0

De ce mai avem de asteptat dupa masinile complet autonome?

Din ce în ce mai mulți producători dezvoltă sisteme automate pentru condus, iar odată cu actualizarea de pe Tesla Model S viitorul parcă ni se pare mai tangibil. Acest lucru nu ne face decît să ne gîndim la mașinile zburătoare la care visam cînd eram mici. Pînă acolo însă, pentru a înțelege pe de-a-ntregul problematica acestei evoluții din industria auto, trebuie să ne întrebăm ce înseamnă defapt acest lucru din mai multe puncte de vedere.

Din punct de vedere ingineresc, această realizare este incredibilă. Algoritmii care se ocupă de luarea deciziilor au la bază principii din ingineria sistemelor precum filtrul Kalman dar și noțiuni care au început să se dezvolte în ultimul deceniu, dintre care cea mai importantă este machine learning. Pe scurt, acest termen vag se referă la construirea unui model bazat pe un set de date ca mai apoi să facă predicții și să ia decizii bazate pe acel model fără a urma îndeaproape instrucțiunile programului. Astfel, în stadiul dezvoltării și proiectării, automobilul va „învăța” cum să ia anumite decizii în funcție de diferite evenimente pe care le va aplica mai tîrziu în trafic.

Totuși, de ce producătorii de automobile țin de acest concept al mașinii complet autonome? Studiile susțin că majoritatea accidentelor sunt cauzate de acea componentă dintre scaun și volan. Astfel, pentru a avea o viață mai sigură și lipsită de accidente este preferată eliminarea acestui risc prin micșorarea aportului persoanei umane în procesul condusului. După cum putem observa, acest lucru se face treptat. Sistemele de asistență la păstrarea benzii și frînarea automată în caz de urgență au fost îmbunătățite până la stadiul în care automobilul poate frîna, accelera și menține banda de circulație. Mai apoi a apărut și posibilitatea de a schimba banda automat. Încet, încet, visul unora devine realitate.

Însă va fi dificil. Eliminăm pentru moment motivele legale. Pentru a funcționa un astfel de sistem autonom, mașinile au nevoie de o multitudine de senzori și camere pentru a scana suprafața de rulare, traficul, unele obstacole etc. Toate acestea pot declanșa erori. Ca să continuăm cu exemplul de mai sus, sistemul de menținere al benzii de circulație se bazează pe „vizualizarea” marcajelor de pe șosea. Dacă drumul este murdar, lipsit de marcaje pe alocuri sau în eventualitatea în care camera este acoperită de zăpadă, sistemul nu mai este unul viabil. Așadar, pentru ca toată această poveste să fie realizabilă avem nevoie de anumite standarde. Pe autostradă treaba este una relativ ușoară prin prisma lipsei intersecțiilor și a pietonilor. Situația se schimbă însă în orașe. Pentru a vira la dreapta de exemplu într-o intersecție, mașina va urmări marcajele respective. Problema intervine în multitudinea de marcaje care se suprapun, sau lipsa acestora în anumite orașe. De aceea, pentru ca un asemenea sistem să funcționeze, va fi nevoie de o anumită standardizare. În localități mai intervine și problema pietonilor care pot să treacă strada și prin locuri nemarcate, iar pentru evitarea acestora „creierul” mașinii va avea de luat decizii dificile: va vira spre trotuar, unde pot fi mai mulți pietoni sau spre contrasens unde vine o altă mașină? Pentru a anticipa aceste situații este necesară multă putere de calcul.

Să trecem la capitolul legilor din acest domeniu. În unele țări din Europa este permisă testarea unor asemenea sisteme, iar în unele state din SUA legislația permite chiar și folosirea acestora. Ajungem pe tărâmul responsabilității în cazul unor incidente. Volvo a anunțat că își va asuma responsabilitatea în cazul unor accidente, dar nu toți producătorii de automobile sunt la fel de încrezători în sistemele dezvoltate.

Din perspectiva mea, în anii următori ne vom întîlni în trafic cu din ce în ce mai multe mașini semi-autonome. Automobile ale căror sisteme vor fi proiectate pentru mersul pe autostradă unde riscurile sunt reduse. Sistemele de la Mercedes-Benz, Tesla, Google etc. intră în această categorie. Până a avea mașini complet autonome vor trebui să mai treacă cîțiva ani buni nu numai din punct de vedere tehnologic, dar și legislativ. Până nu se găsesc legi care să reglementeze folosirea sistemelor automate și determinarea culpei într-un accident, folosirea la scară largă va fi un subiect tabu.

 

Despre autor:

Articole Similare

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Cîmpurile obligatorii sunt marcate. *