Cei de la Jeep s-au gandit sa creeze un model si pentru europeni: mai compact, cu motorizari mai economice, dar pastrand capacitatile off road ce au facut celebru brand-ul Jeep. In cele ce urmeaza va vom impartasi experientele noastre cu mezinul Jeep Renegade – un SUV compact facut pentru piata europeana.
Motor/Cutie: Autoitalia ne-a pus la dispozitie cel mai inalt nivel de echipare disponibil pentru micul “renegat” – Trailhawk. Acest nivel de echipare poate fi cumparat doar cu motorizarea 2.0 MultiJet as ca asta am avut si noi: un motor diesel 2.0, cuplat unei transmisii automate ce punea puterea pe asfalt printr-un sistem de tractiune integrala ce caracterizeaza foarte bine aceasta marca. Motorul diesel este un pic letargic iar cutia nu se grabeste deloc sa schimbe vitezele. Sincer, as fi preferat sa am o cutie manuala, dar pe varianta Trailhawk nu puteti opta decat pentru o transmisie automata. Orice fan off road va spune ca asta nu este un lucru bun si, fie ca vrem sa recunoastem fie ca nu vrem, va avea dreptate. In oras, atat cutia cat si motorul sunt ascultatoare si totul decurge cum te-ai astepta – avand la dispozitie 9 rapoarte, cutia schimba lin, chiar daca un pic letargic. Stiu ca nu este o masina sport, dar ma asteptam la o acceleratie mai accentuata avand in vedere cei 170 de cai putere si tractiunea integrala. Cand duci masina pe teren accidentat, motorul este docil ajutandu-te sa treci peste obstacole, dar cutia de viteze automata nu e tocmai ce vrei atunci cand faci off road. Sa zicem ca esti blocat in noroi si incerci sa mergi repede in fata si in spate pentru a elibera masina – va lua mai mult timp sa treci din treapta I in marsarier folosind o cutie automata decat una manuala.
Consum: Ca orice alt producator, si cei de la Jeep sunt destul de optimisti in estimarile lor de consum – ei spun ca ar trebui sa beneficiem de un consum urban de 7 l/100 km si unul mixt de 5.9 l/100 km. Noi am condus masina in mediul urban, dupa care am facut un drum de aproximativ 60 de kilometri dus plus inca 60 intors, iar undeva intre am facut si putin off road simplu – balti, noroi, teren putin accidentat si iarba umeda. Cand am predat masina, computerul de bord imi arata un consum mediu de 8.9 litri/100 km. Nu e rau pentru o masina ce cantareste o tona jumatate, dar nici nu este cat au zis ei in estimari.
Performante: Dupa cum am spus si mai sus, motorul diesel de 2.0 litri dezvolta 170 cai putere si un cuplu de 350 Nm la 1750 rpm. Unitatea propulseaza masina de la 0 la 100 km/h in 8.9 secunde si continua sa mearga pana la 200 km/h. Bun, acestea fiind zise, sa trecem la performantele care ne intereseaza cu adevarat atunci cand vorbim de un Jeep – performantele off road. Dupa cu puteti vedea pe filmare, masina nu a avut probleme in a merge pe teren accidentat cu gropi, apa, noroi, etc. Ba chiar a urcat o panta destul de abrupta acoperita de iarba umeda fara sa “transpire” prea mult. Insa, de fiecare data cand puneam masina la treaba aveam un sentiment ciudat de nesiguranta – din cand in cand o roata mai patina de nicaieri, asa ca m-am hotarat sa elucidez misterul. Cine erau inculpatii? Cauciucurile! De fiecare data cand ceream ceva mai mult de la Renegade, simteam cauciucurile patinand pe ici pe colo si acest lucru a fost cu atat mai vizibil cu cat afara plouase de curand si era umed peste tot. Mi s-a parut ciudat asa ca am intrebat la reprezentata dupa ce am dus masina daca acestea sunt cauciucurile cu care vine masina sau le-au schimbat ei. Cand am pus aceasta intrebare, domnul de la Autoitalia s-a uitat ciudat la mine, de parca l-as fi intrebat numele de fata al mamei sale, si mi-a spus ca nu crede ca s-au schimbat cauciucurile. Doua lucruri sunt in neregula aici: 1. de ce nu stie domnul de la Autoitalia daca s-au schimbat sau nu cauciucurile la una din masinile din propriul parc auto? 2. De ce ai pune cauciucuri atat de putin performante off road pe o masina care trebuie sa nu rasufle greu atunci cand intra pe teren accidentat? Eu sper in continuare ca acele cauciucuri nu sunt cele cu care vine masina din fabrica pentru ca performantele pe teren accidentat ale Renegade-ului erau serios trase inapoi de aceste pneuri care nu aveau santuri deloc adanci, asa cum ar trebui sa aiba pneurile de teren accidentat.
