Mercedes-Benz este de peste un an cel mai bine vândut brand premium din România, reușind să surclaseze rivalii din Germania la înmatriculări de mașini noi. De ce se întâmplă acest lucru și cum reușește Mercedes să-și păstreze poziția? Încercăm să aflăm în continuare alături de GLA 250 e, un model ce caută să înlesnească tranziția cumpărătorilor de la alt brand la Mercedes, și apoi la alt Mercedes mai scump.
În primul rând pentru cine este GLA-ul? Mercedes poziționează acest crossover compact ca fiind o mașină pentru tineri. Acest lucru este evident încă din modul în care au ales să lanseze noua generație, având în vedere că GLA-ul a avut parte de o premieră mondială exclusiv digitală. Deși la un moment dat prin anii 2000 constructorul avea o reputație că ar construi mașini pentru domni și doamne în vârstă și în căutare de confort, Mercedes a reușit să-și regândească ofertă în așa fel încât să ofere modele ce ating coarda sensibilă a tinerilor.
În primul rând, acest GLA este mai scurt, dar mai înalt, ceea ce îl face mai confortabil pentru pasageri. Dacă ești o persoană tânără ce-și ia un GLA, nu vrei o mașină prea lungă, ca să fie ușor să o parchezi, dar vrei să fie loc la cap pe bancheta spate pentru că poate vrei să mergi la mare cu prietenii tăi. Partea bună este că bancheta spate culisează, astfel că tu alegi unde faci mai mult spațiu – în portbagaj sau la picioarele ocupanților banchetei.
Mercedes Benz GLA 250e este primul GLA cu tehnologie plug-in hibrid. Sistemul de propulsie are la bază un 1.3 turbo, da acel 1.3 turbo dezvoltat alături de Renault Nissan. Este un motor cu 4 cilindri montat transversal, motor ce dezvoltă 160 cai putere și 250 Nm cuplu. Pentru că este un Plugin Hybrid, există o baterie de 10.6 kWh capacitate netă ce alimentează un motor electric de 100 cai putere și 300 Nm cuplu, deci cu 100 de cai și 300 Nm cuplu te vei deplasa prin oraș când mergi în modul electric. Întreg sistemul de propulsie dezvoltă 218 cai putere și 450 Nm cuplu, deci cu aceste valori vei face depășiri în viteză la drum întins.
Utilizând toată puterea sistemului, mașina accelerează de la 0 la 100 km/h în 7 secunde, ceea ce nu este rău deloc, cred eu că aceste performanțe sunt datorate faptului că mașina utilizează o cutie 8G DCT, deci un dublu ambreiaj cu 8 rapoarte ce nu vrea să facă altceva decât să plece atunci când tu mângâi pedala de accelerație.
Mașina are doar tracțiune față, dar am mai zis-o și o s-o mai spun, nu cred că sunt mulți oameni ce au nevoie de mai mult. Partea bună este că mașina are suspensie independentă multi link pe spate, ceea ce înseamnă că în ciuda gărzii la sol de 143 mm, mașina nu are foarte mult ruliu și stă uimitor de bine pe asfalt când o arunci într-un viraj, mai ales având în vedere că bateria aceea de 10.6 kWh aduce masa totală a acestei mașini compacte la 1.7 tone!
Motorul electric al plugin-ului de față este plasat în cutie, practic făcut sandwich între cutie și motor. După cum vă spuneam, când te propulsezi pur electric, mergi cu 100 cai putere și 300 Nm cuplu, dar pentru cât timp poți rula pur electric? Mercedes spune maxim 63 km, eu nu am avut șansa să testez acest lucru deoarece Mercedes mi-a oferit această mașină cu bateria complet descărcată, dar tind să cred că vei putea merge circa 50 km în mod electric, până se trezește la viață motorul termic. Când trebuie să încarci, e bine de știut că ai încărcare AC la 7.4 kW, dar și DC la 24 kW, lucru mai rar văzut pe un model PHEV.
Consumul de carburant a fost de 8 litri/100 km în testele noastre, ceea ce este respectabil având în vede că nu s-a folosit bateria și s-a și făcut un drum pe autostradă.
Dar nu toate sunt pe roze, GLA-ul are și câteva hibe – cutia aceasta dublu ambreiaj în 8 rapoarte este super tare când conduci sportiv, dar la viteză joasă în oraș poate avea câteva zvâcnituri când nu te aștepți, nu înțeleg de ce germanii nu au optat pentru o cutie clasică cu convertizor, acelea au și întreținere mai ieftină și de obicei livrează puterea inițială mai lin. Scaunele din configurația pe care am avut-o eu (Sport) sunt foarte tari, atât de tari încât inițial am crezut că sunt variante de preproducție.
Mașina pe care o conducem noi este 60.000 euro, din care poți scădea prima de la stat pentru că este o mașină plug-in hibrid, iar pachetul Sport de 6.800 euro prezent aici face acest GLA să arate bine, dar la 60.000 euro preț de listă parcă simți nevoia de finisaje mai frumoase de atât, având în vedere că sunt rivali ce nu au fost până acum în segmentul premium, dar încep să comercializeze mașini cu interioare foarte frumoase. Mercedes-Benz trebuie să aibă grijă – amenințarea nu vine din segmentul premium, ci de la rivali precum Peugeot care au început să aibă elemente speciale de design, atât la exterior cât și la interior.
Nota: