1

Test Drive BMW X5 M50d 2016

Încă încerc să găsesc un motiv rațional pentru a-ți achiziționa un asemenea model, dar în viață cele mai bune decizii sunt luate cu inima. Cam așa pot să descriu experiența mea cu impunătorul BMW X5 M50d.

Introducere

Primul SAV (Sport Activity Vehicle) al bavarezilor a făcut furori când a fost lansat. De atunci înspre prezent, modelul a mai întâmpinat câteva probleme, dar în 2013 odată cu a treia generație, au revenit cu un nou design aerisit asezonat cu motorizări pentru toate gusturile. „The boss is back!” era sloganul bavarezilor la momentul lansării. După acest weekend pot băga mâna în foc că se refereau la această motorizare.

bmw-x5-m50d-test-drive-review-eblogauto (9)

Design

Se prea poate ca X5-ul să nu fie în grațiile tuturor și nu pentru că nu arată bine ci pentru dimensiunile sale. Inspiră opulență din orice parte l-ai privi: partea frontală are o suprafață comparabilă cu aria laterală a unui Smart ForTwo. Din lateral te întrebi dacă un asemenea dinozaur se mișcă, pentru că este mai lung și mai înalt decât ai crede. Îți trece prin minte și că pe Pământ sunt oameni care locuiesc în spații mai mici decât acest X5. După ce te depășește, spatele masiv te privește arogant pentru că ți-ai permis să-i stai în cale. Pachetul M conferă un dinamism binevenit formelor standard ale marelui X și îl recomand cu căldură celor care își configurează un asemenea model, indiferent că aleg motorizarea sportivă aferentă, sau nu. Jantele Double Spoke de 20″ îl fac să pară puțin mai suplu, dar accentuează latura sportivă, cea de care ai fi surprins că există la ceva de dimensiunile astea. Pe scurt, dacă aș fi la o oră de biologie, l-aș vedea pe X5 M50d ca fiind asemănarea lui Tyrannosaurus rex în universul auto contemporan: este mare și fioros. Rețineți comparația.

bmw-x5-m50d-test-drive-review-eblogauto (6)

Pe cât de brută pare de la exterior, pe atât de cald te primește în interior. Înăuntrul lui X5 te face să te simți ca-ntr-un balon de plastic: protejat de orice se petrece în exterior. Probabil nu aș alege această piele deschisă la culoare dacă ar fi să îmi configurez un asemenea model mai ales din considerente practice. Tot interiorul deschis la culoare, pielea de pe scaune, mocheta și covorașele sunt predispuse la a fi murdărite foarte ușor. Pentru că tot suntem la capitolul materiale folosite la interior am câteva nemulțumiri. Cea mai mare se referă la plasticul dur și gălăgios care acoperă partea inferioară a haionului. Sunt conștient că trebuie să fie rezistent, dar parcă zgomotele făcute de acesta nu se pretează unei mașini cu un asemena preț. Nu sunt nici fanul acelui plastic negru lucios prezent pe bord care este sensibil la zgârieturi și pe care sunt foarte vizibile amprentele și firele de praf; nici lemnul gălăgios din bord și de pe fețele ușilor nu intră în configurația mea preferată. În rest, calitatea finisajelor se ridică la standardele germane. Elementul dominant al bordului este ecranul de 8.8″ al sistemului de infotainment căruia i se alătură satelitul escamontabil al sistemului audio Bang&Olufsen. Toate difuzoarele acestui sistem opțional au finisaje din aluminiu și-ți induc ideea luxului. Fiind un model M, nu putea lipsi volanul aferent care surprinzător sau nu, se mulează perfect în interiorul lui X5. Mașina de test a venit și cu o trapă panoramică din sticlă, care în nopțile senine te face să tragi pe marginea drumului și să îți bucuri ochii cu frumusețea cerului înstelat. Iar dacă tot este noapte te vei putea bucura și de sistemul de iluminare ambientală ale cărui culori le poți seta după bunul tău plac.

bmw-x5-m50d-test-drive-review-eblogauto (3)

