Renault Rafale este printre foarte putinele SUV-uri Coupe care îmi plac și mie. De fapt, in general Renault face o treabă bună cu această caroserie întrucât a reușit să o democratizeze, să o scoată din segmentul premium și să o facă accesibilă publicului larg cu Arkana. Rafale e mai mare, mai frumos, mai scump, dar merită? Aflăm în cele ce urmează.
Îmi aduc aminte prima dată când am văzut Rafale la un pre show din Paris – când au ridicat husa de pe mașină, cu toții ne-am ținut respirația și am început să ne șoptim la ureche: de ce arată ca un Peugeot? Explicația e simplă: Gilles Vidal a lucrat la Peugeot înainte să vină la Renault și se pare că mâna acestuia nu știe să deseneze decât aceste linii care te-ar putea face să crezi că acesta e un Peugeot de la depărtare, sau chiar un Urus, dacă suntem mai binevoitori.
Doua lucruri sunt vast diferite la Rafale fața de Urus și anume prețul și performanțele. Dar haideți să comparăm Rafale cu ceva mai omenesc cu dimensiuni similare, BMW X4. Cel mai ieftin X4, 20i xDrive pleacă de la 58.600 euro. În plus față de Rafale are tracțiune integrală, un interior mai luxos și o altă siglă. Pentru că Rafale Esprit Alpine E-Tech full hibrid 200 nu are toate aceste lucruri, este 44.000 euro. Nu e rău.
Performanțele – 0-100 pentru un X4 circa 8.5 secunde, 0-100 pentru Rafale, 8.9. Asupra acestui capitol trebuie să ne oprim puțin pentru că “nu se poate. Cum de au pus un 1.2 pe măgăoaia aia!” Pentru a explica de ce măgăoaia asta are doar un motor 1.2 turbo, trebuie să înțelegem tehnologia implementată de francezi.
Pentru început, motorul cu combustie internă este un 1.2 turbo în 3 cilindri ce dezvoltă singur 130 cai putere și 205 Nm cuplu. Motorul acesta funcționeză în ciclul Miller, are o turbină cu geometrie variabilă și, poate cel mai important – are o cursă mai mare de 89.3 mm și un alezaj mai mic de 75.5 mm. Această configurație este opusă celor care generează mulți cai putere, întrucât în acea aplicație sunt necesari cilindri cu diametru mai mare, dar care se mișcă sus-jos foarte repede. Evident, fac aceste comparații în ideea în care capacitatea motorului rămâne aceeași.
De ce au ales francezii această configurație? Pentru că acest motor nu are nevoie să fie stresat, întrucât sistemul hibrid poate lucra atât în serie, cât și în paralel. Asta înseamnă că motorul acesta termic poate lucra alături de motoarele electrice pentru a angrena direct puntea față – asta înseamnă în paralel, sau poate lucra în serie și va încărca bateria care alimentează motoarele electrice, astfel motorul termic rulând la o turație mult mai mică, el acționând doar ca un generator de curent electric.
Motorul electric principal dezvoltă 70 cai putere și 205 Nm cuplu, iar bateria ce îl alimentează are 2kwh. Al doilea motor electric dezvoltă 33 cai putere și treaba lui este să pornească motorul (acționează ca un starter generator) și să alimenteze schimburile de viteză din această cutie multimodală. Tot ce v-am spus până acum este ca să înțelegeți un lucru – mașina aceasta face tot posibilul să folosească motoarele electrice pentru a se deplasa, pe ele se pune stres, nu pe motorul 1.2. De ce e mai bine să pui stres pe motoarele electrice? Pentru că ele sunt mai simple, mai ușor de înlocuit complet și mai fiabile. Prin urmare, faptul că mașina aceasta are un 1.2 este absolut irelevant, având în vedere cât de rare vor fi momentele în care tu chiar pui motorașul ăsta la treabă. A, iar motorașul are distribuție pe lanț, VVT, 2 axe cu came și 4 valve/cilindru. Asta ca să înțelegeți că este un motor performant, de ultimă generație.
Am rezolvat-o cu propulsorul, dar ce facem cu manevrabilitatea? Îi dăm mașinii 4Control sau, mai pe românește, punte spate viratoare. Puntea spate virează maxim 5 grade în direcția opusă punții față, oferindu-ți un diametru de bracaj de 10.4 metri, cam cât are un Clio.
Mașina nu are suspensie adaptivă, dar acest 4Control Advanced dispune de sistemul Vehicle Motion Control 2 pe care Austral de exemplu, nu îl are – practic, puntea spate viratoare este gândită mai mult pentru sportivitate în acest model, nu doar pentru manevrabilitate, ca la Austral.
În rest, mașina e super spațioasă, consumul este excelent și experianța de a fi într-un interior Renault de ultima generație este întotdeauna plăcută. Prin urmare, n-ai niciun motiv să nu-ți placă mașina asta. A, ba da, ai unul – păi la banii ăștia să-mi iau mașină franțuzească? Păi tu știi ce X6 Competition îmi aduc din Germania? Da, te cred, dar aia nu-i o mașină cu garanție.
Nota: