieşit din comun, dotările interesante şi inovaţiile folositoare. Mai pe larg, în cele ce urmează:

MOTOR/CUTIE: Să nu va aşteptaţi la cine ştie ce surpriză când vine vorba de propulsia acestei maşini. Motorul testat de noi (1.2l VTI, 82 cai putere, 3 cilindri în linie) nu este unul care să frapeze prin performanţele sale. Este adecvat traficului intens (maşină se „înfige” destul de bine în trafic) dar la drum lung şi la depăşirile în viteză mare automobilul lasă de dorit. Motorul parcă rămâne fără aer şi maşină refuză să meargă mai repede oricât de mult ai apasă acceleraţia. Datorită numărului de cilindri şi izolării fonice neadecvate, motorul este foarte gălăgios şi acest lucru poate deveni deranjant la drum lung. Va mai amintiţi cum sună bătrânul Matiz? După cum spuneam: nimic excepţional, nimic la care să nu ne aşteptăm. Cutia de viteze are un mic joc chiar şi atunci când maşină este cuplată în viteză ceea ce ne da un pic de gândit despre atenţia acordată acestei maşini pe partea mecanică. Că să sintetizăm ce am zis mai sus: motorul e bun pentru traficul bucureştean (maşină trage bine în viteză I şi a II-a) dar lasă de dorit la drum lung.

CONSUM: Având o masă foarte mică (965 kg), modelul Cactus nu ar trebui să aibă un consum foarte ridicat. Fiind o maşină destinată oraşului, aici am condus-o cel mai mult şi în zilele în care am avut-o, aproape jumătate de rezervor a dispărut că prin minune. Francezii spun că maşină ar trebui să consume 5.6 litri/100 km în oraş. Nu ştiu prin ce oraş au reuşit ei să scoată acest consum dar în Bucureşti maşină a consumat 7.0 litri/100 km. Ceea ce până la urmă nu e chiar aşa rău pentru o maşină destul de înalta şi încăpătoare. Că să-l parafrazez pe Colin Chapman: „Less is more!”

PERFORMANŢE: Nu cred că se aştepta cineva că această maşină să atingă 100 km/h în 7 secunde sau mai puţin. Să revenim cu picioarele pe pământ: 12.9 secunde este timpul în care noul Citroen Cactus ajunge de la 0 la 100 km/h. Sunteţi impresionaţi? Nici noi. Dar putem ierta lipsa caracterului spotiv al acestei maşini deoarece nu acesta e scopul ei. În ciuda gărzii la sol mai ridicate, scopul Cactus-ului nu este nici să urce vai şi să coboare dealuri: cel mai înalt lucru pe care îl va urcă va fi vreo bordură pe Dorobanţi. Că să sublinieze că această maşină nu e făcută pentru off-road, Citroen nici măcar nu oferă modelul Cactus cu tracţiune integrală. Dacia Duster sau Nissan Juke au variante 4X4. Noi ne vom mulţumi cu agilitatea la viteze scăzute de care da dovadă maşină.

SIGURANŢĂ: Citroen C4 Cactus a obţinut 4 stele la testele Euro NCAP, un rezultat respectabil. Pentru a putea face loc în torpedou, airbag-ul pasagerului care de obicei se află acolo a fost mutat în parasolarul din dreapta.O soluţie inteligenţă şi inovativă că această este binevenită de la constructorul francez care în ultimul timp nu a mai venit cu nimic nou. Printre dotările din categoria „siguranţă” ce ne-au impresionat putem aminti senzorii de parcare şi camera video pentru marşarier. Din punctul nostru de vedere, merită plătit preţul de 1048 de euro pentu aceste dotări opţionale ce îşi dovedesc practicalitatea într-un oraş aglomerat precum Bucureştiul. Senzorii de parcare sunt activi în permanentă iar fără camera video pentru marşarier, parcările ar fi mult mai grele, vizibilitatea în spate nefiind prea strălucită doar prin lunetă. Modelul testat de noi a venit şi cu plafon panoramic vitrat, o dotare opţională de 725 de euro. Nu am putea spune cum se cumporta acest plafon în cazul unei coliziuni deoarece automobilul a luat 4 stele la testele de siguranţă folosin doar plafonul de metal.

INOVARE: Maşina excelează la acest capitol, francezii reuşind să frapeze prin lucrurile practice implementate într-un mod funky şi cool apelând astfel la gusturile tinerilor dar şi a celor mai în vârstă care vor ceva nou. Sistemul „Airbump” este format dintr-o serie de „bule” ce stau de o parte şi de cealaltă pe exteriorul uşilor Cactus-ului, protejând automobilul de zgârieturi provocate de deschiderea uşilor. Eu unul apreciez foarte mult acest sistem, fiind victima multor zgârieturi făcute în parcări, la viteze mici. Dacă sunteţi că mine, ştiţi cum este să ieşi din supermarket şi să găseşti portiera maşinii zgâriată de cineva care nu a apreciat bine cât de mult putea să deschidă uşa maşinii sale.