Confort

Scaunele din X5 respectă rețeta BMW și a rezultat același preparat apreciat mai de toată lumea. Poți fi sigur că la un drum lung nu vei întâmpina nicio durere de spate, iar poziția la volan te face să te simți „the king of the road”. Suportul lateral reglabil îți facilitează experiența pe șosea, fiind ideal atât când alegi să te bucuri de peisaj cât și când vrei să simți plăcerile șoselei. Pentru locurile din spate, spațiul la picioare nu este unul enorm, dar îi este suficient și unei persoane cu o înălțime puțin peste medie.

bmw-x5-m50d-test-drive-review-eblogauto (8)

Suspensia, în acest caz fiind vorba de una adaptivă, este probabil mai fermă decât te-ai aștepta de la un SAV/SUV. Anvelopele runflat și jantele de 20″ sunt posibilii vinovați pentru ce mi s-a părut fermitatea suspensiei. Chiar și așa, nu se pune problema să îți confere vreun disconfort în ceea ce privește absorbția denivelărilor de pe drumurile patriei plus că pe toată perioada testului nu am sesizat vreun zgomot produs de aceasta. Mașina este atât de bine izolată fonic încât chiar și la viteze care depășesc cu mult limita legală zgomotele sunt insesizabile. Pentru că am avut parte de sistemul opțional de sunet Bang&Olufsen, nu s-a pus nici atât problema de vreun disconfort creat de zgomote pătrunse în habitaclu. Fie că am ascultat Queen, Beethoven, AC/DC sau Armin van Buuren, sistemul audio nu a dat vreo urmă de slăbiciune.

bmw-x5-m50d-test-drive-review-eblogauto (4)

Cel mai util feature la capitolul confort mi s-a părut sistemul de acces confort în care volanul se retrage înspre bord și suportul lateral este redus în momentul în care oprești motorul și deschizi ușa, pentru a-ți facilita coborârea din mașină. Un fel frumos de a-și lua la revedere de la șofer.

Tech corner

Ce poate fi spectaculos la un motor diesel de 3.000 cmc cu 6 cilindri în linie? Poate faptul că este ajutat de 3 turbine și o cutie automată Steptronic cu 8 rapoarte să livreze 381 cp între 4.000-4.400 rot/min și 740 Nm între 2.000-3.000 rot/min. Mașina este relativ ușoară, are aproape 2.2 tone, așa că la pornire, din acel cuplu total îți rămâne destul cât să te surprindă cu accelerația puternică. Ajunge de pe loc până la 100 km/h în 5.3 secunde ajutat de un sistem launch control și oprește la fel de repede.

bmw-x5-m50d-test-drive-review-eblogauto (5)

Sistemele de siguranță prezente pe modelul de test accentuează sentimentul de balon de plastic de care aminteam mai sus. Este mult prea greu să lovești o asemenea mașină deoarece dispune de camere pentru asistență la parcare atât în față cât și în spate, dar și de un sistem cu ajutorul căruia vezi obstacolele din jurul mașinii dintr-un punct de vedere al unei drone aflate deasupra mașinii. Restul sistemelor de siguranță nu mai surprind pe nimeni, fiind la nivelul competitorilor din clasă. Mi-a plăcut rezoluția înaltă a instrumentarului de bord digital, cât și a ecranului sistemului multimedia, iar spre deosebire de alte modele, head-up display-ul nu mi-a creat niciun fel de disconfort pe întreaga perioadă a testului. Am găsit interesante acele informații puse la dispoziție în ecranul de 8.8″ din bord cu privire la înclinația mașinii (xDrive status), modul în care este distribuit cuplul fiecărei roți (Torque Distribution) sau numărul de cai putere și cuplul folosit prin Sport display. Ceva ce veți găsi cu siguranță folositor este reglarea din sistemul iDrive a înălțimii la care se deschide haionul. Un sistem foarte bun pentru posesorii cu garaje mai puțin înalte.