Siguranta: Fiind vorba de o masina din 2015, Jeep Renegade vine cu airbag-uri frontale next generation multistage, airbag-uri laterale anterioare si windowbag-uri. Denumiri pompoase pentru echipamente ce ar trebui sa fie standard pe orice masina din lumea aceasta. Oricum, suntem recunoscatori ca cei de la Jeep se gandesc la siguranta cumparatorilor lor si ii felicitam pentru cele 5 stele obtinute la testele de siguranta Euro NCAP. Pentru o masina cu aspiratii off road conteaza si urmatorul sistem de siguranta: Hill Descent Control – asistenta la coborarea pantelor. O surpriza placuta au fost scuturile ce apara transmisia, cutia de transfer, rezervorul de combustibil si suspensia fata ce pot fi echipate doar pe varianta Trailhawk. Aceste dotari sunt semne clare ca cei de la Jeep sunt seriosi cand spun ca Renegade-ul se descurca off road ca orice alt Jeep.
Inovare: Noul Jeep Renegade este in sine un lucru inovator. Incepand de la Suzuki Samurai sau Lada Niva, nimeni nu s-a mai gandit sa faca un SUV compact in ultima vreme si spre deosebire de modelele mai sus amintite, noul Renegade este si o masina cu care poti trai usor in fiecare zi. Cu performante off road care se apropie de cele ale Toyotei Land Cruiser, mezinul Jeep este mult mai compact decat majoritatea automobilelor care se lauda cu capacitati sporite pe teren accidentat.
Tehnologie: Renegade Trailhawk foloseste un amestec de tehnologie si capacitate mecanica pentru a crea o experienta placuta pe teren accidentat. Din punct de vedere tehnologic merita sa amintim controalele pentru sistemul 4*4: trei butoane si o rotita ce ne permite sa selectam suprafata pe care rulam: zapada, nisip, noroi, pietris sau putem alege sa lasam masina sa se descurce singura lasand-o in modul Auto. Sistemul 4*4 are la dispozitie si 3 butoane: unul este sistemul ce ne asista la coborarea pantelor, unul este blocarea diferentialului iar ultimul este cuplarea reductorului. Pentru a face off road la nivel mediu, e de ajuns. Am fost placut surprins de sistemul de infotainment care foloseste un ecran tactil capacitiv, fiind usor de navigat si fara prea multe optiuni ce aglomereaza meniurile degeaba. Pentru conectivitate ni se pun la dispozitie mai multe variante: o mufa auxiliar, USB si conectivitate Bluetooth. E usor sa iti conectezi telefonul si functioneaza de minune.
Interior: Cred ca aceasta este prima masina cu un interior dominat de plastic care nu ma deranjeaza. De obicei nu mi se pare normal ca o masina sa aiba materiale care nu sunt placute la atingere in habitaclu, dar pot sa inteleg de ce Renegade nu are un interior acoperit in catifea. Fiind o masina cu veleitati off road, plasticul este folosit cu precadere deoarece este un material care se poate curata usor dupa ce masina a fost murdarita prin balti, noroaie, etc. Mai mult decat atat, plasticul folosit este unul de o calitate buna: incercam sa imping cu degetul plasticul ce alcatuie panourile usilor si observam ca materialele nu flexau deloc! Pentru mersul in oras, o problema destul de serioasa vor fi stalpii din stanga si din dreapta soferului care nu ofera o vizibilitate prea stralucita. Acestea fiind zise, nu pot sa nu bag de seama micile detalii de interior ale Jeep-ului: textul “ to new adventures” de langa butucul cheii parca te invita sa iei drumul mai lung spre casa, doar ca sa mai conduci putin; inscriptia “ since 1941” iti aduce aminte de istoria pe care o are marca pe care o conduci; micile grile stilizate ale originalului Willis Jeep ascunse peste tot prin masina parca incearca sa te provoace sa le cauti si sa le gasesti pe toate. In concluzie, Jeep nu a facut aceasta masina doar din bucati ramase de la Fiat, ci si-a pus inginerii la munca pentru a crea o masina ce sarbatoreste toata istoria marcii, propulsand-o intr-o noua era.
Exterior: Si la exterior se pot gasi cateva detalii frumoase: un mic jeep ce urca un deal pe parbirz, un Bigfoot pe luneta si cateva grile Willis Jeep pe stopuri. Cele mai importante elemente de design exterior pentru varianta pe care am testat-o noi o consituie bara fata si cea spate care sunt “taiate” la un unghi mai abrupt, permitand masinii sa aiba un unghi de atac mai mare decat varianta de baza: 30.5 grade. Per total, exteriorul arata foarte bine, facand masina sa para mai “musculoasa” decat este, totodata pastrand limbajul caracteristic si usor recognoscibil al unui Jeep.
Pret: Varianta Trailhawk, cea mai inalta echipare, pe care am testat-o noi vine la pretul de 35.800 de euro cu TVA inclus. Da, suna cam mult. Dar eu cred ca poti avea un Renegade bun si daca iti iei o varianta mai ieftina, dar la fel de potenta. Renegade porneste de la 22.500 cu TVA inclus si urca pana la pretul amintit mai sus. Cei de la AutoItalia au acum si cateva oferte cu tichete REMAT care scad destul de mult din pret. Merita Renagade-ul 35.800 de euro? Cu siguranta nu. Merita undeva la 26-27.000 de euro? Poate ca da. Merita 20.000 de euro? Cu siguranta.
PRO: capacitati off road, micile detalii, este un Jeep!
CONTRA: cauciucurile, cutia automata, vizibilitatea.
Galeria foto o puteti vedea accesand urmatorul link: http://on.fb.me/1LcFik8