TEHNOLOGIE: Fiind o maşină pentru nouă generaţie, este clar că modelul Cactus va fi plin de gadget-uri. Începând de la senzorii ce permit parcarea maşinii fără a opera volanul şi până la ecranul de pe consola centrală ce combină toate funcţiile maşinii într-un singur sistem uşor de folosit, maşină e plină de tehnologie folositoare. Pentru a facilita conectivitatea, maşină dispune de conexiune Bluetooth, precum şi 2 USB-uri şi un jack auxiliar. Mai pe scurt: poţi să îţi iei muzică cu ţine în maşină oricum ai vrea dar vei fi puţin dezamăgit de calitatea difuzoarelor care sunt cel mult mediocre. La capitolul tehnologie maşină stă binişor: gagdet-urile nu sunt foarte multe dar sunt cele ce vor fi cel mai des folosite.

INTERIOR: Sincer să fiu, încă nu sunt sigur ce să cred despre interior. Îmi place design-ul minimalist care pe alocuri arată că şi cum ar veni din viitor, dar nu îmi place să văd/simt plastic dur ce se va zgâria foarte uşor în timp. De aceea, interiorul îmi stârneşte sentimente contradictorii. Dacă l-aş vedea de la depărtare şi nu ar fi nevoie să îl ating, poate ar fi unul dintre cele mai arătoase interioare pe care le-am văzut în ultimul timp. Dar aici vorbim de o maşină. O maşină în care şoferul va petrece mult timp, pe care o va folosi poate chiar zilnic. O maşină trebuie să creeze un habitaclu primitor astfel încât proprietarul să vadă că banii lui au fost folosiţi cum trebuie. Bordul este făcut dintr-un material prietenos la atingere dar consola centrală şi uşile sunt tot din plastic dur. Tapiţeria ce se găseşte pe mânerul uşii şi pe scaune este foarte plăcută la atingere, dând impresia canapelei de acasă. Dar nu este de ajuns. Nu toate zonele de atingere au un material atractiv, aşa că maşină ajunge să dea impresia pe care o dau majoritatea maşinilor franţuzeşti: maşină pare ieftină. Francezii au încercat să ne păcălească prin design-ul ieşit din comun, dar calitatea materialelor contează poate mai mult decât design-ul minimalist. Maşină este spaţioasă, pasagerii având destul loc în spate chiar şi cu scaunul pus în poziţia mea normală de condus, senzaţia de spaţiu fiind accentuată la modelul de faţă şi de plafonul de sticlă. Portbagajul este destul de încăpător dar bancheta spate nu se poate rabată pe bucăţi ceea ce în 2014 este o problema destul de mare.

EXTERIOR: Este clar că francezii nu au avut intenţia să creeze un model subtil, nici pe departe. Maşină arată cool, funky, YOLO, SWAG, şi alte cuvinte pe care le mai spun tinerii în ziua de azi. Cât timp am avut maşină am tot întrebat oamenii ce cred despre cum arată, eu crezând că oamenii nu vor aprecia design-ul nebunesc. Sistemul „Airbump” face maşină să arate deosebit, oferindu-i un look original. Într-o seară, fiind pe afară cu maşină, am întrebat doi domni jandarmi care e părerea lor. Amândoi, oameni serioşi la vreo 40-45 de ani, mi-au spus că şi-ar cumpără un Cactus în loc de un Duster chiar şi după ce le-am zis preţul. Trebuie să recunosc: am fost puţin uimit. În altă zi, eram la semafor. Un nene coboară geamul şi spune: „e interesantă, da’ e cam de fete…”. Vorba ceea: „vox populi, vox dei”.

PREŢ: Modelul testat de noi costă 19.074 euro, preţul de baza al versiunii testate fiind 15.996 euro la care s-au adăugat opţionale de 3.078 euro. Este cadoul perfect pentru un tânăr al cărui părinţi îşi permit să o cumpere. Nivele de echipare sunt: Live (începând de la 12.995 euro), Feel (începând de la 14.012 euro) şi Shine (17.484 euro). Modelul testat de noi nu poate fi comandat, versiune de echipare Shine neavând disponibilă motorizarea VTi 82 pe care noi am avut-o pe maşină. Motorizările disponibile pentru versiunea Shine: e-THP 110 BVM, e-HDi 92 ETG6, BlueHDi 100 BVM. Pentru o maşină care concurează cu Dacia Duster (11.000 euro) şi Nissan Juke (15.490 euro), preţul de pornire al Citroenului este decent. Opţionalele cresc preţul maşinii destul de repede, unele dintre ele fiind cu adevărat practice (camera spate spre exemplu).

În încheiere putem spune că Citroen C4 Cactus este o maşină care reuşeşte să facă ceea ce îşi propune: design-ul interesant frapează, mărimea îi permite să fie destul de uşor de folosit în oraş, motoarele mici o fac să nu fie usturătoare la buzunar. Maşină perfectă pentru un tânăr/o tânăra care îşi permite să o cumpere.

PRO: design-ul ieşit din comun, materialele folosite în tapiţeria scaunelor, frânele bune pentru o maşină din această clasa şi ecranul central ce reuneşte toate funcţiile maşinii.

CONTRA: puţine materiale premium la interior, preţul mare de achiziţie şi motorul zgomotos.

GALERIA FOTO – CITROEN C4 CACTUS

Pace şi prietenie pe şosele!

Rating Editor
  • NOTA
Scor total
Rating Utilizator
  • NOTA
Scor total
Despre autor:

Ziua pasionat auto, noaptea actor, dar tot timpul cu 3 pedale și un volan la îndemână.

1 COMMENT

  1. Radu

    imi place articolul vostru, pareri obiectivi. Felicitari 😉

Articole Similare

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Cîmpurile obligatorii sunt marcate. *