Proba practică

Surprins. Așa am rămas și nu după prima plecare de pe loc cu launch control, pentru că oarecum mă așteptam să plece violent. Prima treaptă de viteză trece repede, dar în cea de-a doua cutia se încăpățânează să rămână până în ultimul moment când schimbă în treapta superioară, clipă în care mașina țâșnește ca lansată din tun. Am fost uimit de felul în care o mașină de asemenea dimensiuni stă pe viraje. Modul în care nu simți masa acesteia și ușurința de a o înscrie în viraj sunt fenomenale și mă fac să spun că șasiul adaptiv M împreună cu suspensia adaptivă, acel opțional de peste 3.000 de euro își merită banii. Așadar comparația cu T-Rex de la începutul articolului este completă: X5 M50d se mișcă cu o agilitate demnă de invidiat pentru un SUV.

Nu recomand ieșirile pe macadam din pricina suspensiei și a jantelor de 20″. Mașina a făcut față cu brio în mica noastră ieșire de pe asfalt din timpul ședinței foto, dar simți că nu este făcută pentru așa ceva. Variantei M50d îi place asfaltul pe care îl înfulecă cu o poftă demnă de un gurmand aflat într-un restaurant cotat cu 3 stele Michelin.

bmw-x5-m50d-test-drive-review-eblogauto (2)

Toate cele de mai sus se întâmplă în modurile Sport sau Sport+ în care răspunsul accelerației este îmbunătățit comparat cu cel din modurile Comfort și Eco Pro. Întâlnim și sunetul artificial introdus în difuzoare, accentuat în primele două moduri și prezent doar în momentul în care pedala de accelerație atinge podeaua în cazul ultimelor două.

Caracterul practic al unui X5 este subliniat de spațiile de depozitare mari de pe uși, din cotieră, dar volumul portbagajului nu este la fel de generos precum la rivalii din clasă fiind de 676 de litri în mod normal, fără a plia scaunele din spate. Mașina de test era dotată și cu pachetul First Class Upgrade care aduce printre altele volan încălzit, sistemul de acces Confort amintit mai sus, cât și funcția de soft close pentru portiere. Trebuie doar să apropri ușa, iar mașina o va închide pentru tine.

La finele testului, computerul de bord indica un consum mediu de 14.5 l/100 km. Este mult, dar acest consum a fost realizat preponderent în oraș și reflectă stilul de condus al unui utilizator cu talpă grea. Sunt convins că într-un regim de mers normal se poate ajunge chiar și în jurul valorii de 10-11 l/100 km, care după părerea mea este mai mult decât acceptabil luând în considerare performanțele mașinii.

bmw-x5-m50d-test-drive-review-eblogauto (7)

Prețul

Sunt de părere că această variantă pe steroizi a lui X5 este dedicată fanilor/pasionaților care dispun de capital financiar serios, de unde se înțelege și prețul. Varianta testată, pusă la dispoziție de dealerul BMW Autotransilvania din Cluj-Napoca, costă 116.065 euro cu TVA în care sunt incluse opționale cu o valoare de 28.285 euro.

Vezi galeria foto completa: Click aici! Vezi alte teste cu modele BMW: Click aici!

Logo Autotransilvania

Concluzii

BMW X5 M50d poate deveni foarte ușor o mașină destinată exceselor. Transformarea are loc la prima accelerație până la podea, când mașina de familie se metamorfozează într-o bestie puternică, dar ușor de stăpânit grație direcției asistate electric care este destul de precisă cât să-ți ofere sentimentul necesar de siguranță. Nu credeam că vreodată un SUV mă va marca în asemenea fel în care a făcut-o acest model. Good job, BMW!

Productie
tester: Horatiu-Serban Voicu
foto: Claudiu Morar

Parteneri
Autotransilvania – dealer BMW Cluj

Rating Editor
  • NOTA
Scor total
Rating Utilizator
  • NOTA
Scor total
Despre autor:

1 COMMENT

  1. Dan

    Un model foarte reusit. Ca de obicei, cei de la BMW stiu ce sa faca atunci cand construiesc astfel de masini.

Articole Similare

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Cîmpurile obligatorii sunt marcate. *